foto: Gokul Kannan / Wikimedia Commons / CC BY-SA/TATA Kestrel / WhAP 8x8
Bývalá francouzská kolonie Maroko se snaží diverzifikovat nákupy zbraní pro svou armádu. Jedním z výsledků je indické bojové vozidlo pěchoty TATA Kestrel / WhAP 8x8. Výroba bude probíhat v Casablance.
TATA Kestrel je rodina obrněných vozidel od indických společností Tata Advanced Systems a Defence Research and Development Organisation (DRDO). Jedná se o nástupce sovětských BMP-1 a BMP-2. Zajímavé jsou na nich dvě věci. Indie se stále více snaží produkovat vlastní zbraňové systémy a pomalu odstupuje od spolupráce s Ruskem. Pokud jde o import, pak se zjevně stále více poohlíží na západě. Druhou zajímavostí je klasifikace WhAP 8x8. Kestrel vychází ze sovětských BMP, což byla bojová vozidla pěchoty, u nás BVP a nyní nastupující CV90. Jenže klasifikace WhAP je především jako obrněné vozidlo, případně transportér. V poslední době jako by se rozdíly mezi BVP a transportéry smazávaly.
Specifikace WhAP 8x8
Váha WhAP 8x8 činí 26 tun. To je hmotnost, která v žádném případě neodpovídá obrněnému transportéru. Spíše sedí na váhu BVP Marder nebo M2 Bradley. Nutno ovšem podotknout, že britský Ajax v některých verzích váží 42 tun. O síle pancíře Kestrelu nejsou informace, avšak se jedná o modulární kompozit se svařovanou ocelí. Tedy bude možné ochranu ještě zesílit. Je celkem nasnadě, že váha je především díky pancíři a údaj spíše odpovídá bojovému vozidlu pěchoty. Osádku tvoří tři muži a vozidlo pojme až devítičlenný výsadek. Maximální rychlost je sto kilometrů za hodinu na silnici a 10 km/h ve vodě. Dojezd automobilu je 500 kilometrů a 250 kilometrů v terénu. Světlá výška činí 45 centimetrů.
Dnes je již takřka samozřejmostí ochrana proti IED (improvizovaná výbušná zařízení) a tedy i proti minám. Sedadla jsou připevněna ke střeše pro lepší ochranu proti výbuchu. Palivové nádrže jsou pro větší bezpečnost umístěny mimo prostor pro vojáky. Konfigurace kol 8x8 je na hydropneumatickém odpružení za použití dvojitých lichoběžníkových ramen. Každé kolo je proto do značné míry autonomní a WhAP 8×8 by měl být schopen zdolávat náročný terén. Navíc každé kolo běží samostatně, takže defekt by neměl být problém. Řiditelná je jen přední náprava, což je u osmikolového obrněnce málo. Český Titus na podvozku Tatra má řízenou první a třetí nápravu i u verze 6x6. Nemluvě o jeho kvalitě.
WhAP byl v roce 2014 představen s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí Kongsberg Protector MCT-30R (RWS) na střeše. Ta má automatický rychlopalný kanón ráže 30 mm a spřažený kulomet 7,62 milimetru. Kanón má účinný dostřel 3 000 metrů a je možno instalovat i 40mm granátomet nebo odpalovače protitankových střel. Instalován byl na vozidlo také ATGM Javelin. Celkově se jedná o moderní trend, který odráží smazaný rozdíl mezi APC a BVP a schopnost působit jak proti pěchotě, tak proti MBT. Zajímavé je, že v roce 2016 Indové představili vozidlo s věží z BMP-2. Mají jich hodně a pořád má 30mm kanón 2A42.

WhAP 8x8 jako zásadní průnik Indie do Maroka
Sověti si při modernizací BMP-2 dali záležet nejvíc právě na věži. Zcela vynechali nezbytný pancíř, který byl u BMP-1 naprosto nedostatečný a soustředili se na výzbroj. Takže věž z BMP-2 není špatná, jen je otázka opět pancéřování. Ale z výše uvedených parametrů je jasné, že Indové ochranu WhAP 8x8 v žádném případě nepodcenili. Na papíře vypadá Kestrel velmi solidně a Maroko nepochybně ví, proč ho kupuje. Obrněnec se bude na území Maroka vyrábět a podle Defence Blog by mělo jít o sto kusů ročně. Vozidlo by navíc mělo být z padesáti procent složené z marockých komponentů. Jedná se proto o trochu lepší smlouvu než v případě českého CV90.
Spolupráce Maroka a Indie je jen jedním z dalších důkazů odklonu afrických a jihoamerických států od západu a Ruska. Marocká armáda má převážně výzbroj západní provenience, mimo jiné si pořídila 150 M1A1 SA Abrams, používá sovětské T-72 a M60A1 MBT. Ve výzbroji má samohybnou houfnici M109, samohybné protiletadlové dělo M163 VADS a dokonce také HIMARS. V letectvu je F-16C. Casablanca ovšem v poslední době začala spolupracovat s Izraelem a s Indií se vztahy vyvíjejí dlouhodobě. Průnik indického a čínského zbrojního průmyslu na tradiční trhy západu a Ruska je stále znatelnější.
Tagy