Modernizované bombardéry Tu-22M3M ponesou i střely Kinžal

Modernizované bombardéry Tu-22M3M ponesou i střely Kinžal
Autor: commons.wikimedia.org|Popisek: Tupolev Tu-22M
27 / 07 / 2018, 09:00

Ruské letectvo v současné době modernizuje třicítku strategických bombardérů Tupolev Tu-22M3 na nový standard Tu-22M3M. Krom dlouho plánovaných střel s plochou dráhou letu Kh-32 dostanou do svého arzenálu také střely Kh-47M2 Kinžal. Oproti původnímu umístění na stíhacích letounech MiG-31, unese Tupolev čtyři střely a navíc má delší dolet.

Střela Kinžal patří mezi zbraně, které představil veřejnosti 1. března letošního roku ruský prezident Vladimír Putin během svého výročního projevu. Jak jsme informovali v článku MiG-31 jako nosič hypersonických střel, jedná se dnes už s větší jistotou o raketu krátkého doletu Iskander upravenou právě pro vypouštění z těžkého stíhacího letounu MiG-31.  

Střela Kinžal umístěná na centrálním zbraňovém nosníku MiGu-31

Původně raketa země-země Iskander má mít dolet kolem 500 km ve vylepšení variantě Iskander-M, byť se spekuluje o tom, že dokáže zasáhnout i vzdálenější cíle. Standardně má dosahovat maximálně rychlosti kolem sedminásobku rychlosti zvuku, v případě jejího vypuštění z letounu se pak předpokládá ještě vyšší maximální rychlost. Udávaný dolet střely Kinžal v případě jejího vypuštění z MiGu-31 pohybuje podle různých zdrojů mezi 1 500 až 2 000 km. Skutečnou hodnotu ovšem s jistotou neznáme a všechny hodnoty je třeba brát s rezervou.

Psali jsme: Video: Tu-22 útočí na cíle v Sýrii

Hlavní výhodou umístění střel Kinžal také na bombardér Tu-22 má být jeho dolet, respektive bojový rádius, který konkrétně činí 2 400 km. Oproti tomu bojový rádius MiGu-31 dosahuje maximálně 1 450 km při podzvukové cestovní rychlosti. V potaz je pak třeba brát i počet nesených střel, jichž je možné na Tu-22M3 umístit až čtyři na místo jedné v případě MiGu.

Déle plánovaná modernizace Tu-22M3

Modernizace stávajících Tu-22M3 na novější standard, konkrétně na Tu-22M3M je nicméně naplánována už delší dobu a udržení tohoto typu strategického bombardéru ve výzbroji letectva tedy není žádným překvapením. Podle známého zahraničního serveru Jane’s mají bombardéry dostat novou navigaci, komunikační prostředky a vylepšené zbraňové systémy. V obecné rovině se hovoří o modernizaci avionických systémů nejen s cílem optimalizovat vypouštění tzv. přesné munice a střel. V této souvislosti se ještě před oznámením implementace střel Kinžal hovořilo neurčitě o „balistických střelách“. Zda je však budou moci nést všechny modernizované bombardéry, případně i nemodernizované na standard Tu-22M3M, není jisté.

Naopak jisté je, že Tu-22M3 dostanou do své výzbroje modernizované střely Kh-22 známé pod označením Kh-32 a s doletem kolem 1 000 km. Ty jsou navrhované také pro útoky na svazy letadlových lodí a námořní plavidla obecně, ale mohou být použity také pro útoky na pozemní cíle. Protivzdušné obrany mají překonávat jednak možností letu ve velmi nízké výšce a druhak vysoce nadzvukovou rychlostí.

Ve výzbroji bombardéru by i nadále měly zůstat i starší varianty střel. Otázkou však zůstává, zda a jaké případně dostane řízené pumy, protože dosud mohl nést pouze „hloupé“ pumy FAB-250 a těžší FAB-1500.

Psali jsme: Strategické bombardéry Tu-22M3s budou nasazeny na Krymu

Připomeňme, že úplně původní Tu-22 uskutečnil svůj první let už v roce 1959. Tu-22M, ze kterého konstrukčně vychází v současnosti provozované stroje, byl pak poprvé zalétán o deset let později. V současnosti provozuje ruské letectvo kolem šesti desítek bombardérů Tupolev Tu-22M3, jež do služby vstoupily v 1. polovině 80. let s tím, že výroba skončila v roce 1997. Navzdory svému stáří se jedná o velice výkonné stroje s maximální nadzvukovou rychlostí M=1,88 a doletem kolem 6 800 km.

Dlouhý život bombardéru

Modernizace na standard Tu-22M3M je dle dostupných informací prozatím plánována pro třicítku strojů. Zda dojde k modernizaci i zbývající poloviny Tu-22M3 není opět jasné. V každém případě je ale zřejmé, že Tu-22 bude chtít ruské letectvo udržet ve své výzbroji co nejdéle. K prvnímu zkušebnímu letu modernizovaného bombardéru by mělo dojít už příští měsíc.

autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace