Letouny F-35 pro Turecko ve Washingtonu zatrhli, teď Erdogan prosí alespoň o F-16

Letouny F-35 pro Turecko ve Washingtonu zatrhli, teď Erdogan prosí alespoň o F-16
Autor: Mrs Airwolfhound, flickr (CC BY-ND 2.0)|Popisek: F-16
12 / 10 / 2021, 13:00

Je to možná překvapivé, ale poté, co je jasné, že Turecko nedostane nasmlouvané letouny F-35, požádala Ankara Washington o další letouny F-16.

Turecko-americké vztahy prošly v uplynulých měsících značným ochlazením. Příčinou tohoto stavu je turecký nákup ruských systémů protivzdušné obrany S-400, s nímž USA kategoricky nesouhlasily. Washington dal Ankaře jasné ultimátum: pokud nakoupí ruské protiletadlové komplety, bude za to následovat exemplární trest v podobě stornování již nasmlouvaných 30 letounů F-35, o něž mělo Turecko eminentní zájem.

Nicméně ultimátum turecký prezident Recep Erdogan odmítl, a tak členská země NATO za tuto ,,vzpurnost" zaplatila nakonec v roce 2019 vyškrtnutím z programu F-35, i když do něj dodávala komponenty nutné k výrobě stíhačů páté generace. Komponenty tak USA i nadále od Turecka kupují, i když se vztahy obou zemí a spojenců v NATO za poslední roky viditelně zhoršily a v médiích se začaly objevovat spekulace o možném vyloučení Turecka z NATO.

Nicméně zmíněná krajní varianta by zcela jistě uvrhla Ankaru úplně do ruské náruče, což si si jistě nejvyšší političtí a vojenští představitelé a plánovači v Pentagonu dobře uvědomují, a tak není tato varianta (zatím) na pořadu dne.

I přes nepříznivé ovzduší však Turecko projevilo zájem o dodávku 40 letounů F-16 a také o modernizaci stávajících 80 strojů. Cílem je zacelit částečně ,,díru" po F-35, s nimiž Turecko již napevno počítalo. Ještě před pár lety by takový problém Ankaře problémem zřejmě nebyl, nicméně nyní už ano. Nákup letounů F-16 je v režimu FMS (Foreign Military Sales) a zbrojní akvizici musí schválit ministerstvo zahraničí i Kongres.

A zde je právě možný ,,kámen úrazu", protože téměř dva roky členové Kongresu úspěšně blokují dodávky zbrojního materiálu Turecku. Není tak vůbec jisté, zda k tomuto prodeji vůbec dojde za podmínek, kdy jsou spojenci NATO - Washington a Ankara - trvale znesvářeni. Vypadá to, že chuť amerických zákonodárců v současné době Turecku něco prodávat zde příliš není, a proto Turecko nemusí 40 letounů F-16 nakonec posílit a hledat by muselo jinde. Není vyloučeno, že právě v Rusku.

Na nadcházející schůzce členů skupiny G20 v Římě by se mohli Erdogan setkat se svým americkým protějškem Joem Bidenem a celou záležitost prodiskutovat. Je možné, že Erdogan se bude snažit Bidena přesvědčit, aby Washingotn projevil větší ochotu letouny Turecku dodat než současnou rezervovanost. Nicméně i tak není výsledek jistý a Ankara si tak na další stroje F-16 ,,nesáhne".

Turecko obdrželo první letoun F-16 v roce 1987 a v současné době provozuje 245 strojů, které tvoří osu jeho stíhacích kapacit.

 

Zdroj: Reuters

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace