Motory jako hlavní nedostatek. Může být čínský stíhač J-20 i přesto konkurencí pro F-35?

Motory jako hlavní nedostatek. Může být čínský stíhač J-20 i přesto konkurencí pro F-35?
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: J-20
10 / 11 / 2018, 11:30

I když Čína před nějakým časem deklarovala, že její stíhač 5. generace Chengdu J-20 dosáhl operační připravenosti, nemění to nic na tom, že čínský letoun se nejspíš přes okázalé proklamace technologicky nepřiblíží svým západním" kolegům, tedy F-22 a hlavně F-35. Na vině je především problémový motor.

Čínští vládní činitelé i vojenští experti se domnívají, že J-20 je tím letounem, který konečně srazí nadvládu amerického stíhače F-35 a zároveň ,,změní historii v asijsko-pacifickém regionu". Tato realita je však alespoň prozatím na míle daleko od pravdy. J-20 totiž trápí řada technických problémů, respektive nedodělků. Kromě omezené manévrovatelnosti a celkové ,,mohutnosti" trupu ve srovnání s F-35 jsou klíčovým problémem především motory stroje, s nimiž se čínští konstruktéři potýkají dlouhodobě.

psali jsme: Video: F-22 provádí manévr padající list

Motor WS-15, který byl původně speciálně navržen pro letoun J-20, se záhy ukázal být nespolehlivým.  To  dokumentuje incident z roku 2015, kdy během testů motor explodoval. Od té doby však tento problém trvá dál. Čínští konstruktéři ovšem do této doby nepokročili s řešením, a proto J-20 používá motory WS-10B, které jsou však méně výkonné. Jedná se o modifikaci motorů WS-10 Taihang, které však byly původně vyvinuty pro čínské stíhače 4. generace J-10 a J-11.

J-20

Čínský stíhač 5. generace J-20 sužují vleklé problémy s motory

 

Problémový motor WS-15 pak není podle dostupných informací schopný se vypořádat s vysokými teplotami stroje. Přitom motor, který si zvládne poradit s tímto a dalšími problémy, je pro stíhač 5. generace zásadní.

psali jsme: Belgie na cestě k letounům F-35. USA schválily prodej stíhaček páté generace

Instalace prozatimních motorů pak znamená, že schopnosti čínského stíhače 5. generace budou v řadě ohledů limitovány. Především ovlivní již zmíněnou manévrovatelnost, kterou má tak J-20 přirozeně horší než jeho americký protějšek F-35, efektivní spotřebu paliva či používání schopnosti stealth v nadzvukové rychlosti.

Možná ještě větším problémem je fakt, že se v blízké budoucnosti nerýsuje řešení problémů s motory jakožto klíčové součásti čínského stíhače. A to může mít pro ,,čínskou chloubu“ 5. generace v konkurenci F-35, ale i ruského Su-57 fatální následky.

 

Zdroj: scmp.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace