foto: Master Sgt. Andy Dunaway, Wikimedia Commons, volné dílo/F-16
Nizozemské a dánské letectvo budou hlavní silou, kdo bude řídit výcvik a přeškolení ukrajinských pilotů na letouny F-16. Toto má ale dvě dimenze. Jednou je, že F-16 poskytují státy přecházející na F-35. Druhou je přiblížení Ukrajiny k možnému členství v NATO, kde jsou hlavními jazyky angličtina a francouzština. Jedna třetina států NATO požívá F-16, jež jsou ale vázány na souhlas americké administrativy vzhledem k technologiím. Nelze je prostě přeprodat nebo sešrotovat.
Nizozemí vytvořilo třístupňový výcvikový program pro výcvik ukrajinských pilotů v létání na víceúčelovém stíhacím letounu F-16. Program sestává z přeškolovacího výcviku, který má za cíl přeškolení pilotů ze sovětských letadel na letadla typu NATO, následuje jazykový výcvik a počáteční letecký výcvik a poté další výcvik v novém výcvikovém středisku ve „východní členské zemi NATO“. Což by odpovídalo Polsku. Nedávná analýza letectva předpovídala, že stávajícím ukrajinským stíhacím pilotům bude trvat 4 až 6 měsíců, než se naučí létat s F-16. K tomu je nutno započítat i výcvik technického personálu. A zde je závažná otázka, jak velkou část ukrajinského letectva je možno ve válečné době odeslat do zahraničí.
Kroky výcvikového programu naznačují, že Nizozemí a Dánsko, budou trénovat stávající piloty ukrajinských vzdušných sil. Tito piloti se budou muset naučit létat se západními letadly, které mají velmi odlišné konstrukční charakteristiky než sovětské technologie, jako je MiG-29. Tyto rozdíly pokrývají rozsah od míst, kde jsou umístěna tlačítka a přepínače, až po to, jak jsou systémy pro vzdušný boj zapojeny do řízení letu, například jak F-16 dosáhne radarového uzamčení cíle a postupy pro odpálení rakety.
Psali jsme
Pochod na Moskvu a s ním spojené události z minulého týdne ukázaly, že Jevgenij Prigožin, zakladatel Wagnerovy skupiny, jasně odhalil...
Pilot se musí přeškolit na „automatizaci“ kdy, kam a na co sáhnout, a zároveň musí být zcela připraven na to, že letadlo na něj bude ,,mluvit“ pouze anglicky, tedy být velmi zdatný v jiném jazyce, než je ukrajinština nebo ruština. A to samé platí pro mechaniky, všechny manuály budou v anglickém jazyce.
Ukrajinské letectvo utrpělo za posledních 16 měsíců války těžké ztráty. Přehled vzdušných sil společnosti Flight International 2022 obsahoval před válkou 43 ukrajinských stíhaček MiG-29; blog Oryx počítá 19 jako zničené. Z 26 letounů Su-27 evidovaných před válkou bylo nejméně dvanáct sestřeleno. Ukrajinské stíhačky jsou také obvykle staré alespoň 30 let a byly jen málo, pokud vůbec nějak elektronicky modernizovány. Ukrajina obdržela darované MiGy-29 a náhradní díly z Polska a dalších zemí bývalé Varšavské smlouvy, ale počet letounů, které jsou stále v provozu, je přísně střeženým tajemstvím. Ukrajinská vláda uvalila na přehled ztrát embargo a pokud ho někdo poruší, jsou za to vysoké tresty, včetně kategorie vlastizrady.
Psali jsme
Turecko odmítlo slovy ministra zahraničí Mevlüta Cavusoglua poskytnout Ukrajině systémy protivzdušné obrany S-400, o něž napadená země žádala. Ankara...
Dodání stíhacích letounů F-16 by byl určitě výrazným posunem v ukrajinském letectvu. První dodávka F-16 může pocházet právě z Nizozemí, ale také z Dánska. Podle Aviation Week & Space Technology má Nizozemské královské letectvo 34 stíhaček F-16AM/BM Mid-Life Update (MLU) připravených k předání. F-16 AM/BM MLU je model F-16, který prošel procesem upgradu, který zahrnoval nový radarový systém AN/APG-66(V2), nový počítačový systém, modernizovaný multifunkční displej a head-up displej, GPS a datový modem kompatibilní se systémem sdílení šifrovaných dat US/NATO Link 16. Ale Ukrajina, jako nečlen NATO, Link 16 neobdrží.
F-16 AM/BM MLU bude konkurenceschopný s většinou ruských stíhaček v regionu, s výjimkou novějšího Su-35 „Flanker-E“. Zatímco souboj stíhaček vzduch-vzduch byl v prvních dnech války běžný, pozemní protivzdušná obrana obou stran je nyní pevně vybudována, takže létání v blízkosti frontové linie je riskantní. Ukrajinské letectvo by pravděpodobně použilo své F-16 k sestřelení přilétajících ruských větších dronů a řízených střel. Radary AN/APG-66 jsou schopny detekovat cíle v malých výškách na vzdálenost až 83 km, sledovat až 10 cílů a letoun má schopnost zasáhnout šest jednotlivých cílů pomocí radarem naváděných střel AMRAAM.
Dalším využitím by mohlo být odpalování protiradarových střel HARM na radary ruské protivzdušné obrany nebo shození bomb JDAM naváděných GPS, a to vše v bezpečí v ukrajinském vzdušném prostoru. Jenže i zde je velká neznámá. Dodávka letounů je jedna věc, ale dodávka výzbroje je věc druhá. Zatím nejsou dostupné informace o tom, zda budou F-16 darovány i s výzbrojí, jakou a v jakém množství. I výzbroj spadá pod americké povolení k transferu. A nelze si dělat iluze o tom, že válkou vyčerpaná Ukrajina si může dovolit velké nákupy nejmodernějších technologií ve zbraňové oblasti.
Zpožděné zavádění letounů F-35 se ukázalo jako neočekávané dobro pro Ukrajinu. Letectva požadující F-35A, které jsou opožděny, teprve nyní vyřazují své flotily F-16 – právě včas, aby je mohla získat Ukrajina. Nizozemí, Norsko, Dánsko, Belgie a Polsko nahrazují své F-16 náhradou za F-35, což je věc, kdy se pravděpodobně uvolní několik stovek letadel. Kdyby se F-35 nezpozdilo, 34 letadel, které je Nizozemsko eventuálně připraveno darovat Ukrajině, by již mohlo být prodáno jiným kupcům, nebo zlikvidováno.
Psali jsme
Podpora Ukrajiny ze strany západních spojenců trvá dál. Kyjev dostane nový ,,balíček” raket, kamikaze dronů a tanků.
Zřejmě si nelze dělat naděje na brzký konec války ani na to, že F-16 by byly „gamechanger“, ale jistě jejich zavedení do ukrajinského letectva by bylo velkou posilou. Nutno je však kalkulovat s časovými možnostmi a ekonomickými schopnostmi Ukrajiny. A též s možnostmi jeho letectva na dalšího více než půl roku.
Zdroj: breakingdefense.com, popularmechanics.com, theguardian.com
Tagy