Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu

Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu
foto: Aero Vodochody/L-39NG

V únoru 2020 proběhl ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) nejdůležitější test ze série pevnostních zkoušek draku trupu letounu L-39NG (sériové výrobní číslo 7002). Úspěšně provedená statická zkouška představuje důležitý milník na cestě k plné certifikaci letounu.

Účelem zkoušek bylo ověřit pevnost trupu dle požadavku evropského vojenského předpisu EMACC. Během předchozích zkoušek došlo k ověření pevnosti trupu zatíženého ohybem, od motoru a také od vodorovné ocasní plochy. Posledním realizovaným, a zároveň nejkritičtějším případem, bylo kombinované zatížení ohybem vodorovné a svislé ocasní plochy.

Zkouška pevnosti trupu

Drak trupu letounu byl při této zkoušce nejdříve zatěžován do provozního zatížení odpovídajícímu maximálnímu možnému zatížení letounu za letu, při kterém bylo prokázáno, že nedošlo k trvalým deformacím. Následovalo namáhání draku do početního zatížení (150 % provozního zatížení) a dále byl trup záměrně zatěžován ještě většími silami vedoucími až k poruše konstrukce, která nastala při 110 % početního zatížení. Rozdíl početního a provozního zatížení 1,5 představuje v letectví celosvětově standardní součinitel bezpečnosti.

„Zkouška do početního zatížení je vyvrcholením kampaně zkoušek, které definují únosnost konstrukce trupu,“ Říká Pavel Henzl, vedoucí oddělení technických analýz výrobce letounu AERO Vodochody AEROSPACE. K výsledku zkoušky podotýká: „Zkouška dopadla tak, jak měla. Struktura zareagovala podle našich očekávání a dosáhli jsme limitu, který jsme potřebovali. Poruchy i reakce konstrukce odpovídají výpočtům, takže jsme se zkouškou naprosto spokojení.“

Zkoušky podobného rozsahu se v České republice provádí zejména v případě potřeby certifikace nového typu letounu a jejich příprava zabere měsíce, někdy i roky. Pro každý letoun je totiž nutné navrhnout unikátní způsob experimentálního ověření vlastností letounu. Pro pracovníky Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu se tak jednalo o významnou událost. Zodpovědný pracovník za realizaci zkoušky David Novotný z VZLÚ k průběhu dodává: „Záměrem bylo, aby zkušební kus vydržel zatížení odpovídající maximálnímu početnímu zatížení. Tím byla prokázaná pevnost konstrukce. V průběhu zkoušky jsme dojeli na 110 % početního zatížení, následně se objevily první deformace, které už znemožňovaly další pokračování bez rizika kompletního poškození zkušebního kusu. Zároveň jsme tak dosáhli potřebného poruchového stavu, a tudíž zkouška dopadla úspěšně.“

Tím ale cesta druhého vyrobeného prototypu nekončí. Trup s číslem 7002 projde ještě dalšími testy. „Budeme pokračovat zkouškami pilotních sedaček a zkouškou do destrukce motorového lože v předozadním směru, což je vlastně havarijní případ,“ dodává David Novotný.

V rámci certifikace letounu L-39NG tak byl proveden další z mnoha důležitých kroků. Ještě ale zdaleka není hotovo. „Čeká nás teď kampaň, kdy budeme zkoušet limitní stavy křídla, potom nás čekají ještě další dílčí zkoušky a v tuto chvíli se v podstatě spouští kampaň únavových experimentů ve VZLÚ, což je další velká část certifikačního procesu,“ uzavírá Pavel Henzl z Aera Vodochody Aerospace.

Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Tagy