M2 Bradley je na Ukrajině ukázkou konstrukční snahy ochránit vojáky uvnitř
foto: U.S. Army Europe / Flickr/M2 Bradley
Stále častější zkušenosti z Ukrajiny hovoří o konstrukci západních vozidel jako o zařízeních, která chrání lidi uvnitř. V ruských obrněncích by po mnoha zásazích lidé umírali.
Kyjev obdržel z USA zhruba 150 bojových vozidel pěchoty M2 Bradley, ty byly nasazeny během letošní protiofenzivy a dle zpráv z bojiště se velmi osvědčily. Asi je nutné zmínit, že se typologicky jedná o ekvivalenty ruských BMP 1 až 3. AČR používá BVP 1 a 2, která vychází z ruských BMP. Český Excalibur tato BVP v roce 2013 zmodernizoval ve spolupráci se Slováky na verzi BVP-M2 SKCZ Šakal, kterou ale AČR odmítla s tím, že se budou kupovat zcela nová vozidla. O deset let později naše armáda stále disponuje beznadějně zastaralými stroji, které nahradí až švédské CV90.
Ruské BMP-1 se začalo vyrábět v roce 1966. Díky zkušenostem z Jomkipurské války se zjistilo, že vozidlo je zranitelné proti kulometné střelbě!!!, ale pancíř modernizované verze byl zesílen minimálně, a to na maximální sílu 33 mm, hlavní důraz se kladl na výzbroj. Československé verze BVP byly prakticky identické a vojáci seděli ve strojích, jejichž ochrana byla naprosto nedostatečná.
.jpg)
Až BMP-3, která se ovšem AČR vůbec netýkají, umožnila nasadit alespoň reaktivní pancíř. Všechny typy BMP jsou v současnosti používány oběma stranami na Ukrajině. Možnost srovnání se západními vozidly jednoznačně vyznívá pro americké Bradley nebo německé Mardery. M2 Bradley se začalo vyrábět v roce 1981, postupně bylo modernizováno, ale bude v U.S. ARMY nahrazeno do roku 2029 vozidlem XM30.
Bradley má pancíř složený ze speciálních hliníkových slitin podobné tloušťky jako ruská BMP, jenže kvalita pancíře a celková konstrukce vozidla značně převyšuje své ruské protivníky. Koneckonců konstrukce M2 vycházela z porovnání se sovětskými BMP-2. Níže přiložené video ukazuje doložený zásah z ruského T-72, který stroj ustál a pokračoval v boji.
Tagy