Modernizační standard F3R pro Dassault Rafale připraven

Modernizační standard F3R pro Dassault Rafale připraven
Autor: Capt. Jason Smith, Public Domain|Popisek: Dassault Rafale
25 / 12 / 2018, 14:30

Francouzská výzbrojní agentura DGA oznámila, že koncem října letošního roku byly úspěšně dokončeny zkoušky modernizačního standardu F3R pro víceúčelové stíhací letouny Dassault Rafale. Zároveň běží vývoj dalšího modernizačního programu F4, který má být dokončen v roce 2023.

Postupný vývoj

Vůbec první stíhací letouny Rafale v palubní variantě Rafale M dodal výrobce už koncem roku 2000, byť operační způsobilosti dosáhly až v roce 2004. Jejich standard označovaný jednoduše jako F1 však představoval čistě stíhací variantu a ještě neumožňoval žádné útoky na pozemní cíle. Přesto se pro námořnictvo jednalo o vítanou náhradu již v té době notně zastaralých letounů F-8P Crusader.

S podporou protizemní munice, konkrétně laserem naváděných pum a střel Storm Shadow, přišel až o něco později standard F2. Ten přinesl krom nutných úprav radaru k útokům na pozemní cíle také režim kopírování terénu při letu v nízké výšce, integraci datalinku Link 16 a řadou dalších novinek a vylepšení.  S ním byly vyrobeny jak nové palubní letouny Rafale M, tak jednomístný Rafale C a dvoumístné Rafale C pro letectvo. Kvůli absenci vlastní schopnosti ozařovat cíle laserovým paprskem však byly při nasazení v Afghánistánu nuceni kooperovat se staršími letouny Super Etendard a Mirage 2000D.

psali jsme: Francouzská společnost Dassault odhalila model stíhače nové generace. Má být ambicióznějším projektem než F-35

S podstatným rozšířením schopností a úprav začala v roce 2008 modernizace na standard F3. V rámci ní dostaly letouny Rafale nový AESA radar Thales RBE2-AA s řádově 2x až 3x větším dosahem, než u předchozího radaru typu PESA. Zásadní byla podpora průzkumného a zaměřovacího kontejneru Thales Damocles, se kterým už se Rafale obejde při útocích na pozemní cíle bez kooperace s dalšími letouny. A z hlediska náhrady útočných letounů Mirage 2000N pak zejména nová schopnost nést střely s plochou dráhou letu ASMP-A vybavené jadernou hlavicí.

F3R: Podpora střel Meteor

Nedávno schválený standard F3R sebou přináší další softwarová vylepšení týkající se možností radaru. Vylepšení se dotknou i vlastního obranného systému SPECTRA a identifikace přítel/nepřítel.

doporučujeme: Bude moci Eurofighter Typhoon nést americké jaderné pumy?

Z hlediska zbraňových systémů letouny Rafale FR3 konečně získají podporu střel vzduch-vzduch dalekého dosahu Meteor. Ta dokáže zasahovat vzdušné cíle na vzdálenost i větší, než 100 km. Především má mít i zásluhou využití náporového motoru tzv. „No escape Zone“ (vzdálenost, kde je vysoká pravděpodobnost zásahu vzdušného cíle) až 60 km! Pro letouny Rafale se tedy jedná o významné posílení z hlediska protivzdušné výzbroje. Připomeňme, že dosud mohly nést střely krátkého dosahu R.550 Magic a dále pak středního dosahu MICA schopné zasahovat vzdušné cíle na maximální vzdálenost 80 km, ale prakticky samozřejmě mnohem menší.

Do výzbroje ale přibyla také nová protizemní výzbroj, konkrétně pumy SBU-64 z rodiny AASM (Armement Air-Sol Modulaire). Ty kombinují navigační a inerciální způsob navedení s laserovým, tudíž jsou ještě přesnější a tudíž i vhodné pro použití proti pohybujícím se cílům.

F4: Propojení do taktické sítě

Vývoj nicméně pokračuje dále. Už minulý rok započaly práce na standardu F4, který má přinést vylepšení v senzorických, počítačových a komunikačních systémech k provázání v taktickou síť. Kvůli tomu dojde také k implementaci zabezpečeného datalinku a ke zvýšení datové propustnosti před družicové spojení.

psali jsme: Francie a Německo chtějí vyvinout nový evropský bojový letoun

Současný plán počítá s tím, že standard F4 bude připraven v roce 2025 – tedy zhruba ve stejné době, kdy se bude chystat k prvnímu letu prototyp nového evropského stíhacího letounu NGF (New Generation Fighter). Přesto mají modernizace letounu Rafale pokračovat i nadále – právě proto, aby mohly zůstat v provozu i po roce 2040 po jeho boku a fungovat v rámci takticky propojené sítě budoucnosti.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace