Nákup terénních aut pro armádu jde do další fáze. Obhájí si armáda změnu zadání?

Nákup terénních aut pro armádu jde do další fáze. Obhájí si armáda změnu zadání?
Autor: Dmitry Terekhov (CC BY-SA 2.0)|Popisek: UAZ 469
29 / 07 / 2020, 13:00

Jednou z priorit ministerstva obrany je náhrada staré sovětské techniky za novou moderní. To platí i v případě stovek dosluhujících terénních vozidel UAZ a Land Rover Defender, které chce armáda nahradit moderními vozidly kategorie pick-up. Již dříve vypsaný tendr byl však před Vánoci zrušen, aby v červnu ministerstvo obrany vyhlásilo nový. Jaké jsou sporné body a či slabá místa v tendru za zhruba 2 miliardy korun?

Záměr byl zpočátku jasný. Ministerstvo obrany chtělo nahradit zastaralou vojenskou techniku moderními prostředky, v tomto případě dýchavičná sovětská auta UAZ 469 ze sedmdesátých let a Land Rover Defender, která se již nevyrábí. Tato vozidla plánuje ministerstvo postupně vyměnit za moderní  terénní auta typu pick-up, na což mají být vyčleněny finanční prostředky zhruba 1,6 miliardy korun. Vítěz tendru by pak měl dodat až 1 200 nových aut. V současné době se o zakázku uchází 13 firem. Vozidla typu pick-up mají vykonávat především týlové a logistické úkoly, nebudou se tedy přímo zúčastňovat boje.

Na konci roku 2019 byl však tendr na dodávku 1 200 terénních aut zrušen a nový vypsán v červnu. Jak vysvětloval mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek, ,,zakázku jsme v souladu se zákonem zrušili, protože část zájemců si příliš striktně vykládala některé požadované parametry, například na nátěr vozidla,“ Tehdy se podivoval například poslanec Výboru pro obranu Pavel Růžička (ANO) nad původními zadávacími podmínkami, z nichž podle něho nebylo jasné, zda chce armáda osobní terénní vozidlo, nebo pick-up s korbou.

Nicméně, jak už SM dříve informoval, naopak zadání ministerstva obrany nebylo zcela jednoznačné. Původní požadavek na osobní terénní vozidlo v kategorii M1 nebo M1G, který původně chtěla armáda, přestal platit, a nový požadavek zněl na pořízení osobního terénního automobilu, tedy pick-upu v kategorii N1G, nákladní automobily s hmotností do 3,5 tuny. Jedná se o čtyřdveřovou variantu, protože dvoumístná verze by nemohla stará sovětská vozidla ani Land Rovery nahradit. Nová auta by měli pojmout pětičlennou posádku i s nákladem a výstrojí.

Problematickým bodem je zejména fakt, zda právě pick-upy mohou adekvátně nahradit starší vozidla, o nichž již byla řeč. Jak ve svém článku připomněl například server czdefence.cz, militarizované civilní pick-upy používají armády NATO pouze v několika případech a rozhodně to tedy není ,,masová" záležitost. Jiným sporným místem, na které upozornil deník E15, představuje nedostatečná velikost, resp. prostor pick-upů. Plánovaná vozidla jsou totiž menší a prostor je stísněnější. Vzhledem k tomu, že ministerstvo obrany počítá s tím, že pick-upy budou obsazeny pěti vojáky, tři muži posádky by se podle deníku E15 dozadu vešli se značnými obtížemi.

Výše uvedené tvrzení na rozporuje náčelník generálního štábu Aleš Opata, podle něhož došlo k nepochopení toho, k čemu budou nová vozidla vlastně sloužit. Ta především nemají bojovat ani sloužit v první linii, k tomu jsou určená bojová vozidla. Důraz je kladen především na terénní vlastnosti aut, spolehlivost a odolnost. Zřejmé na druhé straně je, že snaha ministerstva obrany je vedena  ušetřením finančních prostředků, a to za nižší komfort posádky. Pokud se totiž nakoupí pick-upy, které budou o půl metru kratší než velké varianty vozidla, může na tom ministerstvo ušetřit velkou částku.

Uvidíme, jak se tendr s některými nevyjasněnými parametry bude vyvíjet dál, a zda si nakonec armáda dokáže obhájit změnu zadání.  Ministerstvo obrany chce mít každopádně jasno o vítězi tendru do konce tohoto roku. Soutěž bude SM i nadále sledovat.

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace