Autor fotografie: foto: fb profil poslance Josefa Fleka|Popisek: Josef Flek na oslavě 30. výročí vzniku AČR
Místopředseda výboru pro obranu Josef Flek (STAN) nám poskytl rozhovor, v němž jsme se ptali na jeho očekávání vůči zvolenému prezidentovi, pomoc Ukrajině, otázku hlavních bitevních tanků nebo nadzvukových letounů pro AČR, závazek vůči NATO postavit k 1. lednu 2026 pro síly rychlé reakce moderně vyzbrojenou těžkou brigádu, který nestihneme, a v neposlední řadě také na tzv. dobrovolné předurčení nebo další působení západních sil v Sahelu po odchodu z Mali.
- Známe výsledek prezidentské volby. Do období razantního nárůstu výdajů na obranu přichází na následujících pět let do úřadu prezidenta člověk s bohatými zkušenostmi z armády. Očekáváte, že se bude Petr Pavel aktivněji zajímat o detaily týkající se oblasti, jíž se věnujete ve výboru pro obranu?
Nepochybuji o tom. Pana zvoleného prezidenta jsem také volil a věřím, že bude více spolupracovat s Parlamentem ČR. Že už pomine doba, kdy si prezident vybírá, s kým si povídá, a to podle toho, kdo se na něj kdy usmál nebo zamračil. Zvolený prezident je odborníkem v tématech obrany par excellence. Jistě nám jeho renomé může pomoci i ve strukturách NATO.
- Na Twitteru jste nedávno s uspokojením komentoval připravenost Německa poslat na Ukrajinu tanky Leopard 2. Stejně tak došlo k odblokování dlouho diskutovaných dodávek tanků tohoto typu z dalších zemí, především z Polska, ale také Finska, Španělska, atd. Objevily se rovněž úvahy, obratem ovšem dementované, že by v uvozovkách své Leopardy přenechalo Ukrajině také Česko - byl byste pro takový postup, nebo bychom si zde již příliš zahrávali s vlastní obranyschopností?
Při každém posuzování darů pro Ukrajinu vychází Česká republika z premisy, že na prvním místě je její vlastní bezpečnost a obranyschopnost. Teprve poté, pokud tímto velmi přísným testem jakýkoli navržený záměr daru, můžeme Ukrajině daný materiál poskytnout. Leopardy přislíbené České republice jsou darem za poskytnutou techniku Ukrajině. Budou sloužit i pro výcvik našich vojáků pro další koncepci těžké techniky.
Nejde ani tak o uspokojení na Twitteru, jako spíše o vyjádření souhlasu s podporou Ukrajiny. My jsme totiž na straně napadeného. Chceme, aby válka skončila. Neskončí ale tím, že agresora budeme chápat a omlouvat. Agresor se má stáhnout a šikanovaný pak nebude žádné zbraně potřebovat. Snahy o omezení či dokonce zastavení darů Ukrajině odmítám. Všechny tyto rady jsou Mnichovem roku 2023. Žádný Mnichov nechceme opakovat. A už vůbec ne my, jejichž předci si ho zažili na vlastní kůži.
- MO vypracovává ohledně hlavních bitevních tanků studii trhu. Ale současně premiér Fiala již otevřeně napsal, že "máme zájem pořídit nové tanky Leopard, které budou součástí výrazné modernizace naší armády" - očekáváte podle svých informací, že právě touto cestou, tedy nákupem Leopardů 2 v poslední verzi, se Česká republika vydá?
Počkám si na studii trhu, kterou zpracovává Ministerstvo obrany, a porovnám ji se svými poznatky v dané problematice. K modernizaci Armády ČR musí dojít, zároveň ale stále pamatujme na další krize, které řešíme. Lidé nesmí dostát pocit, že lijeme peníze pouze do Armády ČR. Není tomu tak. Musíme více komunikovat i více pomáhat v sociální oblasti. Jsem pro všechny naše obranné závazky, ale někde budeme muset ubrat, někde pro změnu přidat.
- Určitý posun zaznamenala také otázka akvizice nadzvukových letounů a mají být zahájena jednání se Švédskem ohledně nejen využití opce na stávající Gripeny, ale zřejmě i o jejich další službě minimálně do roku 2035. Zvolený prezident Pavel před časem řekl, že by rád znal analýzu nákladů pořízení a provozu F-35, a schopnost ministerstva tento nákup financovat, aniž by utrpěly ostatní složky armády. Vy jste od začátku velkým zastáncem pořízení těchto strojů - jste stále optimistou?
Pan zvolený prezident Pavel má jistě na takový krok právo. 9. března po složení inauguračního slibu se stane mj. vrchním velitelem ozbrojených sil. Je to ale pravomoc tzv. kontrasignovaná, takže prezident a vláda jsou tzv. odsouzeni ke spolupráci. Na tu spolupráci se těším i já z pozice vládního poslance a místopředsedy Výboru pro obranu. Rád se s panem prezidentem k této otázce sejdu a představím mu svůj politický pohled na celou otázku.
