foto: FMT / Public domain /F-35
Leopard 2A8, F-35, CV90, CAESAR budou muset v rámci vševojskové armády úzce spolupracovat. Poláci disponují řídícím systémem Topaz. U AĆR visí jeden velký otazník.
Jednou ze zásadních příčin katastrofální porážky Sovětského svazu v rámci nacistické operace Barbarossa byla komunikace. U tankových rot byly vysílačkami vybaveny jen velitelské tanky. Narozdíl od Němců, kteří měli vysílačku v každém MBT. Obecně byla Rudá armáda vybavena komunikačními prostředky jen velmi slabě. Důsledek byl jednoduchý, sovětské svazky reagovaly na rychle se měnící situaci nesmírně těžkopádně narozdíl od Wehrmachtu, kde útočící jednotky měly velmi dobrý přehled o situaci na bojišti a reagovaly promptně.
Bolestivé poučení Rudé armády
Kreml se poučil a časem byla vysílačkami osazena většina bojových prostředků, ale stálo ho to velmi mnoho. Celkové ztráty Rudé armády se na počátku konfliktu při německém Blitzkriegu odhadují na téměř čtyři miliony vojáků. Nutno podotknout, že jednou z příčin napravení tohoto zásadního nedostatku byla americká pomoc Sovětskému svazu. Stalin si vysílačky podle Britannicy přímo vyžádal. Jedná se o velmi jednoduchý příklad, jak nové technologie zcela zásadním způsobem ovlivňují dění na bojišti.
F-35 jako AWACS pro Leopard 2A8, CV90 a CAESAR
Česká republika si bude pořizovat velmi moderní letadla páté generace. F-35 je v podstatě poloviční AWACS. Tedy letadlo pro včasnou výstrahu a řízení. Jen radar pro vyhledávání pozemních cílů má podle fandom.com dosah 160 kilometrů a zvládne sledovat více jak dvacet nepřátelských strojů. Ty dokáže identifikovat, v rámci autonomního režimu vyhodnotí jaká střela je pro zásah ideální a najde nejbližší vhodný systém pro odpálení oné střely. Tím klidně může být Leopard 2A8, CV90 nebo CAESAR To vše v rámci vteřin. Zároveň veškerá data posílá řídícímu systému na zemi, případně skutečnému AWACSu ve vzduchu.
Gripeny mají schopnosti také, Saab je digitalizuje
Pokud pilot chce, nemusí dělat vůbec nic. Nutno podotknout, že švédské Gripeny mají podle Saab podobné systémy, jen s menším výkonem a dosahem. Výsledkem je, že objevený nepřítel může být zlikvidován během dvou či tří minut. Zde je jen jeden z důvodů, proč je současnou klíčovou hodnotou samohybných houfnic jejich schopnost se rychle složit a odjet z místa odpalu. Jak vystřelí, prakticky se odhalují a jsou snadným cílem. Proto jejich vývoj vede k tomu, aby střílely za jízdy jako RCH 155.
F-35 jako řídící centrum
Z výše uvedeného celkem jasně vyplývá, že okolí F-35 musí být schopné se strojem spolupracovat. A také naopak. Přehled o situaci na bojišti je v současnosti zcela klíčový pro vedení boje. Takže objeví-li průzkumný dron nepřátelskou jednotku, musí být schopen dodat neprodleně informaci do řídícího centra, klidně i do F-35, které vyhodnotí situaci a přijme patřičná opatření. Samozřejmostí je, že v rámci rychlosti reakce je důležitý autonomní systém, který reaguje promptně. A tyto autonomní systémy se budou muset nacházet na všech klíčových jednotkách AČR. Dá se předpokládat, že Leopard 2A8 už je bude mít automaticky a CV90 je bude mít také. CAESAR je určitě nemá.

Digitalizace AČR
Uveďme si ještě jeden příklad. Na linii kontaktu je antibateriový radar. Ten zachytává střely protivníka. Spočítá čas a místo dopadu, a také místo, kde byla střela vypálena. Pokud byla vystřelena samohybnou houfnicí, ta do pěti minut zmizí. Je tedy nezbytné, aby radar předal informaci bleskem dál a přišla adekvátní odpověď ničící protivníka. K tomu všemu je třeba jen zdánlivě jednoduchá věc. Všechny systémy musí být on-line, komplexně digitalizované a rozumět si. AČR to vše bude muset v rámci digitalizace řešit.
Digitalizace systémů CAESAR, CV90 a Leopard 2A8
Takže naše švédské CV90 si budou muset rozumět s izraelskými radary, americkými F-35, francouzskými CAESARY a třeba zřejmě s německými Leopardy 2A8 v rámci AČR. To je pochopitelně jen malý výčet. Bude třeba opravdu velké digitalizované řídící centrum, které všechna zjištěná data bleskově zpracuje a nejen jedno. Je třeba si uvědomit i tu věc, že informace mohou přicházet od spojeneckých satelitů nebo bojových prostředků. Vše bude muset být plně kompatibilní a digitalizované, protože v moderním boji takového charakteru je rychlost rozhodující. Ukrajina není skutečně moderním bojištěm, ale má řadu jeho parametrů. Otázka zní, zda s tímto počítá Ministerstvo obrany České republiky a AČR.
Tagy