Autor fotografie: Northrop Grumman / Public domain|Popisek: Bombardér B-2 Spirit
Americká společnost vyrábějící a vyvíjející vojenskou technologii, Northrop Grumman, obdržel zakázku v hodnotě 7 miliard dolarů na modernizaci bombardérů B-2. Všechny tyto letouny by však měly být vyřazeny nejpozději do 7 let.
Podle informací webového portálu Air & Space Forces magazine v pátek 3. května obdržela americká firma Northrop Grumman kontakt na modernizaci těžkého strategického bombardéru B-2 Spirit. Smlouva na podporu americké flotily B-2 uzavřená mezi společností Northrop a americkým letectvem byla stanovena na 7 miliard dolarů (asi 162 miliard Kč) a měla by zahrnovat údržbu a vylepšení letounů probíhající až do roku 2029. Modernizace letounů je pravděpodobně pojistkou pro případ, že by došlo ke zpoždění výroby nového víceúčelového amerického strategického bombardéru B-21 Raider.
Podle údajů zprávy The Military Balance od britského The International Institute for Strategic Studies za rok 2024 armáda Spojených států v současnosti disponuje stále všemi 20 kusy letounu B-2 Spirit, které kdy byly společností Northrop Grumman mezi roky 1987 a 2000 vyrobeny. Vývoj těžkého bombardéru obsahujícího některé z prvků stealth se začal již na konci 70. let a nový stroj měl nahradit letoun B-1 Lancer, který je ve službě amerického letectva již od roku 1986. V lednu tohoto roku jeden z nadzvukových bombardérů B-1B Lancer havaroval na letecké základně Ellsworth v Jižní Dakotě.
Nový B-2 měl právě na základě nové technologie stealth sloužit k proniknutí do oblasti chráněné nepřátelovou protivzdušnou obranou a vykonat zde vzdušný útok. Díky specificky tvarovatelným křídlům a povrchovému nátěru je letoun schopen pohltit nebo odklonit radarové signály tak, že se neodrážejí zpět k systému PVO a tím není letadlo na radarech detekovatelné. Za tímto účelem byl vývoj letounu po celou dobu 80. let utajován až byl teprve v listopadu 1988 na US Air Force Plant 42 v Kalifornii konečně představen veřejnosti.
Prototyp uskutečnil svůj první let již o několik měsíců později v polovině roku 1989, ale operační schopnosti dosáhly letadla až v lednu 1997. Již o dva roky později byl letoun poprvé použit v aktivním bojovém nasazení při bombardování srbských cílů ve válce v Kosovu, kde shodil až 11% všech bomb. Bombardér byl používán také v mnoha dalších misích americké armády v rámci operace Enduring Freedom v Afghánistánu a Odyssey Dawn v Libyi, ale také v rámci druhé války v Zálivu nebo proti cílům Islámského státu.
Bombardér B-2 Spirit je poháněn čtyřmi motory General Electric F118-GE-100 každý s výkonem 77 kN, které dokáží přivést letoun až k maximální rychlosti 0,95 Mach (asi 1 010 km/h). Dosah letounu na jednu nádrž je 11 000 km a bombardéry B-2 si proto již několikrát při svém bojovém nasazení vyzkoušely tankování za letu. Těžký bombardér B-2 Spirit, původně určený pro útoky jaderných bomb B61 a B83, může nést až 23 tun munice, mezi nimiž mohou být také řízené rakety AGM-154 nebo AGM-158 podobné německým střelám Taurus.
Bombardér B-2 a B-1 do sedmi let nahradí B-21 šesté generace
Do roku 2031, kdy se plánuje vyřazení bombardéru B-2 Spirit, by všechny stroje tohoto typu v arzenálu americké armády měly být nahrazeny novým stealth letounem B-21 Raider. Ten by se měl stát prvním letadlem 6. generace na světě. Oproti svým předchůdcům by měl být B-21 schopen vykonávat také mise bez potřeby fyzické přítomnosti posádky na své palubě. První let prototypu B-21 Raider proběhl teprve před několika měsíci v listopadu 2023 a v současné době dochází k dokončování dalších pěti kusů stroje.