Nákup BVP ve slepé uličce: Podle ministryně je v žalostném stavu. Ministerstvo na jeho bezpečné ukončení najalo špičkovou právní kancelář

Nákup BVP ve slepé uličce: Podle ministryně je v žalostném stavu. Ministerstvo na jeho bezpečné ukončení najalo špičkovou právní kancelář
Autor: BAE Systems|Popisek: BVP CV90 Mk IV CZ
03 / 03 / 2022, 15:30

Očekávané právní posouzení veřejné zakázky "Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace - nákup", tedy od roku 2019 velmi sledovaného a velmi problematického tendru na dodání 210 pásových BVP za původně 53 miliard korun do výzbroje především 7. mechanizované brigády, provádí podle dnes v registru smluv zveřejněné smlouvy renomovaná advokátní kancelář HAVEL & PARTNERS s.r.o. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS), která byla k průběhu tendru často kritická i z pozice předsedkyně Výboru pro obranu v uplynulém období, na 5. schůzi Výboru pro obranu minulý týden označila stav zakázky za žalostný. Smlouva o právním posouzení byla uzavřena 25. února letošního roku.

Havel & Partners je největší česká právní kancelář disponující týmem 290 právníků a daňových poradců. Byla založena v Praze v roce 2001 pod názvem Havel & Holásek. V současné době pracuje podle své webové prezentace pro přibližně 2500 klientů a působí ve 110 zemích světa.

Pro Ministerstvo obrany realizovala od března 2019 smlouvu na právní podporu realizace ve výsledku úspěšného projektu Protiletadlový komplet SHORAD, tedy nákup systému SPYDER z Izraele. Včetně tří dodatků z let 2019-2021 představovala hodnota této smlouvy necelých 9 milionů korun vč. DPH. Smlouva na právní posouzení veřejné zakázky "Pásové bojové vozidlo pěchoty a jeho modifikace - nákup" má hodnotu 575 tisíc Kč vč. DPH. Hodinová cena za poskytnutou službu činí 1438,69 Kč vč. DPH.

Účelem smlouvy je zajistit zákonnost dalšího postupu při realizaci tohoto akvizičního procesu, a mj. zjistit, zda byl dosavadní postup v jejím průběhu v souladu s právními předpisy České republiky a Evropské unie. Návrh výstupu má právní kancelář Ministerstvu obrany předložit do čtyř týdnů od podpisu smlouvy, tedy prakticky do 25. března.

Zakázka je podle ministryně obrany Jany Černochové v žalostném stavu poté, kdy byly v listopadu expertní komisí ministerstva vyřazeny finální nabídky všech tří uchazečů (jimiž jsou německá společnost Rheinmetall, britsko-švédské konzorcium BAE Systems a španělsko-americká společnost GDELS), ale současně nebyla soutěž jako taková ukončena.

V letech 2018 a 2019 ministerstvo naněkolikrát vybíralo právní kancelář, která by mu poskytla právní služby spojené s nákupem BVP, a výběrové řízení muselo dvakrát kvůli chybám v zadávacím procesu zrušit. A o poskytovali právních služeb v rámci tendru nebylo rozhodnuto ani v listopadu 2019, kdy již z tendru odstoupila především na základě požadavku armády na osádkovou věž německá společnost PSM s vozidlem PUMA (které je osazeno bezosádkovou věží). Veřejně diskutovaným problémem byla v roce 2019 relativně velmi nízká nabídková cena právních služeb.

Nyní se Ministerstvo obrany spoléhá na špičkovou kancelář, o jejíž kapacitě se s problematickou zakázkou úspěšně popasovat pochybnosti nepanují. A není se příliš čemu divit. Smlouva na dodání vozidel měla být původně uzavřena ještě v roce 2019 a dodávky zahájeny v roce 2020. Odkladů bylo mnoho, za některé mohla pandemie covid a s ní spojená opatření, další ale jdou patrně na vrub složitosti celého procesu, a ve výsledku stojíme na začátku roku 2022 s konstatovanou jistotou, že letos se armáda vozidel nedočká, alokované prostředky vláda z rozpočtu vypustila a plánuje je až na příští rok.

Jakým způsobem a kdy bude ve finále dodavatel vozidel vybrán, bude záležet především právě na výsledku analýzy, kterou provádí Havel & Partners. Ministryně obrany od výsledku očekává možnost zvolit efektivní postup, který České republice umožní splnit alianční závazek dát Alianci k dispozici k 1. lednu 2026 moderně vyzbrojené, alespoň pokud jde o prapory mechanizované pěchoty, tzv. brigádní úkolové uskupení těžkého typu. Solidní právní posouzení dosavadního postupu je nezbytným prvním krokem. Volba patrně nejtěžší váhy v oboru dává projektu naději, že bude překombinovaný tendr, který uvízl ve slepé uličce, bezpečně a bez následků ukončen, a nákup potřebné techniky vhodnou formou dotažen do úspěšného konce.

Zdroj: Registr smluv; havelpartners.cz; army.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace