M2 Bradley se utká s ruskými mobiky na pláních Ukrajiny. Ve válce v Zálivu zlikvidoval víc nepřátel než legendární Abrams

M2 Bradley se utká s ruskými mobiky na pláních Ukrajiny. Ve válce v Zálivu zlikvidoval víc nepřátel než legendární Abrams
Autor fotografie: Public domain, US Army|Popisek: M2 Bradley americké armády
16 / 01 / 2023, 10:00

Během operace Pouštní bouře bylo nasazeno asi 2 200 vozidel Bradley a pouze tři byla ztracena díky nepřátelské palbě. M2 Bradley v Zálivu překonaly hlavní bitevní tank M1A1 Abrams a zničily více iráckých obrněných vozidel než legendární Abrams.

Zároveň se však Bradley ukázal být zranitelný vůči útokům improvizovaných výbušných zařízení (IED) a RPG. V roce 2007 americká armáda přestala používat Bradley v boji nebo průzkumných či doprovodných misích ve prospěch MRAP.

Video: YouTube

Vozidlo pojmenované po americkém generálu Omaru Bradleym, bylo vyvinuto pro řešení nových vozidel APC (OT) sovětské Rudé armády, zejména BMP-1, které představovaly drastickou změnu v sovětské doktríně obrněných bojových vozidel. Jako první sériově vyráběné bojové vozidlo pěchoty nasazené sovětskou armádou spojovalo BMP-1 vlastnosti APC/OT s vlastnostmi lehkého tanku. Poskytovalo také pěchotě cestu, jak operovat z relativního bezpečí svého obrněného, radiačně chráněného interiéru a bojovat po boku vozidla v nekontaminovaných oblastech. BMP-1 nabízel mobilitu spolu s palebnou podporou a na rozdíl od dřívějších APC byl také schopen bojovat po boku hlavních bitevních tanků díky své palebné síle.

Naproti tomu americká armáda spoléhala na polopásy ve stylu 2. světové války a M113 APC z doby vietnamské války, aby dopravila vojáky na okraj bojové zóny. Poté, co viděli potenciál BMP-1, když jej používaly egyptské a syrské síly v jomkipurské válce v roce 1973 a v raných fázích sovětsko-afghánské války, byli američtí plánovači přesvědčeni, že pro konfrontaci se sovětským hrozbou v Evropě je zapotřebí podobné vozidlo.

Program MICV byl brzy sloučen s programem Armored Reconnaissance Scout Vehicle a do specifik byla přidána věž s kanónem M252 Bushmaster ráže 25 mm, 7,62mm kulometem M2440 a protitankovými střelami BGM-71 TOW.

S přidanou výzbrojí M2 vyžadoval tříčlennou posádku včetně velitele, střelce a řidiče, a měl kapacitu na přepravu šesti plně vybavených vojáků. M2 byl navržen tak, aby poskytoval ochranu těm, kdo jsou uvnitř, před palbou z ručních zbraní a střepinám z výbuchů dělostřelecké palby, stejně jako před střelami TOW nebo Stinger. Prostor pro vojáky byl také navržen se šesti vnějšími palebnými porty, dvěma na každé straně a dvěma na rampě.

M2 Bradley vstoupil do služby v roce 1981 a nahradil letité M113. Ve stejné době byla představena i verze M3 Bradley Cavalry Fighting Vehicle, která nesla více protitankových střel a munice.

Obě verze prošly v roce 1988 upgradem a byly modernizovány o nový kompozitní pancíř, vylepšený úložný prostor munice, vylepšené odpružení a vylepšený systém pro obojživelné operace. Označení vozidel bylo změněno na M2A2 a M3A2.

Americká armáda se již dvakrát snažila nahradit M2 Bradley a během tohoto procesu vynaložila 20 miliard dolarů na vývoj náhrady (například projekt OMFV). Výsledkem je, že Bradley pravděpodobně zůstane v provozu nejméně další desetiletí.

A nyní se tento stroj, který porazil Saddámovu armádu, chystá na ruské mobiky v konfliktu na Ukrajině.

Zdroj: The National Interest, US Army

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace