Nadzvukové přízraky konce studené války Tu-160 jsou opět na scéně

Nadzvukové přízraky konce studené války Tu-160 jsou opět na scéně
Autor fotografie: GoodFon / Public domain|Popisek: Tu-160 Blackjack
21 / 11 / 2024, 05:00

Obří těžké strategické a nadzvukové bombardéry Tu-160 po velmi dlouhé době opět útočily na Ukrajinu. Rusové jsou aktuálně schopni použít naprosto vše, aby zlomili ukrajinský odpor.

Než se budeme věnovat Tu-160, stojí za zmínku, že ukrajinský Defence Express uvedl první použití 500 kg těžké pumy OFZAB-500 ze strany agresora. Bomba obsahuje termobarickou směs OM-100MI-3L a zřejmě dostala soupravu UMPK pro navádění. Přesně takovou jako mají třeba řízené pumy FAB-3000 na Su-34. Zbraň generuje intenzivní teplo až o dvou tisících stupňů Celsia. Je vysoce účinná prakticky proti všemu. Aerosol dokáže proniknout i do bunkrů a opevnění. Stejně tak dokáže OFZAB-500 zlikvidovat i obrněné prostředky.  Jedná se o velmi brutální zbraň. 

Útok Tu-160 na Ukrajinu

 

Rusové s nadcházející zimou zintenzivnili bombardování civilních cílů na Ukrajině. Zřejmě několik týdnů soustředili síly a aktuálně na Ukrajinu padají rakety, pumy a drony. WPtech zmiňuje, že k nelidské operaci, Ukrajinci se zásadně civilních ruských cílů nedotýkají, se sedmnáctého listopadu připojily těžké strategické bombardéry Tu-160. Snaha před zimou Ukrajinu energeticky zlikvidovat je ze strany Putina naprosto enormní. Tu-160 byly do akce nasazeny pro 550 dnech. Hodně se spekuluje, kolik jich má Kreml vlastně provozuschopných z celkových šestnácti kusů. Podle DE jich Moskva použila sedm,  celkově měly odpálit přibližně osmdesát řízených střel Ch-555 a Ch-101. 

Útok byl proveden ve spolupráci s Tu-95MS, které mohly použít až 128 raket. Ukrajinci tvrdí, že skutečně jich odpálily jen asi osmdesát, což při nákladnosti samotného letu svědčí o nedostatku střel. United 24 Media uvádí, že odbojová skupina OSINT, která se dlouhodobě osvědčuje jako výborný zdroj zpravodajských informací, varovala před kumulací Tu-160 na hranicích s Ukrajinou ještě před samotným útokem. Je velkým otazníkem, jak hodně je nutné nasazovat takto drahá letadla. Půjde nepochybně o psychologický efekt a také o cvičení posádek Tu-160, docela otřesné. 

Podle Airforce Technology má Tu-160 v kódu NATO název Blackjack. Docela příznačné pojmenování. Letadla jsou součástí jaderné triády a Moskva se snaží ze starých draků dostat na číslo dvacet kusů. Tu-160 vstoupily do služby v roce 1987. Celkem bylo vyrobeno 36 letadel, ale devatenáct zůstalo na Ukrajině po rozpadu SSSR. Ukrajincí je chtěli prodat Rusku za pět miliard dolarů, ale to Moskva odmítla a letadla byla sešrotována, jedno zůstalo v muzeu. Tu-160 bývá často srovnáván s americkým B-1B a drží celkově 44 světových rekordů. Military Factory píše, že přezdívka Tu-160 je Bílá labuť pro tvar a charakteristickou bílou barvu, která má zajistit nulové záblesky letounu. 

Tu-160

Modernizace Tu-160M

 

Rusko stroje pochopitelně modernizuje a to na variantu Tu-160M, dá se předpokládat, že minimálně z části se podílely na útoku. Modernizace se týká primárně elektronických systémů, nového motoru NK-32 Series 2, nových zbraní a avioniky. V souvislosti s konfliktem na Ukrajině je otázka, jak ta elektronika vypadá. Zdá se, že Rusové se bez moderních západních systémů nehnou. Česká Wikipedie uvádí, že verze Tu-160PP by měla být navržena pro elektronický boj a zřejmě nahradit stárnoucí A-50 Berijev, z nichž dva navíc Rusové na Ukrajině ztratili. Víceméně je zde nepochybně inspirace v amerických Boeing E3 Sentry, minimálně velikostí. 

Posádku tvoří jen čtyři muži. Zcela klíčový faktor je váha a vzletová hmotnost. Prázdný Tu-160 váží 110 tun. Jen pro srovnání B-1B Lancer váží bez nákladu 87 tun. Rozpětí křídel je impozantních 55 metrů. Vzletová hmotnost Tu-160 je 267 600 kilogramů a maximální dokonce 275 tun. Letadlo může přistát maximálně při váze 155 tun. Blackjack má dvě pumovnice a šest podvěsů. Je upravený tak, aby mohl použít ruské hypersonické střely, o jejichž kvalitách ovšem panují stále větší pochybnosti. Maximální rychost je 2 220 kilometrů za hodinu a dolet bez tankování úctyhodných 12 300 kilometrů při rychlosti Mach 0,77 a šesti shozenými Ch-55SM v polovině trasy.


 

Tagy článku

-->