Letoun F/A-18 by čínský J-15 ve vzdušném souboji poslal k zemi, říkají experti. Budoucnost však může vypadat jinak

Letoun F/A-18 by čínský J-15 ve vzdušném souboji poslal k zemi, říkají experti. Budoucnost však může vypadat jinak
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: J-15 startuje z paluby letadlové lodi Liaoning
29 / 10 / 2020, 14:00

Letoun F/A-18 Hornet vs. J-15. Jak by dopadl hypotetický souboj mezi těmito letouny, je zřejmé, říkají vojenští experti - prohrál by čínský letoun. Na druhé straně také J-15 má své výhody, které však podle serveru Report Door negují limitace stávajících čínských letadlových lodí. Budoucnost však může být jiná, pro Čínu příznivější.

Stíhač F/A-18 by svůj protějšek, čínský letoun J-15 ve vzdušném souboji zlikvidoval, o tom mají vojenští experti jasno. ,,Pokud mluvíme o souboji J-15 s F/A-18, americký letoun by J-15 zničil," cituje server Report Door nejmenovaného vojenského experta. Nicméně i J-15 má některé výhody nad americkým letounem, ale stávající omezení čínských letadlových lodí je negují. Budoucnost na druhé straně však může vypadat odlišně. Čína má k dispozici největší námořnictvo podle posledního odhadu Pentagonu a její růst pokračuje dál. Zejména pak akcent je kladen na stavbu nových letadlových lodí jako symbol trvalého čínského námořního vzestupu.

Ohledně technických potíží J-15 se toho v minulosti napsalo více než dost. Stroj trpí poměrně vysokou mírou nehodovosti. J-15 potkaly za poslední dobu nejméně 4 nehody a celá letka musela být z tohoto důvodu na několik měsíců uzemněna. Jedna nehoda totiž byla fatální, z další pak pilot vyvázl z těžkými zraněními. Komplexu problémů neprospívá ani poměrně velká hmotnost letounu. Ten je například těžší než americký F/A-18E/F Super Hornet. Na vině nehodovosti jsou pak důvody technického rázu - nespolehlivé motory a nestabilní letový kontrolní systém (kdy problémy motorů jsou opět linkovány ke kopírování technologií a nezvládnutí kvality paliv a maziv pro vysoce zátěžové technologie, jako jsou letecké motory).

V srpnu minulého roku sice Server Global Times informoval, že druhá čínská letadlová loď ponese nejméně 36 letounů Shenyang J-15, což byl původní předpoklad, skutečnost však bude zřejmě podle listu South China Morning Post jiná. Ten nyní uvedl, že Shandong bude moci pojmout pouze 24 palubních stíhačů J-15. A to může být podle některých čínských vojenských expertů problém, respektive limitujícím faktorem v regionálním vedení boje, který vyžaduje větší počet letounů.

Server Report Door na druhou stranu poukazuje na to, že nová letadlová loď (v pořadí třetí po Liaoning a Shandong) může dát na rozdíl od dvou existujících možnost letounu J-15 lépe využít své výhody a stát se větší hrozbou pro americké palubní stroje. Může se v tomto směru Číně blýskat na lepší časy? Soudě podle slov bývalého námořního pilota Guye Snodgrasse ano. ,,Tempo technologických změn v Číně oproti tempu technologických změn v USA je věc, která vyvolala znepokojení v řadách mnoha vojenských odborníků a pozorovatelů.

Třetí, ,,skutečně moderní" čínská letadlová loď by totiž mohla již disponovat elektromagnetickým katapultem a mít další potřebné schopnosti, které by mohly napomoci využít naplno potenicál palubního stíhače J-15. Především by ale třetí letadlová loď měla pojmout více stíhačů J-15 na své palubě. I to vnímá například vojenský analytik z think-thanku RAND Timothy Heath.

,,S vlastnictvím takové letadlové lodi bychom mohli začít hovořit o potenciálním soupeře letadlové lodi Nimitz," prohlašuje Heath, který dodává, že věci vypadají pro Čínu slibně. ,,Můžete si představit čínskou letadlovou loď s pokročilejšími variantami letounu J-15, sofistikovanější avionikou, lepšími raketami, s dobrým dosahem a celkovým výkonem. V tomto bodě mohou čelit letouny F/A-18s opravdové výzvě," říká analytik.

Podle Snodgrasse pak může být J-15 velmi dobrým letounem v manévrových soubojích, pokud ještě piloti získají potřebné zkušenosti, protože jak Snodgrass podotýká, zkušenosti jsou na straně amerických námořních pilotů. Celým textem se vinou různé červené linky. J-15 není hodnocen vůbec jako špatný palubní letoun, jež však má jisté technické, řekněme dětské problémy. Toto je nepochybně svázáno s e zmíněnou vycvičeností pilotů a v neposlední řadě s taktikou a strategií nasazení letadlových lodí a leteckých jednotek na nich alokovaných.

Až budoucnost pak ukáže, jak bude nakonec J-15, pokud se podaří odstranit zejména technické potíže, s novou letadlovou lodí dlouhodobě konkurenceschopný americkým protějškům.

 

Zdroj: Report Door

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace