M2 a M3 Bradley – bojové vozidlo pěchoty a jezdectva (1981)

M2  a M3 Bradley – bojové vozidlo pěchoty a jezdectva (1981)
05 / 03 / 2019, 10:00

Nejpočetnějším bojovým vozidlem pěchoty (a jezdectva) armád NATO je americký M2/M3 Bradley, který je ve službě od roku 1981 (podobně jako sovětské BMP-2), jichž bylo v různých variantách vyrobeno 6724 kusů, a bylo nasazeno prakticky ve všech konfliktech, do nichž byly od té doby zapojeny americké mechanizované jednotky, včetně války v Zálivu, během níž tato vozidla zničila více techniky nepřítele než hlavní bitevní tanky Abrams.

Armáda České republiky bude vybírat ze čtyř různých modelů bojových vozidel pěchoty (BVP, IFV), a více než dvěma stovkami vozidel v sedmi variantách (bojové, velitelské, průzkumné, ženijní, zdravotnické, dělostřeleckého průzkumu a vyprošťovací) nahradí dosavadní BVP-2 z výzbroje především 7. mechanizované brigády. Nejpočetnějším bojovým vozidlem pěchoty armád NATO je již rovněž dosluhující americký M2/M3 Bradley, který je ve službě od roku 1981 (podobně jako sovětské BMP-2), jichž bylo v různých variantách vyrobeno 6724 kusů, a bylo nasazeno prakticky ve všech konfliktech, do nichž byly od té doby zapojeny americké mechanizované jednotky, včetně války v Zálivu, během níž tato vozidla zničila více techniky nepřítele než hlavní bitevní tanky Abrams. Během války proti Iráku v roce 2003 a následujících operací se projevila poněkud nižší odolnost Bradley proti minám a improvizovaným výbušným zařízením. A přes již dva od roku 1999 zrušené programy, jejichž cílem bylo nabídnout náhradu za M2/M3, pokračují diskuse o koncepci nových vozidel, a mezitím také další modernizace Bradley.

Vývoj M2 Bradley byl reakcí na sovětské obojživelné stroje řady BMP, a jeho výsledkem mělo být vozidlo, které nahradí dosavadní obrněné transportéry M113, přičemž bude jednak schopné držet krok s novými tanky M1 Abrams, a jednak budou rozšířené jeho schopnosti - kromě role obrněného transportéru se mělo stát také vozidlem přímé podpory boující pěchotě, a získat tedy mj. schopnost ničit tanky a jinou obrněnou techniku nepřítele. V kombinaci s požadavkem letecké přepravitelnosti s ohledem na potřebu amerických ozbrojených sil rychle reagovat prakticky kdekoli na světě bylo pravděpodobně kompromisů příliš; nicméně ve výsledku, a po řadě modernizací, nezpochybnitelně jde o úspěšné BVP a účinnou zbraň armády i námořní pěchoty. S ohledem na fakt, že jde o jednu z páteří výzbroje nejsilnější armády NATO, jde také svého druhu o referenci při porovnávání výkonů a vlastností nových konstrukcí.

Hlavní variantou je M2 Bradley jako bojové vozidlo pěchoty ve verzích M2, M2A1, M2A2, M2A2 ODS (pro operací Pouštní bouře) a M2A3. S ohledem na své rozměry a pestrou paletu výzbroje je schopné převážet šest vojáků pěchoty. Zde připomeňme, že AČR od svého nového vozidla požaduje (prozatím?) přepravní kapacitu pro osm mužů. Hlavní protitankovou zbraní M2 jsou řízené střely TOW (z hlavně vystřelované, opticky zaměřované, po drátě řízené). Hlavní zbraní je pak automatický 25mm kanón M242 Bushmaster, který se s protipancéřovou průbojnou municí ukázal být efektivním i proti tankům T-55, a dokonce T-72, a vozidlo nese také koaxiální kulomet M240 ráže 7,62 mm. První dvě verze mají také střílny pro M231 FPW (Firing Port Weapon) - upravené (zkrácené) pušky M16; u dalších verzí zbyly již jen dvě v záďové rampě.

Varianta M3 je doslova bojové vozidlo jezdectva (Cavalry Fighting Vehicle, CVF), což je dáno tradicemi pojmenování útvarů ozbrojených sil zajišťujících mj. a především průzkum v rámci sestavy obrněných sil, například 1. jezdecké divize (1st Cavalry Division), jež je navzdory pojmenování divizí obrněnou. Na rozdíl od bojového vozidla pěchoty M2 veze kromě tříčlenné osádky jen dva průzkumníky, a je vybaveno účinnější vysílačkou a větší zásobou munice.

Koncem 90. let vzniklo také necelých 30 velitelských vozidel M4 Command and Control Vehicle (C2V). Jiná velitelská vozidla jsou označována jako BCV (Battle Command Vehicle) a jsou určená pro velitele brigád. V několika M2A2 ODS byly střely TOW nahrazeny dvouhlavňovým odpalovacím zařízením pro střely Javelin a tato varianta pak byla označována jako Warhammer Bradley (válečné kladivo) - projekt se neuchytil patrně proto, že pro účely protitankového boje na bázi BVP jsou účinné Javeliny poněkud drahé.

Jiné M2A2 ODS byly upraveny na variantu M6 Linebacker, na níž protitankové střely nahradil čtyřhlavňový systém pro odpalování protivzdušných střel Stinger - varianta již neexistuje a M6 byly znovu vybaveny střelami TOW. Společnost BAE Systems v roce 2017 představila protivzdušný Linebacker nazvaný jako M-SHORAD (mobilní protivzdušnou obranu krátkého dosahu) vybavený rušičkou proti bezpilotním letounům, 30mm automatickým kanónem s protiletadlovou municí a raketometem schopným vystřelovat Stingery, Sidewindery a další protivzdušné střely - armáda si místo nich vybrala protivzdušnou variantu kolového vozidla Stryker.

Velmi významnou úpravou M2 Bradley je M270 MLRS (Multiple Launch Rocket System), samohybný obrněný raketomet, jemuž budeme věnovat samostatný článek. Kromě nich existuje varianta M7 Bradley Fire Support Vehicle vybavená systémem pro vyhledávání a označování cílů; ženijní Bradley Engineer Squad Vehicle (ESV).

A zvláštním řízením osudu je poměrně aktuální také varianta AMPV, Armored Multi-Purpose Vehicle, obrněné víceúčelové vozidlo, jež byla vyvinuta společností BAE jako náhrada za... dosud sloužící transportéry M113. Bradley se tím vrací ke svým kořenům; jde o podvozek M2 bez věže s větší kapacitou pro přepravu a posílenou pasivní ochranou a odolností proti minám; vyráběno má být 160 vozidel ročně.

Kromě Spojených států nasazuje vozidlo Bradley také Libanon (32) a Saúdská Arábie (400). Z celkové produkce pro americké ozbrojené síly bylo 4641 verzí M2 a 2083 vozidel M3.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace