M2A4 Bradley: Nová verze pro bojiště 21. století

M2A4 Bradley: Nová verze pro bojiště 21. století
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)
13 / 12 / 2020, 18:30

Americká armáda oznámila, že testuje novou verzi bojového vozidla pěchoty M2A4 Bradley. Moderní háv tak má připravit vozidlo na výzvy na bojištích 21. století.

Server Defence Blog oznámil, že začaly testy nejnovější varianty vozidla. Ty probíhají na vojenské základně Fort Hood v Texasu a měly by hloubkově prověřit všechna nová vylepšení stroje. Mezi klíčové parametry pro americkou armádu pak bude patřit zejména zlepšená schopnost přežití vozidla, jeho větší odolnost či rychlost. Pokud M2A4 úspěšně testy projde, nebude zřejmě pochyb o tom, že nová verze je onou ,,bytelnou" platformou pro bojiště a vedení konfliktů v 21. století.

Přesto lze vnímat, že americká armáda již vyvíjí nový koncept, kde hlavními charakteristikami jsou bezosádková věž a vysoká ráže hlavní zbraně spojená s maximální mobilitou a přepravitelností celého systém komunikujícího v unifikovaném systému velení a řízení. 

Bojové vozidlo pěchoty Bradley je spolehlivým prostředkem, který má za sebou nasazení v celé řadě konfliktů. M2/M3 Bradley je pak nejpočetnějším bojovým vozidlem pěchoty armád NATO. V různých verzích se vozidla vyrobila v počtu necelých 7 000 kusů, což názorně svědčí o jeho kvalitách. Každé úspěšné bojové vozidlo však přirozeně potřebuje modernizovat, aby drželo krok s těmi nejlepšími. Nová verze M2A4 tak má z osvědčeného vozidla učinit ještě efektivnější prostředek pro bojiště 21. století.

V roce 2018 byl udělen společnosti BAE Systems, který je je výrobcem těchto vozidel a systémovým integrátorem programu Bradley více než 30 let, kontrakt na výrobu 164 vozidel verze M2A4 a také průzkumných dělostřeleckých vozidel s označením M7A4, odvozené z verze M2A4. Kontrakt byl poté modifikován tak, že BAE Systems má vyprodukovat dalších 168 vozidel v nové verzi.

Na modernizačním procesu se pracuje už od roku 2012. Nová varianta bojového vozidla zahrnuje úpravy týkající se zabudování nejnovější digitalizované elektroniky pro optimální situační povědomí, lepší síťovou konektivitu i mobilitu a upgradovaný komunikační systém. Tato modernizace navazuje na předchozí, kdy mimo jiné došlo k vylepšení schopnosti přežití vozidla. Dále má Bradley mít vylepšený výkon, který je dán instalací nového osmiválcového dieselového motoru Cummins VTA903E-T675 o výkonu 675 koní. Počítá se také s tím, že vozidlo bude osazeno moderním systémem aktivní ochrany Iron Fist, který používá izraelská armáda.

Pří taktickém nasazení vozidla je však nutno počítat s jeho poměrně vysoko posazeným těžištěm, tedy bojový manévr musí zohlednit tento faktor, na rozdíl například od moderních vozidel PUMA s nízko položeným těžištěm.

Co se týče zbraňových systémů, zůstávají stejné jako u předchozích verzí ,,rodiny" vozidel Bradley. Výzbroj tak zahrnuje automatický 25mm kanón M242 Bushmaster a koaxiální kulomet M240C ráže 7,62 mm. Bradley rovněž disponuje protitankovými zbraněmi, řízenými střelami TOW. Mimochodem právě tyto střely zle zatápěly iráckým tankům v operaci Pouštní bouře v roce 1991.

Zde je však ještě možné, že US Army znovu prodiskutuje ráži hlavní zbraně. V poměru ,,Hit-to-Kill" jsou pro BVP optimální kanóny 40 mm, což však zvyšuje hmotnost, prostor na uložení munice apod. Nejrozšířenější je ráže 30 mm. Rusko se vydává cestou vyšší ráže, což testuje i USA. Takže je otázkou budoucnosti, jak vlastně bude nejmodernější Bradley vypadat.

Podle posledních studií v poměru ,,Hit-to-Kill" jsou optimální ráže 40 mm a výše, avšak za cenu hmotnosti vozidla, konstrukce a malé zásoby munice. Munice 25 mm má malou penetraci, tedy akceptovatelným řešením je 30 mm, jež je zavedena ve vetšině armád NATO. Vývoj však směřuje k vyšším rážím.

 

Zdroj: Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace