Má být LÚV (lehké útočné vozidlo pro výsadkáře) lehké a vysoce mobilní, nebo těžké a odolné?

Má být LÚV (lehké útočné vozidlo pro výsadkáře) lehké a vysoce mobilní, nebo těžké a odolné?
Autor fotografie: MO ČR|Popisek: LÚV
03 / 11 / 2022, 11:00

MO vypisuje další výběrové řízení, kdy specifikace se zřejmě nepotká s požadavky uživatele, a hlavně požadavky na účel a použití vozidla. Mělo by se jednat o vozidlo pro výsadkáře, kdy výsadkáři operují v týlu nepřítele, jsou to lehce vyzbrojené jednotky a klíčem je skrytý přesun (opticky i akusticky), a buď pozorování a navádění na cíl, nebo úderné a diverzní akce stylu „Hit and Run“, tedy udeř a zmiz.

I zde je opět vysoká mobilita a zakrytí stop klíčem pro přežití. Poslední variantou může být třeba obsazení a vybudování předmostí, kdy PTŘS a minomety jsou velmi důležité, ale pak je nutno říci, jaké protitankové zbraně, jaká zásoba munice, jaká ráže minometů a kolik munice a jaké bude tedy celková hmotnost jen zbraní a munice.

Do týlu nepřítele se může výsadková jednotka dostat po vlastní ose, stejně tak jako z něj, nebo například přepravou vrtulníkem. Ale vždy je zapotřebí dostatečný dojezd a zásoba paliva, vody, potravin, munice, trhavin či protitankových zbraní, baterií či generátorů, spojovacích prostředků, maskovacích sítí, osobní výbavy atd. A tady nehovoříme o několika málo kilogramech v baťůžku na zádech nebo poštovních holubech a zrní pro ně.

MO vydefinovalo, že nové LÚV má být v konfiguraci 4x4, ale výbava a výzbroj má být značně diverzifikována:

  1. 1.         Lehké útočné vozidlo bojové (zkrácený název LÚV-B)
  2. 2.         Lehké útočné vozidlo velitelské (zkrácený název LÚV-V)
  3. 3.         Lehké útočné vozidlo spojovací (zkrácený název LÚV-S)
  4. 4.         Lehké útočné vozidlo nosič PTŘS (zkrácený název LÚV-PTŘS)
  5. 5.         Lehké útočné vozidlo nosič minometu (zkrácený název LÚV-MIN)
  6. 6.         Lehké útočné vozidlo průzkumné (zkrácený název LÚV-Pz)

Celkem by se mělo jednat o těchto 6 modifikací v počtu 159 ks s možností připojení valníků v počtu 134 ks, a navíc je požadována dodávka munice. Ale jaká munice a v jakém množství. Protože požadavek na munici pro LÚV-B jej početně a hmotnostně jiný než pro LÚV-PTŘS, LÚV-MIN nebo LÚV-S. A operativnost a přepravitelnost LÚV s osádkou anebo osádkou, valníkem a nákladem klade na celkovou mobilitu jiné nároky. V jednom případě to lze vyřešit vrtulníkem ve visu, usazením vozidla na zem, odpojením závěsu a slaňováním vojáků technikou „Fast Rope“, v druhém případě je nutné složení podvěšeného vozidla, přistání vrtulníku, vyložení vojáků a valníku s nákladem a odlet, což je časově a bezpečnostně mnohem náročnější.

Též průchodivost a rychlost samostatného vozidla nebo vozidla s valníkem jsou jiné. V podmínkách suché stepi anebo rovné a pevné pouště je to něco jiného, než v písečných dunách nebo skalnatých soutěskách. Ve specifikaci je zakryto mnoho kilogramů navíc, jež jsou v rozporu s mobilitou. Nemají vliv na vnější rozměr vozidla, pokud není připojen valník, ale na jeho celkovou hmotnost.

Zesílení balistické ochrany spodku vozidla zvýší jeho hmotnost, ale upřímně, výsadkáři by měli působit v týlu nepřítele, a ne v minových polích na frontě, takže i IED jsou méně pravděpodobná. Nelze říci, že je možno je vyloučit, ale proč by někdo zaminoval nebo nastražil IED na své cesty, a výsadkáři se mají pohybovat ve skrytu, nikoliv na dálnicích. Samozřejmě při masové výsadkové operaci se pravidla hry mění. Ale tam již LÚV jsou dobré přepravníky, nikoliv útočná vozidla. Protože veškerá obrana nepřítele zahrne dělostřelectvo, raketomety, tanky, BVP, letectvo a vše co je po ruce. Otevřená korba LÚV neposkytne ochranu před střepinami a palbou a na montáž střechy není čas.

Jak je ve specifikaci též uvedeno, pro montáž zodolněné střechy musí být dodrženy hygienické normy, kdy muži mohou zdvíhat až 50 kg a ženy 20 kg. Co to však znamená v bojové situaci, budou mít ženy nižší balistickou ochranu nebo nebudou nasazovány do bojových akcí.

Změn dosáhne i elektroinstalace, neboť mají být nainstalovány informační systémy příslušného stupně utajení, SVŘ, ale i displaye s dotykovou obrazovkou. Ale systémy potřebují kabeláž, zdroje, stabilizátory, přijímače a vysílače, což je další navýšení hmotnosti.

Samozřejmě nemůže chybět satelitní navigace. Ale na základě zkušeností z války na Ukrajině jsou poměrně zásadní hrozbou drony. A k tomu by měly být nainstalovány i prostředky radioelektronického boje (REB – EW) k rušení dronů.

Pokud se tedy nasčítá původní motor, spojka, rychlostní skříň, odpružení, zásoba paliva a brzdy s požadavky na všechny instalace do vozidla, tonáž se bude měnit, tím pádem bude zřejmě zapotřebí výkonnější motor (s vyšší spotřebou) výkonnější převodovka, silnější odpružení i výkonnější brzdy, jiná zásoba paliva atd. A čím více systémů by mělo vozidlo pojmout, tím vyšší nároky na něj budou kladeny a jeho cena se bude měnit.

Výsadkáři potřebují rychlá a pohyblivá vozidla, s vysokou průchodivostí terénem a vytrvalostí a spolehlivostí. Potřebují vozidla s palebnou silou ale možností rychlého opuštění při nastřelení. Při pohybu v týlu nepřítele se spíš dostanou pod palbu, než najedou na IED nebo minu, ale ve válce nelze vyloučit nic. Zásoba potravin, vody, léků, munice, spolehlivé zbraně a přenosné komunikační prostředky jsou pro ně klíčové, protože v krizové situaci opustí vozidlo případně ho zničí a plní dál misi pěšky. A pak jim dotyková obrazovka ve vozidle je k ničemu. Potřebují vybavení, jež mohou mít neustále u sebe, a to i v řádu sekund po napadení a opuštění vozidla. Výbava vozidla je důležitá vzhledem k vyššímu výkonu a pohodlnosti ovládání, ale musí být zálohována jinými prostředky pro případ krize.

Klíčovými termíny pro LÚV jsou tedy mobilita, spolehlivost, výdrž/dojezd, přepravitelnost, duplicita komunikačních/datových systémů s výstrojí vojáků, aby nedošlo ke ztrátě dat a spojení při ztrátě vozidla. V krizi ale nikdo nebude mít čas mazat HDD ve vozidle, aby se citlivá data nedostala do rukou protivníka, tedy možnost dálkové autodestrukce minimálně komunikačních a identifikačních systémů LÚV.

Existuje řada výrobců v různých hmotnostních kategoriích i konfiguracích 4x4 až po 6x6, ale AČR poptává 4x4. Někteří výrobci již mají určité kontakty s českým obranným průmyslem, a to je požadavek doby. Snad tento tendr bude vyřešen bez skandálů.

Zdroj: mytendon.cz, oskoshdefense.com, nimr.ae, gdels.com, armyrecognition.com

Tagy článku