Autor fotografie: Jarek Tuszyński / Wikimedia Commons / CC BY-SA |Popisek: M1117 Guardian
Guardian je nástupce Humvee a důvod jeho vývoje je zcela jednoduchý, bitva o Mogadišu a zjištěné nedostatky legendárního vozu. Ukrajinci na něj čekali dlouho a dobře vědí, proč ho chtějí.
Přestože je často bitva o Mogadišu vykreslována jako další americká katastrofa, opak je pravdou. Jednotky Delta a Rangers prokázaly perfektní bojovou připravenost proti obrovské přesile. Vzhledem k tomu, že na ně útočily tisíce Somálců, je 19 mrtvých vojáků v podstatě zázrak. Američané ovšem neváhali. Zjištění, že legendární Humvee je nedostatečně pancéřované, vedlo k vývoji M1117 Guardian a také Oshkosh JLTV. Ukrajinci o vozidlo velmi stáli a docela si počkali. Podle polského WPtech byl M1117 Guardian přislíben napadené zemi Spojenými státy již v listopadu 2022 v rámci balíčku za 400 milionů dolarů. Pak bylo dlouho ticho.
Dlouhé čekání na nástupce Humvee, M1117 Guardian
V září 2023 Američané informovali o tom, že vozidla prochází renovací. Ihned se nabízí otázka, zda se nejednalo o vylepšení pancéřování. Pancíř M1117 Guardian je totiž velmi modulární a připravený na instalaci přídavné ochrany. Podle Military Factory lze přidat vnější keramický pancíř, který je vysoce odolný proti protipancéřové munici s kinetickou špičkou. Ten se prakticky propojí s vnitřní protistřepinovou vložkou a z vozidla se stává opravdu odolný obrněnec. Navíc lze přidat i reaktivní pancíř (ERA). Je dost dobře možné, že vozidla procházela těmito úpravami, protože na Ukrajině je to víc než žádoucí.
Guardian je jeden z prvních obrněnců, které byly konstruovány přímo se zvýšenou ochranou proti improvizovaným výbušným zařízením (IED). Vývoj probíhal pomalu a v roce 2003 bylo ve službě jen 42 kusů M1117, protože v devadesátých letech neměla US Army potřebu. Jenže Irákem a Afghánistánem se vše změnilo a v roce 2007 již měli Američané 1 729 těchto vozidel. Ta se v obou konfliktech velmi osvědčila a odolala značnému množství výbuchů IED. Podle anglické Wikipedie se jeden Guardian vrátil se všemi čtyřmi zničenými pneumatikami poté, co ujel 45 kilometrů.
Podle Army Technology je se do jednoho C-130 vejde šest Guardianů. Existují tři základní verze. První je pěchotní transportní vozidlo pro dva operátory a výsadek osmi mužů, tedy víceméně klasické družstvo. Dále je k dispozici velitelské a řídící vozidlo, které bude vybaveno situačním povědomím na bojišti. Poslední verzí je vyprošťovací obrněnec. Američanům se víceméně povedlo zkonstruovat relativně malý a dobře chráněný vůz, který je vysoce obratný pro nasazení v městských aglomeracích. Také ho používají policejní složky.
Šest Guardian M1117 v C-130
M1117 je dodáván se 40mm granátometem MK-19 a 12,7mm kulometem M2HB. Disponuje termovizí a nočním zaměřovačem. Váží 13,5 tuny, tedy podobně jako ruské BVP BMP-2. To je sice poměrně dost, ale důvod je jasný: dostatečné pancéřování a ochrana výsadku. Motor má výkon 260 koní a maximální rychlost je 110 km/h s dojezdem 724 kilometrů. Pochopitelně má pohon všech čtyř kol. Brodivost činí velmi solidních 1,5 metru, což je dáno především vysokou světlostí obrněnce. Překoná příkop o šířce 1,5 metru, zvládne 60% stoupání a boční sklon 30 %. Takže údaje, které se blíží klasickým transportérům nebo BVP.
V roce 2013 byla představena verze palebné podpory s kanonem Cockerill Mk III o ráži 90 mm. Zatím není jasné, jaké varianty Ukrajinci dostali, ale jisté je, že dobře věděli, co chtějí. Na vloženém příspěvku ze sítě X je patrné, že byl instalován slat proti UAV. Jedná se o osvědčené a především relativně bezpečné vozidlo s vysokým stupněm ochrany. Přestože se nejedná o systém do první linie, jeho pancéřování zaručuje vysokou bezpečnost a parametry poskytují rozsáhlé operační schopnosti. Humvee bylo dlouhodobě považováno ze jeden z nejlepších vozů svého segmentu. M1117 Guardian ho ve všem překonává. Ale pochopitelně je také těžší, dražší a náklady na udržitelnost budou jistě vyšší. V každém případě se parametrově jedná v podstatě o lepší transportér, který se může částečně rovnat BVP.