Manipulace v Reportérech ČT? Státní podnik se ohrazuje proti neobjektivní reportáži. Ke komu vede odkaz na „jiného dodavatele“?

Manipulace v Reportérech ČT? Státní podnik se ohrazuje proti neobjektivní reportáži. Ke komu vede odkaz na „jiného dodavatele“?
Autor fotografie: 13dp.army.cz|Popisek: LOV dělostřeleckého průzkumu IVECO
15 / 06 / 2022, 13:00

Nedávná reportáž pořadu Reportéři ČT na téma oprav pancéřových skel obrněných vozidel IVECO LMV byla „značně neobjektivní a tendenční“, uvádí ve své reakci Vojenský výzkumný ústav (VVÚ).

Reportér se snažil vytvořit dojem, že významnou zakázku MO realizuje neznámá „garážová“ společnost na úkor nejmenovaného českého výrobce, který by údajně měl být schopný skla pro armádu vyrobit v ČR. Ve skutečnosti je společnost JPD Group výhradním obchodním zástupcem renomované německé společnosti, která v minulosti společně s VVÚ realizovala výzkumný projekt, jenž dnes významným způsobem omezuje náklady na výměnu těchto skel. V minulosti již podobná zakázka ve srovnatelném formátu realizována byla – a AČR jako koncový uživatel byla s výsledkem zcela spokojena. Reportér ČT ale vyjádření zástupce armády záměrně vynechal. Nehodilo se mu do konstrukce „kauzy“, kterou se pokusil vytvořit.

První článek „Hra s certifikací v Reportérech ČT. Pancéřová skla v autoservisu opravdu nenajdete. Kdo ostřeluje dodávky pro armádní vozidla“, jsme psali jako komentář, protože napadený státní podnik VVÚ ještě nereagoval a k obsahu a formě reportáže se nevyjádřil. Nyní je ale publikováno jasné obvinění z nevyváženosti a manipulace reportáže ze strany státního podniku.

Ve své reakci na reportáž VVÚ shrnuje hlavní body, které v televizi nezazněly, nebo nezazněly v úplnosti. Nejdůležitějším pak bylo Českou televizí záměrně vynechané pozitivní vyjádření zástupce AČR. VVÚ píše:

„Celou dobu rozhovoru s ředitelem VVÚ vedle něho seděl voják v hodnosti plukovníka, který tam byl zdánlivě k ničemu, protože celou dobu jen mlčel. V reálné situaci to ovšem nebyla pravda, protože tento zástupce logistiky AČR vyjádřil panu redaktorovi svoji maximální spokojenost s opravami pancéřových oken v období realizace minulé rámcové dohody v letech 2019-2021 a to z pohledu jakosti, termínů, životnosti, podpory a také ceny (!). Je nutné zdůraznit, že AČR těmito opravami šetří značné prostředky oproti nákupu nových oken od výrobce. Tyto informace se ale zřejmě vůbec nehodily do konceptu reportáže, a tak tam ani nezazněly. Je pravdou, že pan redaktor to panu plukovníkovi řekl hned na místě, jak se dozvěděl, o koho jde, že jeho vyjádření v reportáži nevyužije.“

Je na první pohled zřejmé, proč nebylo vyjádření pana plukovníka použité. Veřejnoprávní médium vypustilo významný komentář zástupce AČR, který se nehodil do chatrné reportérovy konstrukce. Jejím cílem bylo obvinit státní podnik VVÚ, že vybírá nedůvěryhodné partnery. Ve skutečnosti je společnost JPD Group, které se reportáž ČT vysmívala kvůli faktu, že provozuje autoservis, výhradním obchodním zástupcem renomované německé společnosti GuS. S oběma společnostmi VVÚ v minulosti úspěšně spolupracoval:

„Návrh dodavatelského řetězce kompletních oprav pancéřových oken LMV IVECO vznikl v průběhu řešení výzkumného projektu, který byl VVÚ řešen v letech 2014 – 2017 a který se zabýval různými aspekty používaných transparentních pancířů v AČR. Výsledky tohoto výzkumu byly následně oponovány a schváleny, včetně způsobu zajištění oprav pancéřových oken.“

Jiné, čistě české řešení pancéřových skel, které by vyhovovalo požadavkům AČR, podle VVÚ neexistuje, resp. žádná společnost působící v ČR nedisponuje schopností pancéřová skla pro vozidla IVECO LMV vyrobit s garantovanými parametry ve všech sledovaných oblastech. Přitom řešení vyvinuté Vojenským výzkumným ústavem a spol. GuS významným způsobem šetří veřejné prostředky. V principu umožňuje výměnu skel namísto jinak nezbytné společné výměny skel i rámů.

Reportéři ČT namísto světla vrženého na domnělé nepravosti vytvářejí zvláštní mlhu pochybností kolem zakázky, která prakticky nemá jiné řešení, v minulosti již proběhla, je ekonomická a splňuje k naprosté spokojenosti armády všechny technické požadavky. A když to zástupce armády reportérovi veřejnoprávního média sdělí, reportér se jednoduše rozhodne vyjádření neuvést – aniž by přitom měl k dispozici vyjádření jiné, nebo dokonce opačné, kterým by vyznění své reportáže mohl podložit.

To vytváří důvodné pochybnosti, zda byli tvůrci pořadu na České televizi motivováni objektivní novinářskou snahou o investigativní reportáž, nebo šlo spíše o snahu poškodit dodavatele státního podniku. V tomto ohledu je velmi důležitý i nenápadný odkaz, který byl v reportáži zazněl: „Na ministerstvo obrany se obrátila česká firma, která sice skla vyrábí, ale chybí jí certifikát od výrobce obrněných vozidel Iveco, což Vojenskému výzkumnému ústavu vadí.“ Přirozeně vzbuzuje podezření, zda skutečným cílem reportáže nebylo právě protlačit jiného dodavatele pro tuto zakázku.

 

Zdroj: www.vvubrno.cz/clanek/65-nase-reakce-na-reportaz-ct1-poradu-reporteri-ct-s-tematem-opravy-pancerovych-oken-lmv-iveco-ktery-byl-odvysilan-dne-30-5-2022/

 

Tagy článku

-->