Máme velké štěstí, že Rusko nestaví válečné lodě tak rychle jako ledoborce?

Máme velké štěstí, že Rusko nestaví válečné lodě tak rychle jako ledoborce?
Autor: Oddělení komunikace Rosatomflot CC BY-SA 4.0|Popisek: Ledoborec Sibiř
13 / 08 / 2021, 13:00

Rusko neustále dokazuje, že co se týče sil ve vodách Arktidy, nemůže se mu zatím nikdo rovnat. S lehkostí spouští na vodu další a další jaderné ledoborce, vědomé si důležitosti těchto strojů.

Největších ledoborců světa třídy Projekt 22220 má být celkem 5 a zatímco první loď této třídy Arktika již od 21. října 2020 brázdí ledovcová moře a razí cestu obchodním lodím, další dvě lodě pojmenované Sibiř a Ural se staví v Baltická loděnici asi 3 kilometry od Zimního paláce. Zbývající dva se mají jmenovat Čukotka a Jakutija a mají vstoupit do služby v letech 2024-2026.

Nejnovější snímky z Twitteru ukazují, že výstavba obou dalších jednotek pokročila a na rozdíl od vojenských projektů ruského námořnictva k žádnému významnému zpoždění nedochází.

Lodě Projekt 22220 mají výtlak přes 33 000 tun, délku 173 metrů a šířku 34 metrů. Ledoborec je schopen prolomit led o tloušťce až 3 metry a díky měnitelnému ponoru může operovat jak na širém moři, tak v ústích polárních řek. Pohon zajišťují dva jaderné reaktory RITM-200, každý o výkonu 175MW. Hnací výkon lodi je 60 MW, proto jsou lodě označovány i jako LK-60.

Arktika vyvine rychlost až 22 uzlů.

USA ujíždí vlak, co se týče schopnosti operovat v Arktidě již více než 20 let, kdy ve službě mají Američané dva „prehistorické“ ledoborce oproti více než 42 ruským. Nepomohla ani aktivita prezidenta Obamy, který v roce 2015 po Kongresu žádal urychlení výstavby nových ledoborců. Od té doby uplynulo 6 let a nebyl založen ani kýl nového amerického stroje, který by byl schopen odpovídat parametry ruským superledoborcům třídy 22220.

Rusko ale v roce 2018 představilo design ještě větších ledoborců o délce až 209 metrů Projekt 10510 Lídr o výkonu reaktoru 120 MW! Stavba první jednotky začala 6. července 2020.

Otázkou je, zda ,,máme velké štěstí, že Rusko nestaví válečné lodě tak rychle jako ledoborce". V první řadě je nutno si odpovědět na otázku, co tím Rusko sleduje, a jednoznačně to je otevření severní plavební cesty, maximální přístup do středu Arktidy a pravděpodobně i operační schopnosti v ledových polích Antarktidy. Určitě si dokážeme představit, že tyto superledoborce prolámou cestu a doprovodí obchodní flotilu ruskou nebo čínskou z Dálného východu ke Skandinávii, kdy jednoznačně jejich přepravní náklady budou nižší než těch plovoucích standardní cestou kolem Indie, Afrického rohu a Suezem, kdy na trase jsou úžiny, průplav a piráti. Na severu jsou ,,jen Rusové" a jimi odstraněný led. Ruské a čínské zboží může pak vzhledem k cenám a přesto dobré kvalitě zaplavit Afriku a najde si jistě i cestu do Evropy.

Dalším aspektem je, jak hluboko do centra Arktidy se moderní ruské ledoborce mohou prolámat, a pak i mírně zastaralý raketový křižník nebo torpédoborec nebo antikvární ponorka nesoucí moderní balistické střely je velmi blízko městům Kanady a USA, což z opačné strany se říci nedá. A upřímně řečeno, svaz letadlové lodě na opačném konci Arktidy mimo dolet letounů nebo raketová ponorka pod ledem bez možnosti vynoření jsou celkem nepoužitelné.

Takže přeformulujme větu - Skutečně máme velké štěstí, že Rusko nestaví válečné lodě tak rychle jako ledoborce?

Zdroj: Twitter, Independent Barents Observer

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace