Na výstavě Future Forces Forum se představilo nové české bojové vozidlo LRPV Gepard

Na výstavě Future Forces Forum se představilo nové české bojové vozidlo LRPV Gepard
19 / 10 / 2018, 14:15

Tento týden se na letňanském výstavišti v Praze konalo tradiční Future Forces Forum spojené s výstavou vojenské a speciální techniky. Pražskou premiéru si na této akci odbylo nejnovější provedení českého bojového vozidla LRPV Gepard pro speciální jednotky.

Na společném stánku v rámci výstavy Future Forces Forum představily české společnosti DAJBYCH, TATRA DEFENCE VEHICLE a OPTOKON nejnovější vylepšené provedení lehkého bojového vozidla LRPV Gepard postaveného na osvědčeném podvozku terénního automobilu Toyota Land Cruiser řady 70. Čeští specialisté vytvořili vozidlo určené pro speciální a výsadkové jednotky, které má potenciál nahradit dosluhující vozy Land Rover Defender 130 Kajman, jež jsou ve výzbroji Armády České republiky.Novou podobu LRPV Gepard(s novou výzbrojí a vybavením oproti modelu vystavenému na Dnech NATO) si se zájmem prohlédla nejen odborná veřejnost, ale i zástupci české armády a také odborníci zahraničníchozbrojených sil.

Automobil Toyota Land Cruiser řady 70dnes představuje ověřenou a univerzální platformu, možnosti jeho variant nejen že pokrývají vše, na co dnes česká armáda využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje navíc v dalších verzích spadajících do kategorií N1G i N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy. Proto české firmy v projektu LRPV Gepard, ale i lehčího RDV Gepard, vsadily právě na tento podvozek.

Hlavním koordinátorem a dodavatelem vozidlové platformy projektu Gepard je plzeňská firma DAJBYCH, která se specializuje na terénní a speciální vozidla, včetně jejich přestaveb, už více než 20 let. Na projektu vozidel Gepard se dále podílejí kopřivnická TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV), specialista na výrobu a modernizace bojových vozidel včetně typu Pandur II 8x8, šternberská EXCALIBUR ARMY (EA) zaměřující se na speciální pozemní bojovou techniku včetně tanků, obrněných vozidel, raketometů či samohybných houfnic, a jihlavská společnost OPTOKON, která se specializuje na spojovací i komunikační vybavení a datové sítě.

LRPV

Vývoj vozidla LRPV Gepard probíhal na základě konkrétních armádních požadavků a odborných konzultací s potenciálními uživateli z řad speciálních a výsadkových sil. Při vzniku vozidlaLRPV Gepardbyl kladen důraz na vysoký stupeň mobility a zároveň velkou užitečnou hmotnost v dané kategorii, dostatečný vnitřní prostor pro převoz až šestivojáků včetně potřebné výstroje, výzbroje a palubního vybavení i nejmodernějších komunikačních systémů. Instalaci silné výzbroje umožňuje soustava lafet umístěných na střeše vozidla, u všech čtyř dveří a na zádi, do kterých je možné umístit těžký kulomet M2 ráže 12,7 mm, lehké kulomety Minimiráží 7,62 nebo 5,56 mm či osobní výzbroj osádky. Kapacita vezené munice činí 14 schránek nábojůráže 7,62 mm po sto kusech, 7 schránek munice ráže 12,7 mm rovněž po sto kusech a 15 min. Do výzbroje patří i přenosné protitankové zbraně, jakými jsou dva kusy RPG-75 a dva kusy Carl Gustav M3 a lehký minometAntosCommando 60 mm.

Konstrukce LRPV Geparddává možnost instalaci přídavného pancéřování, vozidlo tak může disponovat balistickou odolností až do úrovně STANAG Level II a tomu odpovídajícíprotiminovou ochranou podlahy vozidla. I v konfiguraci s nejvyšší možnou mírou odolnosti je vozidlo schopno bojového nasazení bez omezení s kompletní šestičlennou osádkou, plnou výstrojí,výzbrojí a vybavením, přičemž je zachována i rezerva do vyčerpání maximální nosnosti. Celková maximální hmotnost vozidla LRPV Gepardčiní 5,5 t a užitečná nosnost 1,4 t. Vůz je vybaven osmiválcovým vznětovým motorem o výkonu 189 kW a je schopen táhnout bržděný přívěs až do váhy 3,5 t.LRPV Gepard lze vybavit manuální nebo automatickou převodovkou. Navíc je možno zvolit i bezstupňovou převodovku VDS. Díky dvěmapalivovým nádržím s celkovým obsahem 180 l je zajištěn maximální dojezd vozidla. Všechna kola včetně rezervních jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat.

LRPV

Společnost DAJBYCH do projektu bojových vozidel Gepard dodává militarizované platformy i prvky pancéřové ochrany, TDV vyvinula a provádí montáž konzol, držáků a lafet pro předepsanou výzbroj a výstroj a EA má na starosti elektroinstalaci vozidel včetně systému Blackout, výrobu a montáž ochranných prvků a struktur nebo montáž pancéřového kitu. OPTOKON zajišťuje dodávky a implementacisytému komunikace a systému jednotlivých stupňů velení. Pro další verze vojenských vozidel na bázi podvozku Toyota Land Cruiser řady 70 v provedení 4x4 a 6x6 se počítá i se spoluprací firem MedTec (výroba a dodávky nástaveb ambulance a jiných specializovaných verzí) a Karbox (výroba a dodávky sendvičových skříňových nástaveb).

O společnosti Dajbych

Firma Dajbych se specializuje na úpravy terénních vozů. Jako prodejce značek Land Rover, Jaguar, Toyota a Isuzu a výhradní dovozce nejlepších značek off-road příslušenství má servisní i technický tým největší zkušenosti s vývojem terénních speciálů v ČR.  Mezi zákazníky patří ozbrojené složky a policie, složky IZS i civilní odvětví jako například energetika. Společnost Dajbych má pobočky v Plzni a Praze, působí v prodeji, servisu a vývoji terénních a luxusních vozů od roku 1995.

O společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE

TATRA DEFENCE VEHICLE je podnik, který se zabývá vývojem, výrobou a servisem nových moderních speciálních pozemních vozidel na kolových i pásových podvozcích. Oficiálně byl podnik otevřen v květnu 2016 a z hlediska českého obranného průmyslu je významný nejen svým zaměřením, ale i faktem, že jde od roku 1989 o první zcela nový podnik obranného průmyslu, který v České republice vznikl. Podnik se na základě exkluzivního partnerství mezi skupinou CZECHOSLOVAK GROUP a koncernem General Dynamics European Land Systems (GDELS) zabývá jako jediný na světě výrobou kolových obrněných vozidel Pandur II 8x8, dále realizuje generální opravy tanků T-55 a T-7272 v úzké spolupráci se společností ExcaliburArmy a funguje jako servisní středisko pro údržbu a generální opravy lehkýchterénních vozidel. Pro automobilku TATRA TRUCKS dále realizuje speciální úpravy kabin pro vojenské verze vozidel.Začátkem roku 2017 získala TATRA DEFENCE VEHICLE zakázku české armády na výrobu dvaceti obrněných kolových transportérů Pandur II CZ ve velitelské a spojovací verzi.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace