foto: Rob Schleiffert / Wikimedia Commons / CC BY-SA/Mirage 2000D
Vzhledem k dodávkám Mirage 2000-5F na Ukrajinu dojde k navýšení počtu modernizovaných bitevních letounů Mirage 2000D RMV. Paříž se zřejmě snaží kompenzovat přesun letadel.
Podle The Aviationist obdržela Ukrajina zatím šest speciálně upravených stíhacích letounů Mirage 2000-5F s tím, že Kyjev údajně požádal celkem o dvanáct kusů. Paříž jich má k dispozici stále asi 28 a příčina zvýšení počtu modernizovaných Mirage 2000D RMV je celkem jednoduchá. Mirage 2000-5F je univerzální stíhací letoun schopný působit případně i jako bitevník. Jeho dodávky na Ukrajinu snižují počet letadel schopných přímé podpory a na řadu tedy přichází další Mirage 2000D RMV. Otázkou je, zda dodané Mirage 2000-5F po speciálních úpravách disponují nadále datovým systémem Link 16.
Link 16 na Mirage 2000D RMV, ale na F-16 a Mirage 2000-5F ne
Link 16 je součástí modernizace Mirage 2000D RMV a jedná se o klíčovou součást západního letectva. Kromě identifikace přítel nepřítel také umožňuje používání střel středního a dlouhého dosahu. Link 16 je standardizovaný systém pro celé NATO a Američané zařídili, aby ho Ukrajinci na svých F-16 nedostali. Důsledkem byl sestřel F-16 hned zpočátku působení letadel na Ukrajině. The Wall Street Journal jasně napsal, že za sestřelem stál americký Patriot, který letadlo díky absenci Link 16 nedokázal identifikovat. A je dost pravděpodobné, že Link 16 nemají ani Mirage 2000-5F dodané na Ukrajinu.
50 modernizovaných Mirage 2000D RMV
Podle Army Recognition se původně mělo jednat o 48 kusů Mirage 2000D RMV, ale počet byl navýšen na padesát letadel s tím, že 47 již bylo dodáno a zbytek přijde v letošním roce. Program modernizace byl spuštěn v roce 2018 a podle francouzského webu Zone Militaire se původně jednalo o 55 letadlech. Z úsporných důvodů byl počet snížen na 48. Základním cílem celé modernizace bylo udržet Mirage 2000D ve službě do roku 2030, kdy je naplno nahradí Dassault Rafale. Paříž nevylučuje modernizaci dalších letadel na variantu RMV.
Standard RMV
Mirage 2000D je dvoumístný konvenční bitevní letoun do každého počasí a vstoupil do služby v roce 1993. Je poháněn jedním motorem Snecma M53 P2 s maximální rychlostí Mach 1,4, dostupem 18 000 metrů a maximální vzletovou hmotností 17 000 kg. Letoun měří 14,54 metru na délku, s rozpětím křídel 9,13 metru a výškou 5,10 metru. Maximální užitečné zatížení se pohybuje kolem deseti tun. Bojový dosah činí 1 480 kilometrů. Modernizace se týkala zbraňového vybavení a avioniky. Standard RMV zahrnuje vylepšený software pro mise, dotykové displeje, vylepšené navigační systémy a otevřenou architekturu schopnou integrovat další systémy.

Klíčový ICMS 2 v souvislosti s válkou na Ukrajině
Střely vzduch vzduch R550 Magic byly nahrazeny modernějšími MICA IR. Byl integrován 30mm kanón CC422 a vše je integrováno s Link 16 a zaměřovačem firmy Thales TALIOS. Ten navíc může i snímkovat určený prostor, čímž přispívá k orientaci na bojišti. Jinak může Mirage 2000D RMV nést střely s plochou dráhou letu SCALP-EG, laserem naváděné rakety a řízené pumy jako GBU-12 nebo AASM. Letadlo disponuje radarem pro sledování dění na zemi Antilope 5. Pochopitelně má celou řadu senzorů na zaměření a systém protiopatření ICMS 2. Ten je v souvislosti s válkou na Ukrajině velmi důležitý pro detekci zaměření přenosných protivzdušných systémů MANPADS.
Testování Mirage 2000D RMV v Džibutsku
V rámci testování byla dvojice Mirage 2000D RMV nasazena v Džibutsku kvůli vyhodnocení fungování ve velmi horkých podmínkách. Podle Military Africa je Džibutsko pro své povětrnostní podmínky používáno k testování často. Cvičila se i koordinace s Mirage 2000-5 EC. V zásadě celá flotila letadel Mirage je již blízko odpisu. Jen se čeká na dostatečný počet univerzálních Dassault Rafale. Přesto se stále jedná o zajímavé letouny, o kterých na Ukrajině nepochybně ještě dost uslyšíme.
Tagy