Nad modernizací britských bojových vozidel pěchoty Warrior se vznáší otazníky. Hrozí, že celý proces bude omezen kvůli škrtům

Nad modernizací britských bojových vozidel pěchoty Warrior se vznáší otazníky. Hrozí, že celý proces bude omezen kvůli škrtům
foto: Cpl Si Longworth, OGL v1.0 /BVP Warrior

Je to jeden ze stěžejních projektů britské armády. Modernizace BVP Warrior, která má prodloužit životnost těchto vozidel do roku 2040, však může být ohrožena ve svém původním formátu.

V britské armádě běží v současné situaci několik klíčových projektů. Z nejdůležitějších to je nákup obrněných vozidel Ajax, dále smlouva na nákup obrněných vozidel Boxer v rámci programu britské armády Mechanised Infantry Vehicle (MIV) v hodnotě 2,8 miliardy liber. Důležitou součástí armádních zbrojních projektů se i modernizace 148 hlavních bojových tanků Challenger 2, o níž se postará joint-venture podnik firem Rheinmetall a BAE Systems s názvem Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL). A dalším projektem je právě modernizace bojových vozidel pěchoty Warrior, který se týká téměř 400 kusů.

Upgrade by zásadním způsobem zmodernizoval bojová vozidla Warrior, která vlastně od roku 1984 větší modernizací neprošla. Modernizace by zahrnovala množství nových prvků, z nichž nejdůležitějšími je nový výkonnější kanon 40 mm (původní výzbroj 30 mm) s novou věží, vylepšená ochrana vozidla a nová digitální architektura. Celý proces probíhá v rámci programu WCSP (Warrior Capability Sustainment Programme). Současně se nad ním vznáší otazníky. 

Server Defense News informoval o tom, že vedoucí činovníci britské pobočky firmy Lockheed Martin, která je zodpovědná za upgrade vozidel Warrior přiznali, že modernizační proces je ohrožen v souvislosti s nadcházejícím vládní detailní analýzou britských obranných kapacit, bezpečnosti, zahraniční politiky, mezinárodních projektů a dalších oblastí. Tato studie, jejíž publikování se očekává v průběhu března, se pak má zaměřit s ohledem na finanční rámec na efektivitu britských zbrojních programů, do nichž spadá i modernizace bojových vozidel Warrior.

Pokud analýza dojde k závěru, že modernizace vozidel Warrior nesplňuje kritéria efektivity z hlediska finančních nákladů, může být celý program i kvůli škrtům zredukován, či dokonce pozastaven. Takovému scénáři by pak teoreticky mohl nahrávat i fakt, že celý program je zpožděn a původní rozpočet byl značně překročen. Britské ministerstvo obrany si totiž vybralo Lockheed Martin jako firmu, která má provést upgrade vozidel Warrior, již v roce 2011. Hodnota kontraktu činí přes miliardu liber.

Na druhou stranu se jedná pro britskou armádu o jeden z klíčových projektů, a proto by se jeho možné omezení z důvodů finanční úspory míjelo se strategií dlouhodobých modernizačních plánů, jež jsou provázané. Představitelé firmy Lockheed jsou ve finální fázi vyjednávání s britským ministerstvem obrany o udělení smlouvy týkající se výrobní fáze projektu. Udělení kontraktu však jisté není a vše záleží na výše zmíněné podrobné analýze. Její závěry pak napoví víc.

Jedním z nosných programů modernizace pozemních sil je právě zavádění BVP Ajax, jak už jsme shora zmínili. I zde došlo ke značnému zpoždění a vysokému nárůstu ceny. V rámci modernizace MBT se vedly i diskuze o nahrazení tanků Challenger 2 jinou technikou, kdy nejvíce byl diskutován Leopard 2. To, že Rheinmetall nakonec uspěl v projektu modernizace MBT Challenger II (jenž snad jako jediný z moderních MBT má stále drážkovaný 120 mm kanon) svědčí i o věčném souboji Rheinmetall (výrobce tankových kanonů pro Leopard nebo Abrams) a KMW, který je výrobcem tanků Leopard a spolu s francouzskou zbrojovkou Nexter v rámci konsorcia KNDS zahájil vyvoj nové bojové platformy k nahrazení MBT Leopard a Leclerc.

Tyto dva projekty jsou již v chodu a to posouvá modernizaci BVP Warrior na třetí místo v rámci prioritizace. Jedním z hlavních přínosů by byla přestavba věže, jež po modernizaci by měla mít rychlopalný kanon 40 mm, stejně jako Ajax, jak už bylo zmíněno jinde. Úspory v logistice jsou předvídatelné, zvýšení bojové hodnoty BVP Warrior je evidentní.

Ale ještě pár slov ke zmiňované analýze. To, že pozemní síly jsou popelkou, má historické kořeny, jež jsou čitelné již z názvů jednotlivých druhů sil - Royal Navy, Royal Air Force, ale British Army. Po Brexitu, kdy již Británie nepřemýšlí o společných ozbrojených evropských silách, se její prioritou stává obrana teritoria a zájmů, což je primárně nasazení námořnictva a letectva, při zahraničních operacích by se mohlo jednat o mírové mise nebo konflikty nízké intenzity, kdy jde opět především o využití námořnictva a letectva a případně lehkých expedičních sil, kdy nemodernizovaný, případně lehce modernizovaný lehký Warrior společně s těžkou a high-end technologií Ajax by měly plně postačit.

Nebylo by tedy překvapením, kdyby v rámci nutných úspor způsobených mimo jiné i náklady na řešení pandemie COVID a s tím spojené ekonomické krize a výpadku příjmů státu po lockdownu, byly definovány drobné úspory v rámci letectva a námořnictva a největší dopady nasměrovány na pozemní síly, kdy projekt MBT by mohl být zpožděn a projekt Warrior zastaven či zásadně přepracován. V březnu, kdy má vyjít dlouho očekávaná analýza, snad budeme vědět více.

 

Zdroj: Defense News, Janes

Tagy