foto: GoodFon / Public domain/Abrams
Válka na Ukrajině zásadně mění design budoucích hlavních bojových tanků (MBT). Američané budou mít opravdu velkou konkurenci v Leclerc XLR a Leopard 2a-rc 3.0.
Masivní nasazení bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) ve válce na Ukrajině nutí vývojáře zbrojovek zásadním způsobem reagovat. Systémy aktivní ochrany (APS) se pomalu stávají samozřejmostí. Vzhledem k tomu, že na špici jsou izraelské APS Trophy a Iron Fist, instalují se téměř všude a to i na námi kupovaných CV90. Jenže APS nejsou samospasitelné a nezachrání MBT před velkým rojem dronů. Zajímavé je, že se zvýšil tlak na snížení hmotnosti tanků. A to se dá zařídit jen málo způsoby. Leopard 2a-rc 3.0 bude mít podle defence-network.com bezosádkovou věž a M1E3 podle Defence News také. Jen Francouzi u Leclerc XLR ponechávají věž s osádkou a tedy i původní hmotnost, která ale byla kolem šedesáti tun.
Leclerc XLR a Leopard 2a-rc 3.0 s novým kanónem, Abrams M1E3 ne
Američané podle nationalinterest.org zcela zrušili dlouhodobý vývoj Abrams M1A2 SEPv4, údajně z něj převzali některé parametry a staví prakticky zcela nový tank M1E3. Již zcela klasicky, jako u většiny dnešních nových technologií, má mít americký MBT modulární otevřenou architekturu kvůli snadnému servisu a případným modernizacím. Anglická Wikipedie mylně uvádí, že M1E3 bude mít nový kanón, podle WPtech i armytimes.com je ovšem Washington spokojený se současnou 120 mm ráží a zůstane u ní. Leopard 2a-rc 3.0 je konśtruován modulárně, bude schopen používat jak 120mm, 130mm i 140mm kanón. 140mm ASCALON vyvinul francouzský Nexter, který už je aktuálně pod značkou KNDS s německým KMW.
Zásadní snížení hmotnosti u M1E3 Abrams
A právě Nexter má na svědomí i Leclerc a podle defensemagazine.com bude disponovat ASCALONem nebo 120mm dělem. Váha M1E3 Abrams by se měla snížit na 60 tun ze současných 73 u M1A2 SEPv3. To je velmi zásadní zásah. Motor by měl být hybridní, spotřeba by měla být výrazně nižší a tepelná stopa kvůli infrazaměřovačům o dvacet procent menší. Pochopitelně přichází automatické nabíjení a dalším klíčem by měla být pokročilá munice včetně řízených protitankových střel. Dokonce se mluví i o hypersonických granátech. Celkem samozřejmostí je digitalizace MBT, přehledové systémy, napojení na řídící systémy a komplexní síťové propojení.
Klíčová role AI u Leclerc XLR, Leopard 2a-rc 3.0 i M1E3 Abrams
Velmi málo se píše o propojení s robotickým vozidly a UAV. To je poměrně zajímavá záležitost. Zřejmě se u všech chystaných MBT už automaticky počítá s jakýmsi wingmanem nebo více drony najednou. Ty bude velitel tanku plně ovládat a budou integrované na MBT. Ještě zajímavější je ovšem ticho kolem umělé inteligence (AI). Zatímco Francouzi u svého Leclerc XLR jasně avizovali klíčovou roli AI, Němci poměrně mlčí u Leopard 2a-rc 3.0, tam je ovšem předpoklad spolupráce v rámci KNDS, Američané u M1E3 Abrams o AI moc nemluví. Zřejmě opět samozřejmost. Zde je nutné si uvědomit, že všechny modernizační cíle jsou už takového charakteru, že bez AI to nepůjde.

MBT bez AI už fungovat nebude
APS systémy už jsou prakticky autonomní samy o sobě. Vzhledem k tomu, že vůči ATGM se jedná o milisekundy, člověk do procesu nemůže zasahovat. APS mají velmi vysoký výpočetní výkon a třeba systém Trophy je schopen ovládat i okolní přátelské zbraně v případě potřeby. Při plné digitalizaci bude mít velitel tanku k dispozici obrovské množství informací, které sám vůbec nezpracuje. Při přijímání informací v reálném čase na bojišti bude nezbytně nutné, aby většinu úkonů prováděla AI.
Urychlení vývoje M1E3 Abrams
Nový Abrams M1E3 vyvíjí společnost GDLS (General Dynamics Land Systems). Už jen díky instalaci bezosádkové věže, podobně jako u Leopard 2a-rc 3.0, půjde o zcela nový design. Překvapivé je, že Američané avizovali připravenost M1E3 Abrams k výrobě od třiceti měsíců. Opravdu šibeniční termín. Pentagon reaguje dost promptně, byrokracie a procesní záležitosti spojené s projektem byly maximálně omezeny a dodavatel, tedy GDLS, dostal volnou ruku při výběru partnerů nebo konkrétních řešení. Ambice Američanů jsou velké. Torpédoborce DDG(X), F-47, třída Gerald R. Ford a teď M1E3 Abrams.
Tagy