Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Su-25
Přenosné protivzdušné systémy (MANPADS) měly a stále mají velký vliv na válku na Ukrajině. Systémy jako Starstreak nebo Stinger zásadním způsobem pomohly zastavit Rusy v roce 2022.
MANPADS v zásadě přikurtovaly ruské vojenské letectvo k zemi hned na počátku války. Moderní přenosné protivzdušné systémy se podobně jako ATGM NLAW a Javelin staly postrachem pro ruské jednotky a celou řadou úspěšných zásahů hned na počátku konfliktu donutily ruské piloty zůstat na zemi. Moskva nadále zjevně nedisponuje účinnou ochranou proti těmto zbraním a letectvo na Ukrajině nadále nehraje dominantní roli. Mezi nejlépe hodnocené systémy se ihned zařadily britské Starstreaky. Raketa je z tvrdé wolframové slitiny a systém dostal nové laserové navádění. Laserový paprsek nemusí být zaměřen na cíl neustále, v minulosti ztráta zaměření znamenala konec obrazu.
MANPADS stačily, Starstreak, Stinger, Piorun a Mistral
Britové našli způsob, jak se vyhnout laserovým senzorům nepřítele. Ukrajinci zaměřují střelu těsně vedle a až na poslední chvíli ji nasměrují na cíl. Ten následně nemá proti střele šanci. Podobný způsob zaměřování používají i ATGM NLAW a třeba ukrajinská Stugna-P. Proti těmto ATGM zatím vůbec neexistuje obrana ani na západě. Poláci poskytli Kyjevu svůj systém Grom, který vychází ze sovětského systému 9K38 Igla a je naváděn infračerveným zaměřovačem. Druhým polským poskytnutým kompletem je Piorun, který má opět infranavádění. Francouzi poskytli svůj nejmodernější systém Mistral 3, který je znovu naváděn na tepelnou stopu nepřítele.
V neposlední řadě je na Ukrajinu dodáván legendární systém FIM-92 Stinger, který prakticky zastavil Sovětský svaz v Afghánistánu. Opět má infranavádění a sovětské vrtulníky si s ním nevěděly rady. Mily v Afghánistánu utrpěly obrovské ztráty. Všechny výše zmíněné systémy si na Ukrajině připsaly značné množství úspěchů a pomohly zastavit útočící ruskou armádu v roce 2022. Jejich úspěchy však pokračují. Podle polského WPtech MANPADS sestřelily další ruský letoun a to tentokráte bitevní Su-25. To by mělo dokazovat i výše vložené video ze sítě X, které ovšem nelze považovat za plně průkazné, byť se zdá, že pilot se skutečně katapultoval.
Su-25 patří mezi letadla, na kterých Rusové utrpěli největší ztráty. Podle Oryxu Moskva přišla o 53 těchto bitevních letounů. Su-25 patří mezi nejzranitelnější letadla, která vyžadují důkladně připravené taktické nasazení. Je nutná podpora stíhacích letounů proti útokům ze vzduchu a podpora na zemi právě proti přenosným protivzdušným systémům. Podobně jako třeba americký A-10 Thunderbolt II se jedná o opravdu těžce ozbrojený a smrtící stroj, který ale létá pomalu a nízko nad zemí. Pokud není správně nasazen, přichází ztráty. A Rusové aktuálně účinnou taktiku proti moderním MANPADS nemají.
Su-25 bezbranné proti MANPADS
Podle Airforce Technology má Su-25 v NATO kód Frogfoot, tedy něco jako žabí noha a je dokonce nasazen i na letadlové lodi Admirál Kuzněcov ve verzi Su-25UTG. Ale z paluby asi ještě dlouho startovat nebude, pokud vůbec. Letadla jsou nasazena na Ukrajině. Modernizovaná verze Su-25SM z roku 2007 má nový systém navigace Bars, sadu protiopatření Paste a nový systém řízení palby SUO-39, který je propojený s radarem Kopyo-25M. Letadlo má celou řadu variant. Váha prázdného stroje se pohybuje kolem deseti tun a maximální vzletová hmotnost okolo 20 000 kilogramů. Na bitevní letoun má Su-25 poměrně slušnou rychlost 950 km/h s doletem až 1950 kilometrů.
Na deseti závěsnících unese letoun až 4 400 kilogramů munice. V letech 1978 až 2017 bylo letadel Su-25 vyrobeno 1 024 kusů a otázka proto zní, kolik z nich bylo vyřazeno a kolik je schopno služby. Pravděpodobně jde maximálně o nižší stovky. Jen v Afghánistánu jich bylo díky Stingerům ztraceno 23. Letadlo bylo nasazeno ve velkém množství konfliktů včetně rusko-gruzínské války nebo druhé války v Čečensku. Su-25 má zřejmě na svědomí smrt čečenského separatistického vůdce Dudajeva v roce 1996. V každém případě i díky stále častějším útokům Ukrajinců na ruská vojenská letiště ruské ztráty na letectvu rostou a každé odepsané letadlo je znát. Další ztracený Su-25 je jen jeden z dlouhé řady ve stále se prodražujícím konfliktu.