MiG-29 vs. F-16 – který stíhač je lepší?

MiG-29 vs. F-16 – který stíhač je lepší?
Autor: screenshot Youtube
22 / 09 / 2018, 10:15

I v této době je populárním tématem srovnávání západního a východního (ruského) stíhače. Podíváme se dnes ,,na zoubek" ruskému stíhači MiG-29 a americké F-16. V čem tyto letouny mají silné a naopak slabé stránky?

Před srovnáním obou letadel, tedy MiGu-29 a F-16, pár nezbytných faktů. F-16 vstoupila do služby v roce 1978, provozuje ji například Belgie, Německo, Izrael, Japonsko či Portugalsko. Ruský osvědčený letoun MiG-29 je proudový stíhač, který byl zařazen do služby v roce 1983, první let absolvoval v roce 1977. V užívání mají tento letoun Bulharsko, Slovensko, Sýrie či Malajsie. Je zajímavé, že například Polsko provozuje F-16 i MiG-29.

Zatímco piloti MiGu-29 si pochvalují výhody, které jim dává jejich letoun, piloti F-16 naopak zdůrazňují sílu svého stroje. Důležité je říci, že oba stíhače, MiG-29 a F-16 byly vyvinuty za jiných okolností, které měly vliv na odlišné požadavky kladené na letoun.

psali jsme: Zvládne MiG-35 konfrontaci se západními stíhači?

Zatímco F-16 byla navržena tak, aby byla efektivní z pohledu finančních nákladů, plnila roli víceúčelového stroje, jež může být ve vzduchu podporou dražší F-15 Eagle, MiG-29 byl ,,typicky" navržen tak, aby dosáhl vzdušné převahy. Na rozdíl od F-16 se designeři MiGu-29 soustředili na výkonné motory, let ve velkých výškách, rychlost stoupání, rychlost jako takovou a schopnost odstartovat i ze špatně udržovaných ranvejí. Dosah a avionika tedy nehrála pro sovětské designery až tak důležitou úlohu, hlavní výhody letounu tak měly spočívat v jiných oblastech.

Co se týče motoru MiGu-29, má dva proudové motory Klimov RD-33 k dosažení lepší aerodynamiky a výkonu. Letoun má také dva vertikální stabilizátory, které pomáhají pilotovi držet potřebnou stabilitu po nastartování motoru. F-16 ,,sází" na rozdíl od MiGu na jeden motor. Američtí designeři napnuli pozornost při vývoji letounu na kokpit, ergonomii, multifunkční displaye a další prvky což zvyšuje bojovou efektivitu. Tím se naopak MiG-29 ,,pyšnit nemůže.

Psali jsme: Katar nakoupí nejmodernější bojové letouny F-15QA

A jak je to s bojovou schopností či kapacitami obou letounů? Zajímavostí je, že ani MiG-29, ani F-16 nejsou schopné útočit na cíl z velké vzdálenosti. Pokud by měly stanout tyto letouny proti sobě na střední vzdálenost a vystřelily by na sebe vzájemně rakety, je těžké odhadnout výsledek takového střetu. Nicméně F-16 má lepší radar, který by umožnil letounu delší čas na reakci po detekci MiGu. MiG-29 je vybaven raketou R-27R, F-16 raketou středního doletu , což je radarem naváděná střela. I když podle mnoha západních vojenských expertů není raketa tak efektivní, F-16 by měla stejně v tomto ohledu nad Migem výhodu, protože AMRAAM je aktivně naváděnou raketou a pilot ji tak může vystřelit jako první a pak provést potřebný manévr.

psali jsme: Boeing F-15X - nejvýkonnější reinkarnace nikdy neporaženého letounu

Pokud by se střetla obě letadla na krátkou distanci, zde by naopak byl ve výhodě MiG-29. Ten totiž vyniká lepší ovladatelností a má také vektorování tahu, to znamená schopnost letounu měnit směr tahu z výstupných trysek požadovaným směrem.

Tak který letoun je vlastně lepší? Každý z nich má výhody, které ten druhý nemá, v boji však rozhodují samozřejmě také pilotovy schopnosti, zkušenosti a výcvik maličkosti, souhra okolností a jistě i štěstí. Proto necháváme toto rozhodnutí na laskavém čtenáři.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace