Autor fotografie: Broń Pancerna / Flickr|Popisek: Nagmachon
Izraelské obranné síly (IDF) mají ve výzbroji také těžký obrněný transportér Nagmachon. Vozidlo využívá podvozek britského tanku Centurion. Nagmachony byly nasazeny v Pásmu Gazy při tzv. Druhé intifádě.
V IDF můžeme v současné době nalézt rozmanitá obrněná vozidla. Mezi ně se řadí také Nagmachon, který představuje těžký obrněný transportér na pásovém podvozku. Jeho původ lze dohledat až k tankům Centurion, které Izrael předělal do obrněných transportérů Nagmashot. Ty však měly podstatnou slabinu, původní vozidla totiž neměla zadní dveře, vojáci se museli vyšplhat na vozidlo, kde byli vystaveni nepřátelské palbě.
Z transportérů Nagmashot vznikly dalšími přestavbami obrněné transportéry Nakpadon a Nagmachon. Právě Nagmachon má vylepšené pancéřování a rozšířenou superstrukturu ve srovnání s Nagmashotem.
Koncept těžkých obrněných transportérů bychom mohli zařadit do událostí z Libanonské války z roku 1982, kdy IDF napadly Jižní Libanon v reakci na pokus o vraždu izraelského velvyslance ve Velké Británii Šlomo Aroga, kterou chtěla provést palestinská teroristická Organizace Abú Nidala. Tehdy izraelské obrněné transportéry M113, kterých bylo z USA do Izraele dodáno více než 5 500 kusů, tvrdě narazily na vlnu protitankových střel ATGM a RPG, což mělo za důsledek těžké ztráty útočící strany.
IDF tak na počátku 80. let tedy začaly požadovat velmi dobře pancéřované vozidlo se zvýšenou schopností přežití, které by umožnilo bezpečný přesun jednotek na místo určení. První verze Nagmachonů byly vybaveny věžičkou s trojicí štítů pro ochranu posádky. U novějších jsou vybaveny částečně prosklenou nerotující nástavbou, která by měla posádce umožnit bezpečný rozhled do okolí.
Nagmachony rovněž využívají představný ,,pancíř", což je mřížová konstrukce, která je předsazená před částmi transportéru. Tato konstrukce pomáhá chránit vozidla před kumulativními zbraněmi. Prostor pro převážený výsadek se nachází v místě, kde byla věž. Převážené mužstvo opouštělo transportér po vrchní straně. Pro jeho dodatečné krytí při vysazování je podobně jako u Nagmashotu na bocích trojice sklopných panelů.
Ochrana vozidla doznala citelných změn a vozidlo tak připomíná v mnohých ohledech spíše jezdící pevnost na pásech. K vozidlům Nagmachon je možné připojovat buldozerové radlice a odminovací zařízení.
Neníúplně jasné, kdy Nagmachony vstoupily do služby, předpokladem je, že to bylo během pozdních 80. let. Nagmachon o hmotnosti 52 tun pojme 10 vojáků, jeho pohonnou jednotku tvoří motor VDS-1790-2AC o výkonu 750 koní (559 kW). Jde o stejnou jednotku zabudovanou v již zmiňovaných tancích Centurion. Izraelské vozidlo může vyvinout na silnici maximální rychlost 45 km/h, dojezd činí 185 km.
Nagmachon má k dispozici 2 kulomety ráže 7,62 FN MAG, dále čtveřici granátometů IS-10. Vozidla byla také vybavena rušičem Shalgon, určeným k blokování rádiových signálů, používaných k odpalování improvizovaných výbušných zařízení.
Co se týče nasazení Nagmachonů, zasáhly do druhé intifády (2000-2005), tedy období ozbrojených bojů mezi Izraelem a Palestinou. Nagmachony byly nasazeny v oblastech Judska, Samařska a také Pásma Gazy. Dá se očekávat, že Nagmachony zasáhnou také do nynějších bojů s teroristickým hnutím Hamás, jejichž ozbrojené bojůvky 7. října 2023 napadly Izrael a zabily přes tisíc lidí. V hustě obydleném městském terénu to vozidlo samozřejmě bude mít těžší, nicméně bude hrát klíčovou roli právě schopnost přežití a vylepšená ochrana posádky.
Zdroj: Military Today, Military Factory