foto: Se souhlasem Lubomíra Wenzla/Lubomír Wenzl (ANO)
V průběhu povolebních vyjednávání o sestavení nové vlády odpověděl na naše otázky ohledně programových priorit pro oblast obrany a bezpečnosti člen výboru pro obranu, poslanec hnutí ANO Lubomír Wenzl.
Zásadním tématem jsou a budou výdaje na obranu. V ČR uzákoněné v minimální výši 2 % HDP, nový závazek z Haagu hovoří o 3,5 % až 5 % se započtením infrastrukturních výdajů, a současně se řeší otázka, do jaké míry má stát navýšení financovat na dluh, do jaké míry má tato priorita vést k úspoře v jiných kapitolách. Jak by podle Vašeho názoru měla budoucí vláda k otázce financování obrany přistoupit?
Bezpečnost je pro nás priorita, ale financování musí být realistické a fiskálně odpovědné. Jsme pro kombinaci postupného navyšování, přísnější prioritizace výdajů ve státním rozpočtu a hledání úspor a efektivity ve veřejné správě místo plošného zadlužování. Preferujeme postupné zvyšování výdajů v kombinaci s růstem HDP, nikoli nesmyslné zadlužování.
Pro efektivitu vynakládaných prostředků je klíčová souhra a soulad mezi civilní a vojenskou částí rezortu obrany, mezi ministrem či ministryní obrany a náčelníkem generálního štábu. V tomto období jsme byli svědky řady situací, které by šlo označit za nesoulad až konflikt, a které byly tématem veřejné diskuse. Při vědomí, že nelze zaručit shodu za všech okolností, lze přinejmenším očekávat, že napříště budou spory urovnávány za zavřenými dveřmi?
Spory musí být vedeny korektně a především za zavřenými dveřmi, aby se nerušilo plnění úkolů AČR a zachovala se důvěra veřejnosti. Prosazujeme jasná pravidla a komunikační kanály mezi politickou a vojenskou linií.
Pro obranyschopnost České republiky a zejména pro zajištění potřeb ozbrojených sil v době krize je klíčová rovněž role domácího obranného průmyslu. Měla se by příští vláda v maximální možné míře zasazovat o co nejvyšší podíl domácího průmyslu na těch strategických zakázkách, u nichž z definice věci musí být dodavatelem zahraniční společnost?
Budeme prosazovat maximální možné využití domácího průmyslu tam, kde je to realistické, včetně offsetů a technické spolupráce se zahraničními výrobci. U strategických zakázek, kde musí být dodavatelem zahraniční firma, budeme usilovat o co největší zapojení českých firem do subdodávek, transferu technologií a údržby.
Závazek z roku 2017, vybudovat moderně vyzbrojené brigání úkolové uskupené těžkého typu, se k 1. lednu 2026 nepodaří realizovat. Došlo k průtahům při nákupu BVP, ale také tanků. Byla odložena akvizice samohybných minometů, a jen velmi pomalu se začínají řešit otázky například mobilní pozemní PVO a protidronové obrany. Po zásadních investicích do vzdušných sil (nákup F-35, nákup vrtulníků, dopravních letounů), měla by příští vláda dotáhnout modernizaci výzbroje tzv. těžké brigády, a tento letitý dluh smazat?
Chceme dokončit chybějící kapitoly modernizace, zejména v oblasti těžké brigády. Současně trváme na realistickém časovém plánu a efektivním řízení akvizic, méně zpoždění, lepší koordinace s průmyslem, jasný plán. Modernizaci dotáhneme s ohledem na operační potřeby a rozpočtové možnosti.
Obraně, vnější bezpečnosti, je věnována velká pozornost, a to zejména s ohledem na zhoršenou bezpečnostní situaci v důsledku pokračující ruské agrese proti Ukrajině. Vnitřní bezpečnost je ovšem neméně důležitou oblastí. Je na místě uvažovat o pevném stanovení minimálních výdajů na vnitřní bezpečnost po vzoru obrany, jejich stabilitě, a obecně trvat na vyváženém přístupu vlády k vnější i vnitřní bezpečnosti, například proto, aby si jednotlivé sbory vzájemně nekonkurovaly na trhu práce?
Prosazujeme vyvážený přístup k vnější i vnitřní bezpečnosti. Podpoříme stabilitu financování policie, hasičů a dalších složek, ale formou dlouhodobých závazků a rozpočtových priorit, nikoli fixními procenty. Cílem je zajistit interoperabilitu.
Specifický bod, který navazuje na předchozí otázku, se týká také zmíněného přednostního využívání domácího obranného a bezpečnostního průmyslu. Mělo by se ministerstvo vnitra v maximální možné míře snažit pořizovat výzbroj a výstroj od domácích výrobců, a pokud možno unifikovat vybavení policistů a vojáků v těch oblastech, v nichž to je z hlediska operační interoperability, ale také ekonomických benefitů domácí produkce výhodné?
Budeme prosazovat prioritní využití domácích dodavatelů pro výzbroj a výstroj, pokud to splní standardy a je to ekonomicky výhodné. Podporujeme i unifikaci tam, kde to zlepší interoperabilitu a logistiku, například u ochranných prostředků či komunikačních systémů.
Jednou ze zásadních potřeb armády sledujeme v přímém přenosu - výrobu a zásobování municí, především dělostřeleckou municí. Přes obrovský rozmach přesných raket s dlouhým dosahem a dronů všech kategorií zůstává hlavňové dělostřelectvo v konfliktu vysoké intenzity klíčovou zbraní. Měla by budoucí vláda udělat maximum proto, aby umožnila rozvoj domácí výroby munice a střeliva, a v zahraničí ji pořizovala jen v tom případě, kdy domácí kapacity nepokryjí domácí potřebu AČR?
Jsme pro to, aby stát rozvíjel domácí kapacity pro výrobu munice, zejména dělostřelecké. Budeme podporovat investice do výroby prachů, granátů a skladování. Dovoz jen tam, kde kapacity nestačí.
Původní cíle AČR v oblasti početních stavů hovořily o 30 tisících profesionálů a 10 tisících aktivních záložníků k roku 2030. To bude při současném tempu odchodovosti a náborů přes nedávné navýšení platů a příspěvků velmi náročným úkolem - a armáda na základě zanedlouho přijatých Capability Targets 2025 hovoří o potřebě více než 37 tisíc vojáků. Co by měla budoucí vláda dělat, aby ozbrojené síly v tomto ohledu podpořila a aby také vytvořila vhodné předpoklady pro efektivní vytvoření mobilizačních záloh?
Budeme prosazovat komplexní balíček pro nábor a udržení vojáků i rozvoj záloh. Konkurenceschopné platy a benefity, jasný kariérní postup, daňové a sociální bonusy pro záložníky, jednodušší nábor a kvalitní veřejnou kampaň, která zvýší prestiž služby v armádě.
S otázkou výroby munice a střeliva v České republice souvisí také otázka produkce střelných prachů. Ministerstvo průmyslu a obchodu je jediným akcionářem společnosti Explosia, která patří mezi významné producenty celoevropsky. Nebylo by na místě uvažovat o převodu tohoto strategického podniku do gesce Ministerstva obrany, aby tím bylo usnadněno plnění potřeb obranného průmyslu na základě požadavků ozbrojených sil v tomto ohledu?
Jsme přesvědčeni, že strategická suverenita výroby střelných prachů je klíčová. Proto chceme zlepšit koordinaci mezi státem, ozbrojenými silami a producenty. Přímý převod Explosie pod Ministerstvo obrany je možnost, ale důležité je hlavně zajistit stabilní výrobu a rychlé navyšování kapacit.
Zmínili jsme rostoucí význam bezpilotní techniky na moderním bojišti. V České republice existuje řada výrobců osvědčených řešení, probíhá výzkum a vývoj prostředků, přesto Armáda České republiky spoléhá především na zahraniční dodavatele. Měla by budoucí vláda více dbát o podporu domácího průmyslu i v tomto specifickém odvětví?
Budeme aktivně podporovat domácí výrobu a vývoj UAV prostřednictvím státních zakázek, podpory výzkumu a exportních programů. Armáda by měla dávat přednost českým řešením, pokud splní operační požadavky. Drony mají potenciál i pro využití v policii či záchranných složkách.
Tagy