- Podle posledních informací Česká republika nestihne pořídit BVP v původním termínu tak, abychom dostáli závazku k 1. lednu 2026 postavit moderně vyzbrojenou těžkou brigádu pro síly rychlé reakce NATO, protože první dodávky CV90 v případě úspěšných jednání přijdou v průběhu roku 2026. Neohrozí to naši pozici v Alianci, bude-li muset dočasně zřejmě hledat náhradní řešení místo českého příspěvku?
Myslím, že v současné ekonomické krizi bude muset být Aliance shovívavá. My se pokoušíme situaci vyřešit, ale rok a půl je v obranných zakázkách hrozně málo. Předcházející vlády zanedbaly tento příslib. Nechci se vymlouvat, ale to je realita, se kterou my pracujeme. Uspíšili jsme, co se dalo, ale musíme si uvědomit, že zakázky na obraně jsou vždy třaskavé. Je nutné kontrolovat jejich financování a dávat pozor na přešlapy. Závazek jsme připraveni dotáhnout do konce. Představitelé Aliance nicméně sami v politice působili (např. Jens Stoltenberg, generální tajemník NATO, je bývalý premiér Norska) a vědí, za jakých podmínek se snažíme závazky plnit. Nejsme v hospodářském rozkvětu, nemáme peněz na rozdávání a nemůžeme si dovolit opomíjet legitimní zájmy českých občanů na poli pomoci v sociální oblasti.
- Generál Řehka v uplynulém týdnu hovořil o tom, že profesionální armáda sama o sobě v případném konfliktu velkého rozsahu na území NATO nebude stačit a že bude třeba sáhnout v takovém případě k výběrové mobilizaci. Celkem samozřejmý a jasně zdůvodněný výrok vzbudil velkou pozornost v kontextu vyostřené volební kampaně. MO nedávno přišlo s konceptem tzv. dobrovolného předurčení, který by byl vedle profesionální armády a aktivní zálohy dalším stupněm, kam může armáda v případě potřeby sáhnout. Může princip dobrovolnosti fungovat, anebo je na čase v době zásadně zhoršeného bezpečnostního prostředí začít diskutovat o obnovení prezenční vojenské služby?
O prezenční vojenské službě neuvažujeme. NGŠ byl dotazován na hypotetické situace a vyvodil z nich jistě racionální odpověď. Pořád se kloním k principu dobrovolnosti. Nestrašme ale veřejnost víc, než už po dvou týdnech odporné kampaně Andreje Babiše je. Chci znovu zopakovat, že nikomu nic teď bezprostředně nehrozí. Pro všechny Vaše čtenáře mám prosbu: nereagujte, prosím, na žádné řetězové maily ani SMSky o mobilizaci a dostavení se na „pobočku armády“. Jsou to lži. Prezident nemůže zatáhnout zemi do války.
Je úkolem nás, politiků, být v komunikaci o takových hrozbách zdrženliví. Andrej Babiš to ale v touze být prezidentem za každou cestou hrubě nezvládl.
- Nedávno se vrátili vojáci poslední rotace mise v Mali. Jedním z důvodů ukončení celého projektu byla vnitropolitická situace v této zemi, příklon k Rusku. Důvody, pro které ale západní státy udržovaly vojenskou přítomnost v Sahelu obecně určitě nepominuly. Jak by mělo stabilizační úsilí v této oblasti dále pokračovat?
V pátek 27. ledna jsem na Vítkově společně s ministryní byl svědkem slavnostního nástupu příslušníků rezortu MO 2. velitelství European Training Mission Mali a 7. úkolového uskupení. Navzdory tomu, jak se situace v MALI vyvinula, jsem na jejich práci nesmírně hrdý a chci jim znovu i tímto rozhovorem poděkovat. Všem vojákům, kteří se operace v Mali od roku 2012 zúčastnili, patří uznání za to, v jakých podmínkách působili. Mali se po několika vojenských převratech rozhodlo pro pozvání ruských žoldnéřů z nechvalně známé Wagnerovy skupiny. Je to tatáž skupina, která působí na Ukrajině. Jsou to řezníci Jevgenije Prigožina, miliardáře napojeného na Vladimira Putina. Z této situace nemám žádnou radost. Doufám, že představitelé Mali pochopí, jakou hrůzu do své země vpustili.
Přesto je potřebné Sahel neopouštět a promyslet, jak jinak pomáhat tamním křehkým státním celkům. Sahelský džihádismus nás nemusí ohrozit přímo, ale může vyvolat další migrační vlny, které se nás už mohou dotknout přímo. Migrace má mnoho podob: ekonomickou, politickou, ale i klimatickou. Ve všech těchto variantách je prostor pro naše iniciativy, jak ji omezit či zcela zabránit. Pomáhejme hlavně v zemích ohrožených těmito fenomény.