Letouny F-35 hlásí další problém: Nedostatek motorů. Až 20% stíhačů bez nich, říká černý scénář

Letouny F-35 hlásí další problém: Nedostatek motorů. Až 20% stíhačů bez nich, říká černý scénář
Autor: flickr.com (public domain)|Popisek: F-35
19 / 02 / 2021, 13:00

Stíhače F-35 kromě jiných problémů aktuálně trápí nedostatečný počet motorů Pratt & Whitney F135, jichž se nedostává. Tyto motory také vykazují některé technické nedodělky, na jejichž odstranění se snaží USAF pracovat.

Program letounů F-35 se historicky potýkal s mnoha obtížemi, o nichž jsme na stránkách SM v minulosti již informovali. Všechny tři verze letounu 5. generace ,,trpí" zvýšenou poruchovostí a trvá déle, než se závady odstraní. V extrémně vysokých výškách pak mohou letouny F-35B a F-35C letět nadzvukovou rychlostí pouze velmi krátkou dobu, protože riskují strukturální poškození stealth povrchu letounu. Tento problém tak může v konečném důsledku být překážkou k tomu, aby letoun F-35C prováděl ve vzduchu nadzvukové stíhání.

motor

                                     Problematický motor Pratt & Whitney F135 (Foto: USAF, volné dílo)

 

A hovořit by se takto dalo poměrně dlouho. Další ,,korálek" v mozaice problémů nejnověji představuje nedostatek motorů Pratt & Whitney F135 a jejich nespolehlivý technický stav, a může trvat měsíce, než dojde k nápravě nepříznivého stavu, informuje server Defense News.

Potíže jsou dvojího rázu, za prvé není schopno centrum údržby situované na Tinkerově letecké základně v Oklahomě dodávat předmětné motory včas dle stanoveného harmonogramu, a za druhé pracovníci údržby objevili technické nedodělky v samotných motorech. Ty se musí samozřejmě opravit, což na druhé straně přispívá k dalšímu zdržení procesu dodávek motorů strojům F-35.

Stav je pak takový, že pokud se nepřijmou příslušná opatření, může být podle serveru Defense News do roku 2022 5-6% letky F-35 bez motorů Pratt & Whitney. Vedoucí činitelé zodpovědní za program F-35 doufají, že včasné ,,nápravné akce" zjednají nápravu, protože pokud by tomu tak nebylo, tak by se podle černého scénáře až 20% strojů F-35 mohlo ocitnout bez dodávky klíčové komponenty, tedy motorů.

V lednu prohlásila Ellen Lordová, náměstkyně ministra obrany, že právě problémy s motory lze hodnotit jako jednu z nejvážnějších potíží týkající se údržby, což ve svém důsledku snížilo schopnost nasazení do misí na 69% u stíhačů F-35. Server Defense News uvedl, že vedoucí představitelé Pentagonu objevili první známky problémů s nedostatkem motorů na počátku roku 2020.

Aby se předešlo dalším problémům, USAF nasadí další směnu do centra údržby na Tinkerově letecké základně, která se má rozjet do června tohoto roku. Zodpovědní činitelé programu F-35 se pak dohodli s firmou Pratt & Whitney na větších dodávkách komponent motoru, které vykazují poruchy, či dalšího přidruženého vybavení. Pratt & Whitney představila již na jaře hardwarovou modifikaci lopatek problematického motoru, která je začleňována do výrobní linky.

Na černé scénáře tak nejspíše nedojde, nicméně nedokonalá spolehlivost motorů, jakož i jejich nedostatek minimálně přidělaly plánovačům v programu F-35 i Pentagonu další vrásky na čele.

 

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace