Ježek v kurzu, turecký MRAP Kirpi na Ukrajině

Ježek v kurzu, turecký MRAP Kirpi na Ukrajině
Autor fotografie: ArmyInform / Public domain |Popisek: BMC Kirpi na Ukrajině
24 / 11 / 2024, 05:00

Obojetné Turecko dodává svou výzbroj pouze na Ukrajinu. Drony Bayraktar TB2 ustoupily do pozadí, ale nahradila je obrněná vozidla BMC Kirpi, turecky Ježek.

Vozidla kategorie MRAP jsou důsledkem participace západních zemí na asymetrických konfliktech přelomu milénia a později. Druhá válka v Perském zálivu sice nebyla asymetrickým konfliktem, ale vzhledem k drtivé převaze koalice k němu neměla daleko. Operace v Afghánistánu už ničím jiným nebyla stejně jako intervence v Sýrii proti ISIS. Všechny konflikty měly jeden společný jmenovatel a tím byly IED (improvizovaná výbušná zařízení). Jestliže v posledních letech západní armády příliš nemodernizovaly, pak v segmentu ochrany proti minám a IED ano. Výsledkem jsou vozidla MRAP a obecně zesílení podvozků vojenských aut. 

Kirpi je důsledkem vlny MRAP

 

MRAP byl původně termín pro lehká taktická vozidla USA speciálně vyráběná tak, aby odolala extrémně nebezpečným improvizovaným výbušným zařízením, které s oblibou používají teroristé. Vedlejším produktem je vysoká odolnost proti kumulativním minám. Už v průběhu konfliktů v Afghánistánu a Iráku bylo nasazeno přes dvanáct tisíc vozidel MRAP. Termín byl postupně přejat ve všech západních armádách. Z MRAP lze považovat i český TITUS na podvozku Tatra. Charakteristický je zesílený podvozek ve tvaru U nebo V, kdy spodní a nejsilnější část absorbuje výbuch miny nebo IED. Mezi tato vozidla lze zařadit i turecký BMC Kirpi, který operuje na Ukrajině. 

Prvky MRAP se na Ukrajině již velmi osvědčily. Mají je M2 Bradley nebo třeba německé Mardery. Americká BVP prokazatelně několikrát projela minovým polem bez zásadnějšího poškození, totéž se třeba týká lehkých australských obrněnců Bushmaster. Stejnou pověst si vysloužily turecké obrněnce BMC Kirpi. Těžký transportér s váhou 20 tun ničím nijak nevyniká, ale splňuje všechny moderní standardy obrněných vozidel druhého sledu. Je nutné si uvědomit, že BMC váží víc než ruská BMP, o BTR a MT-LB nemluvě. Moderní západní bojová vozidla pěchoty mají dnes běžně váhu třicet tun a třeba Lynxy nebo Ajaxy jsou schopny atakovat i čtyřicet tun. Ani BMP-3 nejde přes dvacet tun, jen tento údaj vysvětluje převahu starších západních obrněnců na Ukrajině. Prostě jsou lépe chráněné. 

Stejné atributy splňuje i turecký BMC Kirpi. Zajímavé je, že podvozek Navigator podle Army Technology navrhla izraelská firma Hatehof, dnes Carmor Integrated Vehicle Solutions. Aktuálně turecký prezident Erdogan silně lobuje proti Izraeli, ne vždy jde politika ruku v ruce s obchodem. Kirpi má za úkol transportovat vojáky s tím, že je má chránit před všemi druhy hrozeb. K tomu napomáhá možnost instalace přídavného kompozitního pancíře. Na fotkách z Ukrajiny je patrné, že řada BMC ho má. Proces vývoje byl zahájen v roce 2009 a již po roce byl na světě první prototyp. Turecká společnost BMC hned získala od vlády zakázku na 614 vozidel, která byla intenzivně využívána. Zřejmě v Sýrii a proti Kurdům. Podle anglické Wikipedie se okamžitě začaly snižovat ztráty turecké armády. 

BMC Kirpi

Chvála Ukrajinců na MRAP BMC Kirpi

 

Málo známou věcí je, že tažná zařízení mají standard NATO, Kirpi ho má. Osádku tvoří tři muži a výsadek může být deset mužů. Motor má velmi slušných 375 koní a je schopen vyvinout maximální rychlost 105 kilometrů za hodinu. Dojezd je výborných tisíc kilometrů na nádrž s 310 litry paliva. Mimochodem splňuje normu Euro 3. Na přední a zadní části jsou poklopy, které může nahradit automatická zbraňová stanice. Hlavní výzbroj tvoří kulomety ráže 7,62 mm nebo 12,7 milimetru. 

Ukrajinci podle WPtech tvrdí, že Kirpi dokáže vyvinout rychlost 120 kilometrů za hodinu, tedy více, než výrobce deklaruje. A Kyjev si BMC také velmi chválí pro jeho odolnost. Kromě dvou průlezů má pět palebných otvorů. Ukrajina obdržela zřejmě již téměř sto kusů BMC Kirpi a podle Oryxu jich bylo doposud zničeno 38, šest opuštěno a dva ukořistěny Ruskem. Ukrajina navíc čeká na dodávku samohybných houfnic T-155 Firtin, které jsou založeny na jihokorejských K9 Thunder. Turecko je velmi obojaké.   

 

Tagy článku

-->