Ministerstvo obrany zrušilo tendr na terénní vozy. Ze zadání není jasné, zda chceme osobní vozidlo, nebo pick-up, komentuje tendr poslanec Růžička

Ministerstvo obrany zrušilo tendr na terénní vozy. Ze zadání není jasné, zda chceme osobní vozidlo, nebo pick-up, komentuje tendr poslanec Růžička
03 / 01 / 2020, 09:00

Den před Štědrým dnem nadělilo Ministerstvo obrany Armádě České republiky zrušení tendru na 1200 terénních automobilů kategorie SUV, které měly nahradit půlstoletí sloužící UAZ 469 sovětské výroby a také modernější Land Rover Defender, které se ovšem již od roku 2016 nevyrábějí. Armáda nové terénní vozy potřebuje. Generál Opata, náčelník generálního štábu, řekl, že je "nemorální", jezdí-li ve 21. století vojáci ve vozidlech, která jsou starší než oni sami. Tendr se potýkal s problémy již na jaře 2019. Nyní byl zrušen a bude opětovně vyhlášen.

Vozů UAZ 469 má armáda přes šest stovek, a vozidel Land Rover Defender přes osm set, včetně 80 "Kajmanů" 43. výsadkového praporu. O náhradě UAZů se píše již déle než dva roky. V únoru 2017 byly zástupcům ministerstva a armády v rámci průzkumu trhu představeny ve Vyškově na polygonu automobily. Šlo o terénní a lehká obrněná vozidla dvanácti světových značek (mezi nimi  Jeep, Mercedes, Dacia, Renault, VOP nebo SVOS) a padesáti modifikací. Tehdy se předpokládalo, že UAZy budou nahrazovány počínaje rokem 2020 a Defendery pak rokem 2025, v souladu se Strategií vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu České republiky do roku 2025.

„Chceme být vůči všem zájemcům o vyzbrojovací projekty maximálně otevření a se všemi jednat na rovinu. Jen tak lze odstranit pochyby o transparentnosti zbrojních zakázek a vymanit se tak ze stínů minulosti,“ uvedl tehdejší náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Pavel Beran. Do června 2017 měli zájemci poskytnout podrobné informace o nabízených vozidlech. Armáda hledala kombi s pevnou střechou, variantu s nákladovým prostorem krytým plachtou umožňující přepravu osob a materiálu, se skříňovou nástavbou umožňující zástavbu různého speciálního vybavení (ambulance apod.) a variantu se zvýšenou balistickou ochranou.

O dva roky později přišla zpráva, že ministerstvo vypíše otevřené výběrové řízení na 1200 nových automobilů SUV v celkové hodnotě 2 miliardy korun. Předpokládalo se, že nejlevnější nabídku předloží Dacia s vozem Duster. Pokud by cena nebyla jediným kritériem, za jednoho z favoritů byl považován vůz Toyota Land Cruiser, kterých má armáda již v současnosti přes sto kusů.

V červnu se proti záměru vypsat tendr již v roce 2019 postavilo ministerstvo financí. Podle něj hovořil schválený armádní plán vyzbrojování o pořízení terénních vozidel až v roce 2023. Ministerstvo obrany skutečně přípravu zakázky uspíšilo, přičemž odkázalo na velení armády, které urychlení požadovalo. Obě ministerstva nalezla řešení a zakázka byla v červenci vypsána. Ministerstvo hledalo dodavatele 600-1200 vozidel určených pro přepravu 5 osob s kompletní polní výstrojí. Hodnota zakázky činila 1-2 miliardy korun podle množství odebraných kusů. Součástí zakázky byly také komplexní servisní služby po dobu pěti let. Uzavření rámcové dohody mělo proběhnout v únoru 2020, zkoušky vozidla v květnu a červnu. První vozy měly být dodány letos na podzim.

Obecně byly za favority považovány Mercedes G, jeho čínský "příbuzný" BAIC S80 vyráběný společností SVOS, Jeep J8 a zmíněná Toyota Land Cruiser od Autosalonu Dajbych. Ta mj. nabízí již na různých akcích představené modifikace pro výsadkové a speciální síly Gepard RDV (Rapid Deployment Vehicle) a těžší Gepard LRPV (Long Range Patrol Vehicle).

Termín na podání nabídek byl 20. prosince 2019. Těsně před Vánoci byl ovšem tendr zrušen. „Zakázku jsme v souladu se zákonem zrušili, protože část zájemců si příliš striktně vykládala některé požadované parametry, například na nátěr vozidla,“ uvedl Jan Pejšek, ředitel odboru komunikace MO.

Poslanec Pavel Růžička (ANO), člen Výboru pro obranu, komentoval zrušení tendru na svém facebookovém profilu: "Pokud ze zadávacích podmínek není zcela jasné, zda vozidlo má být osobní terénní vozidlo nebo pick-up s korbou, tak je to docela zásadní problém. Už jenom z hlediska nabídkové ceny. Přeji odborníkům z GŠ v roce 2020 šťastnou ruku při specifikaci vojenské techniky, když už na nákup mají peníze v rozpočtu MO."

V reakci na zadávací dokumentaci bylo vzneseno ze strany uchazečů množství upřesňujících dotazů. V případě nátěru šlo o původní znění zadávací dokumentace, která v příloze 1 požadovala v rozporu se zákonem nátěr od konkrétního výrobce, což MO vyřešilo přidáním výrazu "např." Jeden z dalších dotazů zněl, zda bude MO akceptovat terénní pick-upy, a na to reaguje poslanec Růžička. Odpovědí bylo, že ano, bude-li zapsáno jako M1 nebo M1G, tedy vozidlo pro přepravu sedících osob. Pick-upy ovšem mohou být zapsány jen jako nákladní automobily, čímž je použití pick-upů, konstruovaných pro přepravu nákladu, jako výchozích vozidel pro přestavbu na osobní terénní automobil vyloučeno. MO uvedlo, že od začátku poptává osobní, nikoli nákladní automobil. Důvodem zrušení tendru tedy jsou patrně určité nejasnosti v odpovědích a upřesnění zadávací dokumentace. MO nyní předpokládá opětovné vyhlášení s upravenými parametry tak, aby mohlo vybírat z maximálního množství nabídek.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace