Popisek: maj. v.v. Tom Reinert
Během NATO Days 2020 nám moderní turbovrtulový letoun GROB G 120TP představil major v.v. německé Luftwaffe Tom Reinert, který se mj. podílel v roce 1998 na podpoře přechodu vzdušných sil AČR na způsob taktického létání NATO. Nyní pracuje pro společnost Grob Aircraft, jejíž letoun G 120 TP je vyvíjen jako součást výcvikového systému, z něhož pilot díky shodným ovládacím prvkům snadno přejde například na pokročilý proudový L-39 NG vyráběný českou společností Aero Vodochody.
Video: YouTube
Mohl byste, prosím, představit sebe i společnost, kterou zastupujete?
Dobrý den. Jmenuji se Tom Reinert a jsem majorem ve výslužbě německé Luftwaffe. Pracuji jako hlavní pilot a vedoucí prodeje společnosti Grob Aircraft v Německu. Jsem tu s letounem GROB G 120 TP, letoun v mezičase uvidíme, myslím, a stojí před L-39NG, o jehož shodách s námi budu mluvit později. Letoun GROB G 120 TP není jen letadlo, je to kompletní výcvikový systém. Zde vystavujeme jen letoun, ale doma máme kompletní pozemní výcvikový systém postavený kolem něho. Jde o hodnotící systém výběru pilota (Pilot Selection Evaluation System), základní počítačový výcvik a simulátor, které dohromady tvoří kompletní výcvikový systém, a to je zásadní novinka v systému.
Tady za mnou můžete vidět L-39NG, a s ním máme několik zajímavých společných bodů. Avionický systém v obou letounech je přesně stejný. Jde o elektronický letový informační systém Genesys Aerosystems IDU 680. To znamená, že se učíte létat na GROBu G 120 TP, a pak můžete přestoupit na L-39 NG, kde najdete přesně ten samý avionický systém, takže víte, jaké knoflíky zmáčknout, když v něm sedíte a letíte.
Je to skvělá příležitost v České republice. Obchodujeme po celém světě, globálně, v oblasti vojenského letového výcviku, a zde máme unikátní příležitost spolupracovat s Aero Vodochody, které vyvinulo výborný proudový cvičný letoun. V Německu máme výborný letoun pro základní výcvik GROB G 120 TP, kombinovaný se stejným avionickým systémem jako L-39 NG. A to je sestava, která činí přechodový výcvik takřka zastaralým. Na G 120 TP se naučíte létat, nastoupíte do L-39 NG, kde se naučíte bojovat. A kokpit je přesně stejný.
Moje zkušenosti v České republice sahají až do roku 1998. Když jsem ještě létal v německé Luftwaffe, měli jsme partnerství s 32. základnou taktického letectva, a uvedli jsme české letectvo do způsobu taktického létání NATO. A teď, o 22 let později, jsem hrdý, že mohu být na 20. NATO Days, abychom oslavili, že Česká republika je členem NATO, nyní již déle než 20 let, a že máme tuto unikátní možnost. A jsem hrdý na to, že jsem toho mohl být součástí od roku 1998.