Autor fotografie: Lukáš Wagenknecht, Fb profil senátora / Public domain|Popisek: Lukáš Wagenknecht
Redakce má k dispozici zpravodajskou zprávu k tzv. české muniční iniciativě, kterou zpracoval senátor za vládní Piráty Lukáš Wagenknecht pro zítřejší jednání Stálé komise Senátu pro dohled nad veřejnými prostředky: „...v rámci české muniční iniciativy bez jakékoliv formy soutěže došlo k neopodstatněnému navýšení ceny dodávky 100.000 ks munice o 1,48 mld. CZK, v procentním vyjádření o 22,4 %.“
180.000 kusů předražené munice financovaných Německem
Zpravodajská zpráva pro Stálou komisi Senátu pro dohled nad veřejnými prostředky je ve věci české muniční iniciativy především výčtem zjištěných pochybení a rizik, která iniciativu provázejí, a dává v tomto ohledu za pravdu dosavadním kritikům nízké transparentnosti v celém procesu. „V jejím rámci byl realizován dílčí projekt na dodávku munice financovaný Německem. Obsahuje dodávku 180.000 kusů munice, která by měla být dodána na Ukrajinu do konce tohoto roku. Dodávka se skládá ze 100.000 kusů skladové munice a 80.000 kusů nové munice. Podle ředitele AMOS byla smlouva s Německem podepsána velmi rychle a rychlost dohody korespondovala s urgencí, kterou Ukrajina dodávkám dělostřelecké munice přisuzuje. První dodávky munice české muniční iniciativy v řádu desítek tisíc kusů byly doručeny na Ukrajinu v červnu,“ píše senátor v úvodu.
Senátor shrnuje nejdůležitější zjištění: „Dopadem zprostředkování munice ze strany České republiky (AMOS a MOČR) v rámci české muniční iniciativy bez jakékoliv formy soutěže došlo k neopodstatněnému navýšení ceny dodávky 100.000 ks munice o 1,48 mld. CZK, v procentním vyjádření o 22,4 %. U druhé části dodávky nové munice v objemu 80.000 ks hrozí riziko možného nadhodnocení ceny v hodnotě 504,6 mil. CZK. Při posouzení finančního objemu jednotlivých zjištění je z pohledu finančního dopadu zřejmý závěr o systémovém selhání české muniční iniciativy z pohledu hospodárnosti a efektivností dodávek munice na Ukrajinu.“
Nedostatečné kontrolní mechanismy a nehospodárný nákup munice
Muniční iniciativě vyčítá především nedostatečné kontrolní mechanismy s tím, že Česká republika nemá v procesu žádné rozhodovací pravomoci, a je pouze prostředníkem: „Spolková republika Německo vědomě a úmyslně financuje dodávky turecké munice na Ukrajinu na základě nabídek zprostředkovaných Českou republikou, což je kontrolní mechanismus pro ověření efektivity a hospodárnosti nákupu v rámci české muniční iniciativy. Takovýto kontrolní mechanismus implikuje při nehospodárném nákupu munice tři možné závěry.“
Na prvním místě senátor uvádí „nekompetentnost autorit Spolkové republiky Německo v posuzování ceny dodávek munice na Ukrajinu“, jeho druhým závěrem je „spolehnutí se na hospodárnost nabídek předkládaných donorovy ze strany České republiky, resp. AMOS a MOČR“, a třetím pak „vědomý nákup předražené munice Spolkovou republikou Německo, resp. jím ovládanou obchodní společností, který je jak v České republice, tak v Německu protiprávní.“ Mezirezortní komise, která má podle MOČR zajistit jistou transparentnost, se dosud sešla jen jednou: na svém ustavujícím jednání. Příští jednání je v září, a „Neočekává se, že by předmětem této komise, resp. pracovní skupiny bylo ověřování hospodárnosti jednotlivých dodávek muniční iniciativy,“ uvádí zpravodajská zpráva.
Nehospodárný proces snižuje možný objem dodané munice
„Muniční iniciativa je klíčová a zásadní pro vojenský úspěch na Ukrajině, především proto, že dělostřelecká palba zabraňuje nutnosti boje z blízka a může tak snížit počet obětí na Ukrajině. Díky nehospodárnému procesu nákupu munice dochází reálně ke snižování možného objemu munice, který by mohla využít armáda Ukrajiny v boji v objemu minimálně 22.371 kusů granátů,“ uzavírá senátor pasáž věnovanou nejdůležitějším zjištěním. Oceňuje přitom snahu a přínos české administrativy v oblasti zvyšování povědomí a důležitosti pomoci Ukrajině, včetně omezení konkurence jednotlivých donorských států, které by bez koordinace vytvářely tlak na růst cen munice. Označuje muniční iniciativu za klíčovou, ale dodává, že „Důvěra veřejnosti je však podmíněna dostatečným ujištěním o transparentnosti procesů spojených s dodávkami munice hrazené zahraničními partnery i z českého rozpočtu.“
Zpráva vznikla díky informacím oznamovatele, který je zaměstnancem české administrativy, „který zpravodaje informoval o postupu, kdy možná nabídka munice pro Ukrajinu byla ze strany zástupců AMOS odmítnuta a byl odkázán na jednoho z dodavatelů české muniční iniciativy. Vzhledem k citlivosti informací a dosavadními zkušenostmi s postupem českých úřadů při ochraně oznamovatelů zpravodaj nebude zveřejňovat jméno oznamovatele.“ Jako další z důvodů pro ověření možné neefektivity bylo dotazování ze strany mezinárodních médií.
Cílem je prověřit hospodárnost nákupu 180.000 kusů munice hrazeného Německem
Senátor odmítá argument, že nákup munice je financován ze strany zástupců zahraničních donorů a nejedná se tedy o české veřejné prostředky: „není důvodné platit české úředníky, aby realizovaly v rámci své pracovní náplně procesy vedoucí k možným významným finančním ztrátám zahraničních parterů a v konečném důsledku také Ukrajiny.“ Za cíl si klade prověření hospodárnosti a efektivnosti dílčího nákupu české muniční iniciativy 180.000 Ks munice 155 M107 hrazené ze strany Německa a posouzení transparentnosti hospodárnosti a efektivity procesu výběru dodavatelů a jejich dopad na systém pořizování munice prostřednictvím české muniční iniciativy.
Velká Británie postupuje v podobné iniciativě transparentně
Senátor Wagenknecht také ve své zprávě uvádí mj. obdobnou aktivitu, kterou realizují Velká Británie a Estonsko. V případě Velké Británie jde o obstarávání prioritního vojenského vybavení, a do fondu přispěla již řada zemí více než 925 milionů liber (27,2 miliardy korun): „Přístup britské administrativy je oproti Česku v oblasti informování veřejnosti a procesu výběru dodavatelů dodávek zbrojního vybavení pro Ukrajinu odlišný. Informace pro veřejnost i potencionální dodavatele jsou veřejně dostupné na stránkách tamního ministerstva obrany. Po ukončení každého dílčího výběrového řízení jsou následně zveřejněny informace o objemu vysoutěžených dodávek.“
Přitom i britské balíčky již zahrnovaly nákupy dělostřelecké munice: „Dne 11. července 2024 byl oznámen rozsáhlý balíček munice v hodnotě 300 milionů liber. Tento balíček poskytne až 120.000 nábojů 152mm dělostřelecké munice. Střelivo bude nově vyrobeno evropským dodavatelem, což podpoří nové průmyslové kapacity, které Ukrajině zajistí munici s vysokou prioritou.“
Neopodstatněné navýšení ceny dodávek munice
Senátor Wagenknecht na zítřejším jednání komise navrhne přijmout „usnesení, které zohlední potřebu nastavení transparentního, efektivního a hospodárného nakládání s veřejnými prostředky v rámci české muniční iniciativy.“ Současně doporučí „bezodkladné přejednání cenově nevýhodných podmínek prostřednictvím MOČR, resp. agentury AMOS, tak aby dodávky byly realizovány v tržních cenách, resp. aby za sjednanou cenu bylo dodáno odpovídající množství munice navýšené o hodnotu aktuálního cenového nadhodnocení.“
Doporučí také prověřit ostatní nákupy realizované v rámci muniční iniciativy, „aby bylo potvrzeno či vyvráceno, že nákupy munice za ceny vyšší než ceny tržní nejsou systémovým přístupem ale dílčím selháním v rámci jedné konkrétní dodávky,“ a nastavit preventivní mechanismy, „které by zabránily předkládání předražených dodávek munice v rámci české muniční iniciativy.“