Autor fotografie: Roger M. Dey / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: Bradley
Vysoká odolnost proti ATGM, skvělý zaměřovací systém a vynikající dělo. To vše zdobí M2 Bradley v konfliktu na Ukrajině. Důsledkem je další produkce BVP.
Bojová vozidla pěchoty (BVP) tvoří prakticky základ mechanizovaných brigád a praporů, které jsou podle moderní doktríny podstatou útočných svazků. To se koneckonců projevilo i v nákupu CV90 pro Armádu České republiky. Švédské BVP na Ukrajině také potvrdilo své vysoké kvality. Američané již od osmdesátých let minulého století řeší náhradu M2 Bradley. BAE s General Dynamics vyvíjelo od roku 2010 nové BVP pod zkratkou GCV. Projekt byl v roce 2014 zrušen kvůli váze stroje, která se blížila údajně až sedmdesáti tunám. V červnu 2023 byly vybrány společnosti Rheinmetall GNDS se svým projektem XM30, které má být nasazeno v roce 2029. Přesto Washington zadal výrobu dalších dvou set M2 Bradley.
200 kusů M2A4 za 440 milionů dolarů kvůli Ukrajině
Podle Defence24 zadala americká armáda korporátu BAE Systems výrobu dalších dvou set kusů M2A4 Bradley kvůli dodávkám na Ukrajinu. V posledním balíku americké pomoci Ukrajině jsou další M2 a celkový počet dodaných kusů ze strany USA už podle Aol. bude přesahovat tři sta kusů. Pomoc by měla být v hodnotě 210 milionů dolarů a obsahuje kromě M2 Bradley APC obrněné transportéry M113, vozidla MRAP, rakety RIM-7 a podporu protivzdušné obrany, MANPADS Stinger, munici pro HIMARS, dělostřeleckou munici ráže 155 mm a 105 mm, střely TOW a ATGM Javelin. Takže je celkem pochopitelné, že jsou Američané nuceni svá BVP nahradit.
M2A4 Bradley je nejmodernější varianta amerického BVP. V době jeho vývoje se v podstatě jednalo o reakci na válku v Iráku, kdy bylo potřeba řešit rostoucí váhu vozidla díky přídavnému pancéřování a narychlo instalovaným elektronickým systémům. Váha vozidla zhoršovala odpružení a snižovala světlou výšku obrněnce a tím pádem ho činila méně agilním a zranitelnějším vůči improvizovaným výbušným zařízením (IED). Z těchto důvodů byly na BVP instalovány lehčí nosné rámy, nový systém odpružení a torzní tyče pro vysokou hmotnost. Bradley dostalo větší motor, novou převodovku a kompletně byla předělána instalace elektřiny tak, aby bylo vozidlo schopno zvládat další elektronické systémy.
V dubnu 2024 Američané představili M2A4E1 s instalací APS Iron Fist. Jedná se o izraelský systém aktivní ochrany s modulární konstrukcí a radarem s aktivním elektronicky skenovaným polem. Jedná se o ochranu proti ATGM, HEAT a penetrátorům kinetické munice. Takže zbývá jen jedna modernizace a tou je APS proti UAV. Zatím neexistuje, ale předpokládá se, že Izraelci jsou se svým systémem Trophy na velmi dobré cestě. M2A4 má širší pásy s vyměnitelnými gumovými podložkami. Motor Cummins VTA-903T V8 má výkon 675 koní a hmotnost vozidla se zvýšila na 36,2 tuny. Dojezd činí 402 kilometrů a má zásobu paliva 587 litrů. Stroj uveze tři operátory a sedm členů výsadku.
Velmi odolný M2 Bradley na Ukrajině
M2 Bradley patří z ukrajinské strany jednoznačně mezi nejžádanější vybavení. Velmi známý je souboj dvou M2 proti ruskému T-90M, ze kterého ruský MBT odešel poražen. Nutno ovšem podotknout, že Bradley se svým 25mm kanónem nemá proti MBT šanci, ale na ruském stroji se projevila jeho konstrukční vada, kdy se po nekritickém zásahu v oblasti usazení věže začala tato část vozu nekontrolovatelně otáčet a osádka stroj opustila. Daily Wrap píše o tom, že M2 Bradley přežilo zásah z raketometu BM-21 Grad. Totéž tvrdí o souboji s T-72. V každém případě BVP je schopno přežít i zásah z ATGM.
Ukrajinci si na M2 Bradley chválí především to, že i když je vozidlo kriticky zasaženo, osádka většinou přežije a často poukazují na rozdíl oproti ruským BMP, které se s M2 vůbec nedají srovnat. Jsou navíc také lehčí. Další pozitivní faktor je ochrana proti IED a minám, kdy Bradley prokazatelně přežilo zásah i několika minami. Celkově se tedy jedná o vysoce ceněný stroj, ze kterého mají Rusové oprávněně obavy podobně jako z německeho Marderu.