foto: Redakce/Flyer 72 na Bachnech 2024
Na letošním Dni pozemních sil Armády České republiky, BAHNA 2024, jsme měli příležitost hovořit s plukovníkem v důchodu Robertem C. Ricem z Námořní pěchoty USA, který nyní působí ve společnosti FLYER Defense, založené v roce 2011. FLYER Defense zde představuje své lehké útočné vozidlo FLYER 72, navržené speciálně pro americké speciální síly.
Jsme zde s plukovníkem Robertem C. Ricem z USMC, nyní ze společnosti FLYER Defense, a právě sedíme ve vozidle FLYER. Můžete nám představit toto vozidlo a říct, co je na něm jedinečného?
Ano, děkuji za příležitost s Vámi mluvit. Jen pro upřesnění, jsem plukovník v důchodu z Námořní pěchoty USA a po odchodu do důchodu jsem se připojil ke společnosti FLYER Defense. Je to skvělá firma, se kterou je radost pracovat, právě kvůli tomuto vozidlu. Je to jediné vozidlo, které vyrábíme.
Jedná se o speciálně navržené bojové vozidlo. Bylo navrženo tak, aby splňovalo požadavky Velitelství speciálních operací USA. A co to znamená? Že se vozidlo vejde do CH-47 nebo CH-53 pro vnitřní přepravu. Je také velmi vhodné pro výsadky, protože bylo navrženo tak, aby mohlo být vysazeno s padákem. Ale co je na tomto vozidle opravdu unikátní, je jeho nosnost. Vozidlo váží přibližně 3 300 kg a může nést náklad až 2 500 kg. To znamená lidi, zbraně, radiostanice. Tolik dalšího nákladu můžete přidat do tohoto vozidla, což je opravdu jedinečné pro stroj této velikosti a třídy. Jak můžete vidět, je to vysoce mobilní terénní vozidlo, velmi dobré v jakémkoli terénu.
Flexibilní vozidlo Flyer 72 může být přepravováno i vrtulníkem
Můžete nám říci více o speciálních vlastnostech přistávání vozidla? Bylo nám řečeno, že má speciální schopnost mobility pro vstup do akce.
Ano, jak jsem již řekl, je to velmi snadno nasaditelné vozidlo. Vejde se do všech taktických letadel, která máte, letoun s pevným křídlem, C-130, C-17, všechna tato letadla. Ale je také navrženo tak, aby mohlo být vysazeno padákem. Také může být přepravováno vrtulníkem. Jak jsem řekl, vejde se do CH-47. Proč Flyer "72" ? 72 znamená 72 palců na výšku a 72 palců na šířku, což je potřeba, aby se vešlo do vrtulníku pro vnitřní přepravu. Můžete ho také snadno zavěsit pod vrtulník a provést výsadek tímto způsobem. Je to tedy velmi snadno nasaditelné vozidlo.

Jak můžete vidět, sedíme uvnitř a vozidlo má velmi zvláštní uspořádání, zejména sedadla řidiče. Můžete nám říci nějaké jeho vlastnosti?
Jistě. Co je na tomto vozidle také jedinečné, je to, že má centrální řízení a motor není přede mnou, ale za mnou. Je to centrální zadní motor. To přináší několik výhod. Je to jako závodní auto, jako vůz Formule 1. Řidič může rovnoměrně sledovat obě strany a soustředit se na přední výhled. Normálně, když řídíte běžné vozidlo v boji, musíte se starat o svou bezpečnost. Zde já a můj spolujezdec máme zajištěnou bezpečnost boků. Mohu se soustředit na řízení. Každé dveře mají držák na zbraň. Můžete na ně umístit kulomet. Máte tedy mnoho možností pro místní bezpečnost. A centrální zadní motor mění těžiště vozidla a dělá ho velmi stabilním. Je to celkově velmi stabilní vozidlo, což pomáhá s terénní mobilitou.
Můžete nám říci něco o zkušenostech s tímto vozidlem a v jakých armádách ho najdeme?
Toto vozidlo bylo původně navrženo pro americké speciální síly. Původně upravili Humvee pro potřeby speciálních sil, ale stále nesplňovalo jejich požadavky. Vypsali proto soutěž na nové vozidlo. Toto vozidlo bylo navrženo pro tuto soutěž. Jeho původním účelem bylo splnit požadavky amerických speciálních sil. A jaké byly tyto požadavky? Především, aby bylo přepravitelné uvnitř vrtulníku. Toto vozidlo je 72 palců široké a 72 palců vysoké. Vejde se do CH-47 a 53. Také muselo být vysoce mobilní v terénu a schopné nést velký náklad. Toto vozidlo váží 3 300 kg, ale může nést náklad o hmotnosti 2 500 kg. Ať už jsou to zbraně, lidé, vybavení, radiostanice. To vše je velmi jedinečné pro vozidlo této velikosti.
Které země ho používají? Původně americké speciální síly. Primárně skupiny speciálních sil, známé jako Green Berets. Od té doby jsme vozidlo prodali do Spojených arabských emirátů, kde ho používá Prezidentská garda. Izraelské obranné síly ho používají. Italské ozbrojené síly ho používají. A brzy, doufejme, také české ozbrojené síly. To je důvod, proč jsme zde.

Vozidlo Flyer 72 navrženo odborníky přímo pro experty
Co bylo podle vás největší zkouškou pro toto vozidlo?
Ano, toto vozidlo bylo podrobeno velmi přísným testům pro americké speciální operace. Normálně vezmou vozidlo z armády nebo námořní pěchoty a upraví ho. Poprvé si ho sami navrhli, a tak prošlo mnoha testy. Ale myslím, že opravdovou zkouškou je, jak vozidlo funguje v boji nebo v operacích. Toto vozidlo bylo v Iráku a Sýrii jako součást speciálních operací, kde fungovalo velmi dobře.
Můžete nám říci některé z nejdůležitějších vlastností designu?
Ano, myslím, že co je na tomto vozidle také speciální, je to, že často v této třídě vozidel vezmete existující vozidlo. Jeep, Land Rover, něco takového. A upravíte ho pro své potřeby. Vezmete civilní vozidlo a přeměníte ho, jako je to u GM defense vozidla. Je to Chevy Colorado. Toto vozidlo je navrženo od základu s ohledem na vojáka. Bereme v úvahu vstupy od operátorů. Takže i po prodeji vozidla zůstáváme v kontaktu. Získáváme více a více podnětů a provádíme úpravy, inženýrské změny.
Toto vozidlo je opravdu inspirováno a navrženo a upraveno operátory, koncovými uživateli. Do budoucna se díváme na hybridní elektrické pohonné jednotky. Zvažujeme tuto technologii, která není jen o ochraně životního prostředí. Je to také dobré takticky, protože vozidlo bude tišší, poskytne více energie, síly na bojišti a méně požadavků na generátory nebo dopravu paliva vpřed. Díváme se na tuto technologii s ohledem na budoucí integraci s tímto vozidlem.

Tagy