Ministerská protekce pro VOP CZ ohrožuje nákup BVP – pokud ÚOHS vyhoví námitce, „celý tendr skončí pod stolem“

Ministerská protekce pro VOP CZ ohrožuje nákup BVP – pokud ÚOHS vyhoví námitce, „celý tendr skončí pod stolem“
Autor fotografie: Ministerstvo obrany (army.cz)|Popisek: CV90, LYNX KF41, ASCOD 42
13 / 09 / 2021, 14:00

Po všech překvapeních a odkladech, která jsme od jara 2019 mohli sledovat ve věci největší zbrojní zakázky v historii samostatné České republiky – akvizice 210 pásových bojových vozidel pěchoty za 52 miliard korun – vyvstala pro mnohými kritizovaný tendr další překážka, která má potenciál jej zcela zastavit. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) obdržel koncem srpna návrh na přezkoumání postupu Ministerstva obrany, který se týká jedné ze šestnácti nepřekročitelných podmínek celého tendru. Jde o zajištění životního cyklu nových vozidel, které hodlá MO bez výběrového řízení na základě výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek přidělit státnímu podniku VOP CZ.

„Proč chceme využít výhradně státní podnik k zabezpečení celého životního cyklu?“ Ptalo se Ministerstvo obrany před dvěma lety, když prezentovalo svých 16 nepřekročitelných požadavků na pásová BVP. A odpovědělo: „Vojenský opravárenský podnik CZ, státní podnik, zaručí zapojení českých firem. Servis bude zajištěn okamžitě, jakmile bude potřeba. Podnik zároveň dovede vozidla i patřičně modernizovat podle budoucích požadavků armády. Má na to potřebné zaměstnance i technologie. Je to státní podnik Ministerstva obrany. Jeho základní úkolem je chránit naše bezpečnostní zájmy.“

Role VOP CZ jako integrátora účasti českého obranného průmyslu na zakázce (ve výši minimálně 40 %) a především pak jako garanta zajištění životního cyklu nakoupených vozidel byla opakovaně kritizována mj. některými poslanci Výboru pro obranu. Podnik je dlouhodobě ve ztrátě a podle řady poslanců nemá na podobně náročný úkol dostatečné kapacity a zkušenosti. Bývalá ministryně obrany Karla Šlechtová (ANO) mj. formulovala, co zaznělo i z úst dalších kritiků, že hlavním smyslem zapojení VOP CZ do zakázky je, aby z ní státní podnik „žil“. Podle dalšího z vládních poslanců, Pavla Růžičky, nemá podnik dostatek vojenských zakázek, postrádá zkušené zaměstnance i vybavení a technologie.

„VOP CZ a jeho hospodaření je dlouhodobý problém a je to zřejmě důsledkem jeho špatného vedení. Nyní by mělo v souvislosti s novými BVP hospodařit s částkou vyšší než 100 mld. korun po celou dobu životního cyklu. To je suma, o které se některým ministerstvům ani nezdá,“ řekl mj. v rozhovoru pro Security Magazín poslanec SPD Radovan Vích. A mezi kritiky zapojení VOP CZ do zakázky patří také Karel Krejza (ODS): „Role státního podniku se mi nelíbí. Je zřejmé, že je dlouhodobě v hospodářských problémech a také pochybuji o jeho schopnosti technologicky a personálně řídit tak obrovskou zakázku.“

Fakt, že Ministerstvo obrany chce zakázku na zajištění životního cyklu bojových vozidel pěchoty přidělit bez soutěže VOP CZ, a to na základě výjimky uvedené v § 29s zákona o zadávání veřejných zakázek, byl nyní napaden u Úřadu pro hospodářskou soutěž. 

Podle poslance Karla Krejzy podanou námitku Ministerstvo obrany odmítlo: „na můj přímý dotaz zástupci ministerstva odpověděli, že jsou přesvědčeni, že se svým postupem a výkladem uspějí. Víme jak dopadly vrtulníky.“ Řekl s odkazem na nedávno ministerstvu ÚOHSem udělenou pokutu ve výši přes 0,5 miliardy korun za nesprávný postup při akvizici víceúčelových vrtulníků Venom a Viper, proti níž se MO brání u soudu. Zajištění životního cyklu jako služba podle stěžovatele nemůže podléhat výjimce a je třeba dodavatele vybrat v soutěži.

To potvrdil také poslanec Vích: „Ministerstvo obdrželo 1. září finální nabídky od uchazečů, které posuzuje, nicméně je podaná námitka u ÚOHS. A ta je dost podstatná, jde o paragraf 29, písmeno s. Jde o to, že MO chce zadat celou dobu životního cyklu BVP napřímo VOP CZ. Což podle názoru stěžovatele udělat nelze. A pokud to ÚOHS potvrdí, tak celý tendr skončí pod stolem.“ Zástupci ministerstva argumentovali s odkazem na tzv. Capability Targets (cílovými schopnostmi) NATO a utajované skutečnosti, které by výjimku opravňovaly.

ÚOHS na dotaz Security Magazínu přijetí návrhu na přezkum postupu zadavatele potvrdil s tím, že termín vydání prvostupňového rozhodnutí nelze předjímat. „V případě zjištění nesprávného postupu zadavatele může Úřad zakázat zadavateli pokračovat v návrhem napadeném postupu, tedy zadávat s použitím výjimky,“ stojí dále v odpovědi úřadu.

Sebevědomí Ministerstva obrany skutečně připomíná kauzu pokuty za nákup víceúčelových vrtulníků. A není divu: oba projekty řešil z pozice náměstka pro akvizice Filip Říha, který dnes vede nově zřízenou sekci právní, a nepochybně se podílí na formulaci právního názoru MO, kterým přijaté postupy obhajuje. Jakkoli je pokuta za nevypořádání námitek italské společnosti Leonardo ve věci vrtulníků pro ministerstvo nepříjemná, pokud ÚOHS vyhoví podnětu ve věci pásových BVP, resp. zapojení VOP CZ do zakázky na zajištění životního cyklu, může to mít pro celý tendr dramatické dopady. Po mnoha odkladech termínu se může stát, že se tak k tomuto více než potřebnému modernizačnímu projektu AČR bude muset přistoupit nově a zcela od začátku. Ohrožen bude termín 1. ledna 2026, do kdy se ČR zavázala dát Alianci k dispozici tzv. brigádní úkolové uskupení těžkého typu. A tím déle budou muset mechanizované prapory 7. brigády využívat zastaralá BVP-2, jejichž provoz a údržba za hranicí životnosti jsou stále nákladnější.

Tagy článku

-->