Nenápadná užitečnost kanadských vozidel MRAP Senator. Tažných koní ukrajinské logistiky je již na frontě tisícovka

Nenápadná užitečnost kanadských vozidel MRAP Senator. Tažných koní ukrajinské logistiky je již na frontě tisícovka
foto: Roshel / Public domain /Senator MRAP

Senator je obrněným osobním transportérem, který změnil povahu válečného konfliktu na Ukrajině. Nahradil totiž běžná osobní a nákladní auta přepravující vojáky. Vozidlo Senator a jeho nová verze Senator MRAP zaručuje ukrajinským vojákům bezpečí.

První Senatory začala kanadská společnost Roshel dodávat na válečnou frontu na Ukrajině v roce 2022 v rámci balíku pomoci NATO. Na sociálních sítích se první fotografie o přijetí a použití Senatorů objevily až v červnu 2023. Na konferenci Asociace americké armády na počátku října byl představen také nový model Senatoru MRAP, který byl navržen přímo pro potřeby ukrajinské armády. 

Podle slov ředitele Roshelu Romana Shimonova bylo do října roku 2023 dodáno na Ukrajinu více než 750 klasických Senatorů včetně 300 nových verzí MRAP. Server The Ukrainian Review na svém účtu na platformě X ve čtvrtek 21. prosince oznámil, že na Ukrajinu dorazil již tisící kus vozidla Senator. Obrněné transportéry Senator by měly být brzy doručeny také na Kostariku a do Jižní Koreje. Kromě Ukrajiny jsou nasazeny především v USA a Kanadě. 

Senator je lehké obrněné vozidlo s pohonem všech čtyř kol, které je možné použít pro různé typy misí ve městě, ale především v neprostupném terénu. Jeho schopností proto mohou využívat různé subjekty od vlády, přes pohraniční a cizineckou policii až po armádu. Osmiválcový turbodieselový motor Senatora o objemu 6,7 litru a výkonu 330 koní je uložen v přední části vozu. Za ním následuje kabina řidiče a zadní prostor je možné modifikovat podle specifické mise. 

Okna vozu jsou vybavena neprůstřelným sklem a karoserie je z kompozitního materiálu, který zajišťuje lehkost, ale zároveň odolnost celého stroje. Na základní verzi Senatora je možné dokoupit další modifikace. Mezi ně patří kamery zajišťující řidiči přehled o situaci, zbraňový systém zahrnující kulomety, granátomety a dokonce také protitankové řízené střely, které je možno umístit na pancéřovou věž připojenou na střechu vozidla.  

Hlavní inovaci nového typu MRAP představuje pancíř vozidla, který je schopen čelit střelám ráže 7,62×39mm, tedy menší pušky, na vzdálenost 30 metrů při rychlosti kulky 695 m/s. Karoserie vozu by proto měla vydržet střelbu z AK-47 Kalašnikov, která je nejrozšířenější puškou na ukrajinském bojišti. Vůz je také odolný vůči nášlapným minám a improvizovanému výbušnému zařízení do maximální hmotnosti 6 kg. 

Interiér vozu

Aktivace miny může proběhnout pod koly i trupem vozidla. Karoserie podvozku vozu je totiž navržena do tvaru V, která umožňuje rozptýlit energii výbuchu a odrazit jej pryč od kabiny. Trup ve tvaru V je schopen změnit směr tlakové vlny výbuchu a případných šrapnelů, které se rozptýlí okolo stroje. Snížením účinku výbuchu miny je zaručena větší ochrana pro celou osádku vozidla. Stroj je koncipován pro přepravu 10 vojáků.

Stupeň ochrany vozidla byl též potvrzen na základě testů odolnosti NATO, při nichž získalo certifikát STANAG 4569 AEP 55 Vol.2 úrovně 2a/2b. Tyto testy byly provedeny americkou institucí Oregon Ballistic Laboratories, která může udělovat certifikáty STANAG. Na záznam z testu se můžete podívat ve videu přiloženém k článku. Podle informací výrobce jsou k dispozici též verze MRAP, které nabízí úroveň ochrany stupně 2c a 3a, které odolají bočnímu výbuchu nálože o ekvivalentu 25 kg TNT. 

 

Tagy