Ministr Naď cenzuruje dotazy na nákup obrněnců. Čeho se bojí?

Ministr Naď cenzuruje dotazy na nákup obrněnců. Čeho se bojí?
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Patria AMV
01 / 04 / 2022, 09:30

V rámci diskuse na profilu slovenského ministra obrany Jaroslava Nadě (OĽANO) byl zmíněn článek, který jsme věnovali sporným bodům tzv. studie proveditelnosti nákupu kolových bojových obrněných vozidel. Ministr Naď reagoval tím, že jde o "zaplacený článek v bezvýznamném plátku někým, kdo nevyhrál, a že měla Česká republika nabídnout lepší vozidlo." Ohradili jsme se, položili mu opakovaně zaslané dotazy, na které MO SR před publikací článku nereagovalo. Ale náš příspěvek byl dvakrát odstraněn, a následně byla odstraněna celá diskuse. Slovenská vláda schválila nákup finských vozidel Patria AMV.

Pod zmínkou článku Security Magazínu "Slovenská akvizice kolových obrněných vozidel jako "manuál na netransparentnost" - rozporuplné údaje a nepravdy upřednostňují finskou nabídku před českou" v diskusi na svém facebookovém profilu reagoval ministr Jaroslav Naď těmito slovy: "Veru, smutné čítanie, keď si niekto, kto nevyhrá, zaplatí článok v bezvýznamnom plátku, aby akože zaujal. Nuž, zaujal by viac, keby ponúkol lepšie vozidlo a nesnažil sa trápne okydávať všetkých naokolo. Všakže."

Ohradili jsme se především s tím, že argumenty, které článek zmiňuje, obsahují také připomínky, které MO SR dostalo v rámci připomínkového řízení od ostatních rezortů slovenské vlády, a to včetně Ministerstva financí, které vede Naďův stranický šéf a expremiér Matovič. Připomínku MF SR citoval deník Pravda: "Dôveryhodnosť a overiteľnosť prevádzkových nákladov je v tejto fáze dôležitá, tieto náklady majú zásadný vplyv na celkové životné náklady vozidiel (TCO), a tým pádom na finálne cenové porovnanie alternatív."

Naše reakce byla věcná a slušná:

"Vážený pane ministře, dovolím si za redakci @securmagazin.cz reagovat. V první řadě odmítám, že by mělo jít o "zaplacený článek". Dále bych rád podtrhl, že argumenty, které zaujaly nás a kterým se věnujeme, jste následně dostal také v rámci připomínkového řízení od jiných rezortů slovenské vlády. Včetně ministerstva financí, které vede předseda vaší politické strany. A v neposlední řadě jsme vaše ministerstvo před publikací článku oslovili konkrétními otázkami, které jste ignorovali. Možná byste na ně mohl odpovědět zde:

1) Ve studii proveditelnosti jsou rozporuplné údaje. Na s. 104 a 105 vycházejí náklady na životní cyklus na vozidlo Patria AMV ve výši 8000 eur na rok, na s. 86 a 87 pak 14000 eur, přitom obě ceny se zdají být s ohledem na poptávanou technologickou úroveň vozidel velmi podhodnocené. Bude MO přezkoumávat relevantnost udávaných cenových údajů?

2) Česká republika nabízí podíl slovenského průmyslu na výrobě vozidel až 75 %. Současně může AČR OS SR předávat zkušenosti s provozem BOV Pandur II. Mají pro Slovenskou republiku význam argumenty týkající se jistoty dodávek a spolupráce ozbrojených sil České a Slovenské republiky, resp. proč publikovaná studie tyto body nezohledňuje?

3) Česká republika podpořila svůj argument týkající se multiplikačního efektu v rámci průmyslové spolupráce studií renomované společnosti Ernst & Young. Studie proveditelnosti její závěry bez argumentu označuje za nereálné a za pouhý odhad. O co se autoři studie ve svém hodnocení opírají?

4) Podle autorů studie nebyly v prezentovaném vozdile Pandur II integrovány komunikační a informační systémy a systémy velení a řízení, což není pravdivé tvrzení. Proč nebyla studie před publikací postoupena uchazečům/partnerům ke kontrole a možnému odstranění podobných zbytečných nedostatků?

5) Nelze odkaz na dřívější společný vývoj podvozkové platformy vozidla Patria AMV spolu s OS SR (s. 118) vnímat jako nekalou konkurenční výhodu vozidla Patria, která diskriminuje ostatní uchazeče?

A již jen na margo. Vaše "studie proveditelnosti" hodnotí Pandur II jako vozidlo, které splňuje požadavky OS SR. Problém tedy není v kvalitě vozidla."

Namísto odpovědí či jiné reakce byl příspěvek dvakrát smazán, a následně zmizela celá diskuse a redaktor zablokován.

Buď sledujeme situaci, v níž MO SR jediné zastává správné a kompetentní postoje, a ostatní ministerstva "okydávají všechny okolo" ruku v ruce s neúspěšným českým uchazečem, anebo je MO SR argumentačně poněkud v nouzi. Do níž se samo zahnalo netransparentním postupem a nedůvěryhodnou "studií proveditelnosti" (označení, které se objevilo v námitkám v rámci připomínkového řízení).

Ve středu pak slovenská vláda navzdory 39 zásadním připomínkám vůči zmíněné studii proveditelnosti schválila na návrh MO SR nákup finských vozidel Patria AMV za celkovou sumu 447 milionů eur: "Vzhľadom na charakter medzivládneho kontraktu mám mandát podpísať zmluvu s fínskou vládou do konca septembra tohto roku," uvedl pro média ministr obrany Naď. Čím MO SR odpovědělo na připomínky ostatních rezortů, nevíme.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace