Na kopřivnickém polygonu se v pondělí proháněl Patriot II. CSG jede navzdory pandemii na plné obrátky

Na kopřivnickém polygonu se v pondělí proháněl Patriot II. CSG jede navzdory pandemii na plné obrátky
Autor: foto: redakce|Popisek: Patriot II 4x4
23 / 09 / 2020, 11:00

V pondělí 21. září 2020 proběhl v Kopřivnici v areálu sdíleném mj. společnostmi Tatra Truck a Tatra Defense Vehicle náležejícími do skupiny Czechoslovak Group pestrý program pro zástupce médií. Kromě tradičních výrobců vojenských i civilních automobilů značky, která letos slaví 170. výročí vzniku, byly prezentovány také výsledky práce dalších firem holdingu jako je Excalibur Army nebo Retia Pardubice. Představeny byly probíhající projekty jako Pandur II 8x8 CZ, který vrcholí dodávkou pro AČR a Indonésii, TITUS, který se právě rozbíhá, slibný Patriot II 4x4 nebo radiolokátor ReGUARD využitelný mj. při ochraně letišť před teroristickými hrozbami.

Společnosti patřící do Czechoslovak Group dosud napřímo dopady očekávané krize v souvislosti s opatřeními přijímanými k potlačení pandemie COVID-19 nepocítily. To potvrzuje slova prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP ČR) Jiřího Hynka - společnosti působící v oblasti obranného průmyslu jsou v současnosti převážně dobře zajištěny existujícími a probíhajícími kontrakty, a je třeba se zaměřit na podporu budoucího odbytu nově rozbíhaných projektů, kde bude situace složitější. Společnost Tatra jako jedna z mála od začátku roku díky dobře nastaveným řešením nemusela zastavit výrobu a nepocítila ani problémy s odbytem a exportem. A dařilo se i dalším firmám, ať již z divize Land Systems zabývající se pozemními vozidly nebo zbrojní výrobou, nebo mladší divizí Aerospace věnující se leteckému průmyslu.

Excalibur Army se na pondělním programu prezentovala nepřehlédnutelně atraktivním obrněným vozidlem Partiot II 4x4. Jde o vozidlo váhové kategorie od 12 do 17,5 tun určené nejen pro ozbrojené síly, ale využitelné i bezpečnostními a záchranářskými složkami. Stačí připomenout nešťastné události ve Vrběticích a složité podmínky zásahu hasičů při výbuchu muničních skladů, a je zřejmé, že disponovat vozidlem s balistickou ochranou může mít dobrý smysl i pro ně. Příležitost svézt se na tatrováckém polygonu nebylo možné odmítnout. Vozidlo si snadno poradí se 45° stoupáním, do kterého se rozjede i z nuly, nerovného terénu si díky vlastnostem podvozku v zásadě pasažér nepovšimne, a celkově na první pohled působí robustně, odolně a spolehlivě.

Tatra Trucks prezentovala řadu vozidel na podvozku 4x4 i 6x6 s běžnými i pancéřovanými kabinami a různými nástavbami, které přizpůsobuje zadání zákazníka. Pozornost přitahoval například model Phoenix opatřený výrazným žlutým nátěrem, a který je stěžejním prvkem civilního programu společnosti, nicméně využití nachází i u ozbrojených složek. Pro oblast defence a záchranáře Tatra produkuje především modelovou řadu Tatra Force. A představení finální montážní linky těchto a dalších typů bylo jedním z významných bodů programu celého dne.

V obrovské hale na přípravě a montáži jednotlivých agregátů po výstupní kontrolu hotového vozidla, které absolvovalo zkoušky na nedalekém polygonu, pracuje na dvě stě specialistů. Z jedné strany montují součásti podvozku, který dostává povrchovou úpravu dle požadavků a podmínek budoucí služby vozidla, z druhé strany jsou připravovány pohonné jednotky a kabiny, a mezi nimi na hlavní lince vzniká jedno vozidlo za druhým. Vznikají zde také podvozkové platformy pro speciální vojenská vozidla, ať již následně vyrobené v Kopřivnici, nebo exportované do zahraničí.

Indonéský Pandur II

Nedaleko pak stojí hala společnosti, která letos slaví teprve pětileté výročí vzniku a patří k nejmladším firmám skupiny i českého obranného průmyslu obecně: Tatra Defence Vehicle (TDV). Aktuálně zde vrcholí projekt Pandur 8x8 CZ, tedy dobře známé varianty osmikolového obrněného vozidla, jež TDV vyrábí v licenci získané od společnosti GDELS (evropské větve americké skupiny General Dynamics). A to nejen pro Armádu České republiky, která (konečně) dostává dvacet moderních velitelských (KOVVŠ) a spojovacích (KOVS) vozidel, jež umožní nahradit muzeální speciály postavené na platformě V3S, ale také pro Indonésii. Dva indonéské Pandury opatřené logem indonéského partnera projektu společnosti Pindad právě procházejí úpravami po absolvovaných zkouškách na druhé straně planety. A vedle nich jsou kompletovány jedny z posledních speciálů pro AČR, pro které v TDV vyvinuli kromě dalšího nové svařované korby, které dobře pojmou přístroje a další vybavení variant KOVVŠ a KOVS, včetně teleskopických stožárů.

Titus

Samostatnou kapitolou pak je projekt TITUS. Tatra Defence Vehicle připravuje nulté vozidlo pro výbuchové zkoušky, o kterých jsme již psali. Některé jeho součásti musejí plně odpovídat těm, jež budou montovány do sériových vozidel, aby bylo zkušební a k zániku odsouzené vozidlo ovladatelné; jiné naopak z pochopitelných úsporných důvodů pro účely testu nahradí hmotnostně a rozměrově odpovídající makety. Kromě tohoto "nešťastníka" si TDV staví a do konce roku postaví prototyp pro účely testování dalších systémů, díky kterému pak bude schopna zakázku i v relativně velmi krátkém čase pro AČR splnit, a naše ozbrojené síly získají 62 kusů velitelské, spojovací a MKPP (místo koordinace palebné podpory) varianty tohoto moderního obrněnce.

Titus

Divizi Aerospace, která je dnes mj. díky Slovak Training Academy jediným civilním provozovatelem vrtulníků UH-60 Black Hawk (a do konce roku přibude také těžký CH-47 Chinook), na pondělním programu zastupovala především společnost Retia Pardubice s maketou radaru ReGUARD, jehož vývoj vrcholí a o který projevují zájem zákazníci z celého světa, protože nabízí efektivní řešení mj. pro ochranu letišť, které se dnes potýkají mj. s hrozbou zneužití bezpilotních prostředků a dronů. A právě pro detekci malých a nízkoletících nebo i pozemních cílů je ReGUARD vyvíjen (sleduje cíle do vzdálenosti 18 km a do výšky 3 km). Výhodou systému je kompaktnost a možnost kromě statického umístění také instalace například na vozidla, nebo jako přenosný s umístěním otočné hlavy na stativu. Rozvinutí a spuštění radaru přitom netrvá déle než deset minut, což jsou ideální parametry pro provozovatele letišť a specificky pro zajištění bezpečnosti provozu.

ReGUARD

Czechoslovak Group dnes tvoří na 120 společností, z toho je 20 výrobních firem. Zakázky pro vojenský a civilní sektor jsou v rámci celkové produkce vyvážené zhruba v poměru 50:50, a na 80 % produkce je exportováno do zahraničí. Mezi poslední akvizice patří Fábrica de Municiones de Granada. Tradiční výrobce munice se stal součástí MSM Group, jež zastřešuje slovenskou část CSG. Vyrábí tankovou a dělostřeleckou munici kalibrů 105 a 155 mm, střelný prach, a také chytrou munici - včetně protitankových řízených střel SPIKE z výzbroje českých Pandurů II. Velmi výraznou vlastností společností holdingu je významná role vlastního vývoje. Podle generálního ředitele TDV Tomáše Mohapla se v rámci Tatra Defense Vehicle počet zaměstnanců v oblasti vývoje roste. A ani TDV dosud krize nezasáhla - nicméně v subdodavatelském řetězci již byly komplikace zaznamenány. Nezbývá než doufat, že se černé scénáře nenaplní, a že domácí i spojenecké ozbrojené síly budou moci pokrýt období, kdy bude mít na exportu závisející průmysl obtížnou pozici z důvodu nemožnosti dojednávat a finalizovat nové kontrakty.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace