Lynx KF41 jako logická volba pro Armádu České republiky

Lynx KF41 jako logická volba pro Armádu České republiky
Autor: Rheinmetall|Popisek: Rheinmetall Lynx KF41
28 / 07 / 2020, 10:30

Armáda ČR potřebuje moderní bojová vozidla pěchoty schopná ovládnout v příštích 30 letech bojiště. Proto při jejich výběru bude potřeba vzít v úvahu nejen jejich mobilitu, palebnou sílu a ochranu, ale také přizpůsobivost a schopnost vyhovět požadavkům bojiště budoucnosti.

Při nákupu pro příští desetiletí bude zásadní zvažovat náklady na celou dobu životnosti vozidla. Čím starší je koncepce vozidla v době jeho pořízení, tím více peněz bude potřeba v budoucnu investovat na jeho modernizaci. V reálném provozu se pak o to vice projeví jeho limity. Stávající designy bojových vozidel, z nichž mnohé debutovaly před více než dvěma desítkami let, se rychle přibližují k bodu, kdy již jejich ochranu a kapacitu nebude možné vylepšit. 

Jsou to právě vlastnosti, jako ochrana, kapacita a adaptabilita, které budou definovat příští generaci BVP. Současně budou muset disponovat dostatečnou pružností, aby byly schopné přizpůsobovat se budoucím hrozbám po celou dobu životnosti (LOT).

Jejich růstový potenciál bude záviset zejména na vlastnostech, jako jsou:

• užitečné zatížení a jeho dostatečná kapacita umožňující implementaci další aktivní a pasivní ochrany, navýšení palebné síly a dalších budoucích funkcí;
• objemová kapacita pro fyzické umístění dalších vnitřních a vnějších vrstev ochrany/ pancéřování, nového vybavení a systémů;
• motorická a mechanická kapacita za účelem zachování a vylepšení mobility a agility vozidla navzdory navyšující se hmotnosti vozidla;
• Generická architektura vozidla (GVA) a kapacita elektrické energie k dispozici pro efektivní integraci nových systémů, senzorů a zařízení jak nyní, tak v budoucnu.

Tyto vlastnosti a kapacity musí být zabudovány do vojového vozidla od samého počátku; později ji lze přidat úspěšně jen v ojedinělých případech, a pokud ano, pak jen po částech a omezeně.

Lze konstatovat, že jeden stávající koncept BVP už nyní uvedených kapacit dosahuje: nový Rheinmetall Lynx KF41.

Lynx a jeho původ

Koncepce rodiny vozidel Lynx KF41, která reflektuje vice než 50letou zkušenost a know-how s výrobou obrněných vozidel, vzešla z provozních požadavků, kterým budou moderní armády čelit v příštích letech.

U bojového vozidla pěchoty je důležité, aby disponovalo nezbytnou ochranou, mobilitou a palebnou silou pro dnešní hrozby, spíše než pro ty minulé. Má-li IFV i v budoucnu zůstat úspěšným bojovým prostředkem v členitém bitevním prostoru, je zřejmé, že bude muset mít schopnost přizpůsobit se podle výrazně odlišných požadavků. K tomu bude potřebovat dostatek kapacity a flexibility.

Lynx KF41 byl navržen tak, aby od počátku splňoval následující provozní potřeby:

• Kombinované zbraňové možnosti na úrovni čety pro možnost volby;
• kombinované bojové systémy pro provádění operací napříč rozmanitým spektrem konfliktů;
• vysoká mobilita umožňující taktickou flexibilitu;
• modulární systémy vozidel, které lze modernizovat nebo snadno upravovat;
• schopnost přežít, která nutí nepřítele pracovat nad prahem detekce.

Výsledkem je vozidlo, které se vyznačuje:
• vysokou úrovní vlastních schopností;
• modularitou pro přizpůsobení ochrany a dosažení rychlých upgradů;
• otevřenou elektrickou, elektronickou, softwarovou a mechanickou architekturou;
• navýšenou kapacitou užitečného zatížení a elektrické energie.

Rheinmetall Lynx KF41

Díky svému designu se Lynx KF41 etabloval jako nejvyváženější bojové vozidlo pěchoty na světě, se škálovatelnými úrovněmi ochrany, volbou kanónů 30 mm, 35 mm či případné větší ráže, možností umístit až devítičlennou jednotku (vedle stálých členů posádky) a vysokou mobilitou vzhledem k dobře vyváženému poměru výkon/ hmotnost.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace