LOM PRAHA provedl úspěšnou modernizaci vrtulníků Mi-17 na normy Eurocontrol

LOM PRAHA provedl úspěšnou modernizaci vrtulníků Mi-17 na normy Eurocontrol
Autor: LOM Praha|Popisek: Mi-17
19 / 04 / 2021, 14:30

Státní podnik LOM PRAHA s.p. provedl úspěšnou rozsáhlou modernizaci pěti vrtulníků Mi-17, které provozuje 24. základna dopravního letectva Praha-Kbely. Základním účelem modernizace bylo naplnění Nařízení Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (European Organisation for the Safety of Air Navigation – Eurocontrol), které ukládá povinnost vybavení všech letadel radiostanicí s rozestupem kanálů 8,33 kHz, systémem ELT a odpovídačem s S-mode.

Celkový program, jehož přípravy začaly v roce 2017, se ovšem neomezil pouze na výše uvedené zástavby nutné pro provoz vrtulníků z legislativních důvodů, ale díky dalším modernizačním prvkům došlo k významnému rozšíření portfolia úkolů kbelských „sedmnáctek“, které tvoří páteř dopravního vrtulníkového letectva.

Na vrtulníky byly instalovány i prvky, které se již dostaly na paluby vrtulníků Mi-171Š v rámci projektu SOATU II, tj. palubní jeřáb Breeze-Eastern HS29900-59 s nosností 600 liber (272 kg) s integrovaným hákem Tyler a stupačkou a dále poutací systém palubního inženýra. Pro zásadní zvýšení pasivní bezpečnosti posádky byly původní pilotní sedačky nahrazeny moderními sedačkami od firmy Fischer, které splňují nejnovější bezpečnostní předpisy, stejně jako jejich upevnění do konstrukce vrtulníku, které bylo navrženo v LOM PRAHA s.p.

Během modernizace byl kompletně inovován navigační a komunikační systém vrtulníků, kdy původní radiostanice a interkom byly demontovány a nahrazeny moderními avionickými bloky, včetně speciální radiostanice pro spojení s pozemními jednotkami. Navigace včetně radionavigace je postavena na agregátech výrobce Garmin a doplněna o povětrnostní radar. Byl nahrazen i původní systém palubního zapisovače SARPP systémem CVFDR od českého dodavatele Speel.

V neposlední řadě byly na palubu umístěny měniče umožňující napájet spotřebiče z běžné sítě 230 V, což je důležité zejména pro zdravotnické úkoly a pro pátrací akce byl instalován výkonný vyhledávací světlomet Spectrolab SX-16 „Nightsun“.

Již nyní se připravují projekty, které ještě zlepší jejich operační využití a zjednoduší jejich obsluhu během plnění většiny úkolů, jako například instalace systému pro upínání moderních pasažérských sedaček nebo nákladu či zdravotnického vybavení.

Autor: Markéta Procházková/LOM PRAHA

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace