Musk označil kupující F-35 za idioty a USA neví co s NGAD

Musk označil kupující F-35 za idioty a USA neví co s NGAD
Autor fotografie: U.S. Air Force / Public domain|Popisek: B-21 Raider
20 / 01 / 2025, 10:45

Elon Musk si zjevně myslí, že rozumí úplně všemu, do celého kypícího kotle se ještě plete využitelnost strategických bombardérů B-21 Raider a Čína. NGAD je extrémně drahý a F-35 diskutabilní.

Pokud chce západní stát modernizovat své letectvo a pořídit si letadlo páté generace, má jen jednu možnost. Je to americký víceúčelový letoun F-35. Vývoj britského Tempestu je zoufale pomalý a navíc došlo v prosinci 2024 k fúzi BAE Systems s Italy a Japonci na projektu GCAP. Tedy podle The Aviationist spojení BAE, Leonarda a japonského JAIEC na vývoji nového špičkového letounu. Turecký KAAN by se měl začít vyrábět v roce 2030 a letadlo je jeden velký otazník. Japonci vyvíjejí svůj Mitsubishi F-X také nesmírně dlouho a první let je plánován až na rok 2028.  I kdyby ruské Su-57 bylo letadlo páté generace, a není, vzhledem ke zjevným příčinám je nemožné ho koupit. Stejná situace panuje s čínským J-20

F-35, F-15, NGAD a B- 21 Raider tvoří velký mišmaš USAF

 

Situace kolem technologie stealth a letadel páté generace je asi tou nejvýmluvnější částí o tom, jak Evropa přistupovala dlouhá desetiletí k vlastní obraně. Neschopnost vyvinout vlastní špičkovou platformu a zavést ji do výzbroje evropských států je doslova symptomatická. Když se dnes podíváme na Ukrajinu, je třeba vnímat celou řadu faktorů. Jedním z nich je, že vojenské prostředky jsou zapotřebí rychle a hned. Většina evropských zemí by se zásobami munice vydržela konflikt vysoké intenzity pár dní. Snaha o navýšení výroby 155mm granátů je zoufalá úplně stejně jako většiny u segmentů. Válka na Ukrajině trvá tři roky. A za ty tři roky se toho v Evropě moc nezměnilo, s výjimkou Polska a Pobaltských států. Kromě zběsilého nakupování F-35. AČR má pár zastaralých Leopardů 2A4 a potíže s novými izraelskými radary. 

Pochopitelně výše zmíněná fakta jsou zjednodušující. Ale zároveň odráží realitu neuvěřitelně pomalého postupu při modernizaci armády. Ten je způsobený jednak dlouhodobým podfinancováním a nedostatkem výrobních linek vojensko-průmyslového komplexu a jednak přílišnou složitostí současných systémů, na jejichž vrcholu stojí vyvíjený systém stíhačky šesté generace NGAD. Polský WPtech uvádí, že jen fáze výzkumu a vývoje NGAD bude stát dvacet miliard dolarů a letadlo samotné bude při prodeji stát kolem tří set milionů USD. To jsou astronomické částky. A kolem projektu NGAD se začíná stále více mlžit a smrákat. S nástupem dronů začíná i americká armáda naznačovat, že to celé může jít k ledu. 

Zásadním problémem USAF je letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. Tím měl být NGAD, jenže je prostě příliš drahý. Takže primárním letounem v tomto ohledu zůstává F-15 Eagle, je jedno jak hodně je F-15EX modernizovaný, jedná se o platformu ze sedmdesátých let. Hondě se spekulovalo o použití F-22 Raptor, ale těch bylo vyrobeno jen 187 místo 750 a důvod stejný, vysoká cena. Role NGAD by měla ovšem být v něčem jiném. Nejde jen o vybudování vzdušné nadvlády a stealth vlastnosti. Byl přiznán význam dronů a cílem se stalo vytvořit platformu, která bude velet rojům UAV. To by zřejmě měl být klíčový faktor pro letoun šesté generace. Tedy extrémně vysoký výpočetní výkon společně se velkým množstvím špičkových senzorů. 

NGAD

Navzdory Elonu Muskovi bude upřednostěn F-35 a B-21 Raider

 

A v souvislosti s tím i velký dolet a implementace velkého množství prvků umělé inteligence, protože pilot již prostě nemůže zvládat obrovské množství přicházejících informací sám. V zásadě inovativní a správná myšlenka. A extrémně drahá. Takže aktuálně se stále více spekuluje o použití B-21 Raider jako náhrady za NGAD. Má k tomu řadu předpokladů a jeho vývoj je mnohem dál. Cena ovšem také, Defense One píše, že až 700 milionů dolarů za kus. A B-21 Raider rozhodně zatím není koncipován jako mateřský systém pro UAV.  A do toho všeho začal vstupovat Elon Musk, který podle Forbesu označil za idioty ty, kteří si kupují F-35, protože budoucnost patří dronům. 

Pochopitelně i o F-35 se uvažuje jako o konceptu, který po úpravách bude nahrazovat NGAD. Jenže pokud je vševědoucí a všeznalý Musk nejbližším spolupracovníkem Trumpa a bude mít významnou roli v jeho administrativě, vyvstávají jen další otazníky. Musk má do jisté míry pravdu, ale ne zcela. Vynechat pilotovaná letadla je nesmysl. F-35 by musely mít méně zbraní a více paliva, aby skutečně mohly fungovat jako mateřské systémy pro drony. V rámci celku to vypadá, že bude upřednostněn B-21 Raider a F-35 Muskovi navzdory a NGAD půjde k ledu, alespoň na čas. A třeba se nakonec probere i Evropa. Čína již možná takové letouny testuje. 

Tagy článku

-->