Letouny Rafale se mohou pevněji usadit v regionu Blízkého východu. Potenciál je relativně velký, i na úkor tradičních hráčů

Letouny Rafale se mohou pevněji usadit v regionu Blízkého východu. Potenciál je relativně velký, i na úkor tradičních hráčů
foto: Nicolas de Camaret, flickr (CC BY 2.0) /Dassault Rafale

Francie může využít příležitosti a letoun Dassault Francie více ,,protlačit" do regionu Blízkého východu.

Přestože hlavními zákazníky Rafale jsou francouzské letectvo a námořnictvo, letoun má docela velký úspěch i v zahraničí. Letoun si pořídily Indie, Katar, Egypt a Řecko a zařadily jej do své výzbroje. Nejnovějším zákazníkem letounu Rafale je pak Řecko. Nákup francouzských letounů je ale motivován nejen posílením vlastních vzdušných kapacit, ale hraje důležitou roli v mezinárodním měřítku. 

Řecko-turecké vztahy procházejí objektivně vleklou krizí, kdy jednu z roznětek napětí představuje turecký průzkum ropných ložisek a dalších zdrojů ve východním Středomoří, na které si činí nárok i Řecko. Podle Atén zde provádí Ankara konfrontační politiku, a proto na ni musí Řecko adekvátně reagovat.

V loňském roce, kdy vrcholila turecká agrese, se řecké letectvo rozhodlo doplnit svůj arzenál právě o stíhací letoun 4,5. generace. Původní objednávka 18 letounů – kombinace starších i nově vyrobených – byla posílena o další nové Rafale na celkem 24 letounů. Francouzská armáda objednala přibližně 180 letounů, indická armáda asi 120 letounů, egyptská armáda přibližně 60 letounů, katarská armáda 36 letounů a řecká armáda 24 letounů.

                            Katarský letoun Rafale (Foto: Dylan Agbagni, CC0, flickr public domain)

 

Chorvatské vzdušné síly posílí také 12 použitých francouzských stíhačů Rafale, zájem projevilo v roce 2021. Právě maximální stáří letounů nemělo překročit 10 let, což byla jedna z  podmínek Chorvatska. Součástí kontraktu bude i výcvik, zbraně, náhradní díly a další vybavení.

Už byla řeč o tom, že Katar a Egypt jsou velkými či stabilními odběrateli letounů Rafale, nicméně výrobce strojů Dassault může na Blízkém východě ještě pevněji zakotvit a ,,protlačit" zde shodou příznivých okolností více těchto stíhačů, a to i do jiných států. Do karet může hrát i skutečnost, že Německo zablokovalo dodávku britských letounů Eurofighter Typhoon do Saúdské Arábie, jakož i Izrael nesouhlasí s jakýmkoliv prodejem stíhačů F-35 Kataru. Tím se otevírá širší pole ,,působnosti" pro francouzský letoun a potenciální možnost vytlačit alespoň částečně odsud tradiční hráče.

V červenci tohoto roku navštívil francouzský ministr obrany Sébastien Lecornu Katar, kde jednal o posílení strategického partnerství obou zemí prostřednictvím hlubší průmyslové spolupráce. Katar by mohl učinit další objednávku na 24 letounů Rafale, což znamenalo, že by tato blízkovýchodní země měla v budoucnu ve výzbroji celkem 60 stíhačů. Nyní jich má k dispozici 36.

I když tatím Katar nedal k nákupu zelenou, vojenští analytikové předpokládají, že k dalšímu nákupu dojde. Právě vojenští analytikové míní, že katarská vláda vnímá pořizování letounů Rafale jako příležitost k ,,nákupu" strategického partnerství s Francií, což je velmi důležité ve světle neklidného regionu, kdy probíhá boj o dominanci na Blízkém východě mezi Saúdskou Arábií a jeho spojenci, a Katarem na druhé straně. Dobrým příkladem jsou události z roku 2017, kdy Saúdská Arábie a koalice dalších států obvinila Katar z podpory z terorismu a došlo k jeho blokádě.

Dalším zákazníkem letounů Rafale by však mohla být i již zmiňovaná Saúdská Arábie. I když Saúdové jsou pro USA v regionu Blízkého východu klíčovým strategickým partnerem, vzájemné vazby se v poslední době rozvolnily a Saúdská Arábie podobně jako Turecko praktikuje ,,obojakou", čili v některých případech až příliš pragmatickou politiku, kdy obchoduje i s těmi státy, na něž Washington uvalil sankce. I když Saúdové projevili zájem o letouny F-35, pro USA se jedná o citlivou záležitost, protože by to mohlo popudit jiného spojence - Izrael. To může právě otevřít cestu k možným dodávkám stíhačů Rafale Saúdské Arábii.

Bylo by však na druhé straně velmi předčasné, kdybychom hovořili o nějakém vyšachování Američanů z regionu Blízkého východu, protože i po letounech F-35 existuje živá poptávka. Otázkou zůstává, jestli by byly USA ochotné v budoucnu dodat i Kataru letouny 5. generace. Washington má jistě na paměti, že jeho hlavní spojenec Izrael musí mít na Blízkém východu vojenskou převahu či dominanci, a tato rovnováha by mohla být dodávkami stíhačů F-35 různým státům v této oblasti vážně narušena.

I tak francouzské letouny nepřijdou v regionu Blízkého východu v budoucnu zkrátka. Egypt pravidelně hlásí zájem o další tyto stíhače, stejně jako Katar. Zájem ostatních zemí je i nadále otevřený, protože stejně jako USA chce pochopitelně i Francie posílit vzájemné vojensko-politické vazby a prohlubovat je.

Zdroj: Defense News

Tagy