Nákup vrtulníků - Předseda výboru interpeluje ministra: Američané jsou o 5 miliard dražší, jak to vysvětlíte?

Nákup vrtulníků - Předseda výboru interpeluje ministra: Američané jsou o 5 miliard dražší, jak to vysvětlíte?
25 / 07 / 2019, 08:00

Předseda výboru pro bezpečnost PSP Radek Koten (SPD) se písemnou interpelací obrátil na ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ve věci akvizice dvanácti víceúčelových vrtulníků. Američané nabízejí Armádě České republiky dvě varianty, o nichž jsme opakovaně psali: buď 8 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a k nim 4 bitevní vrtulníky AH-1Z Viper za 14,5 miliardy, anebo 12 víceúčelových strojů UH-60M Black Hawk za 13,2 miliardy. Podobně v komplexní nabídce (zahrnující kromě vrtulníků také zbraně, munici a servis) nabízí italská společnost Leonardo vrtulníky AW139M za 8 miliard.

Předseda výboru pro bezpečnost se ptá ministra obrany, jaké jsou důvody, které ospravědlňují takový rozdíl v ceně. Tedy proč dává ministerstvo již několik měsíců jednoznačně najevo, že preferuje americké řešení před italským, navzdory tomu, že italské řešení je výrazně levnější.

Ministerstvo nedávno uvedlo, že "formu pořízení vláda - vláda, která přináší řadu výhod a záruk, nám nikdy reálně žádná vláda kromě americké nenabídla" - Radek Koten uvádí, že Itálie je připravena takovou nabídku podat, a ptá se, jestli by si Česká republika i v rámci nákupu vláda-vláda neměla nechat předložit nabídku dalšího státu a porovnat různé možnosti.

//www.facebook.com/RadekKotenSPD/

Kombinace 8 víceúčelových Venomů a 4 bitevních Viperů se na první pohled zcela vymyká záměru tendru na 12 víceúčelových vrtulníků. Vipery nemohou spolupracovat s IZS, a pro tento účel by zbývalo tedy jen 8 vrtulníků, tedy dvě třetiny požadovaného počtu. Nemohou přepravovat žádné vojáky, ani jiné osoby, a slovy předsedy výboru pro bezpečnost to "vůbec nedává smysl" - ptá se, proč MO takovou nabídku rovnou neodmítne. Dále zmiňuje hmotnost třetího nabízeného vrtulníku, UH-60M Black Hawk, která neumožňuje, aby přistával na nemocničních heliportech, což označuje za jeden z důležitých aspektů spolupráce s ISZ, a žádá ministra o stanovisko v této věci.

Neponechává stranou ani otázku provozních nákladů, které u vrtulníků Black Hawk dosahují 3000 dolarů za letovou hodinu, a říká: "V podstatě se ale jedná pouze o náklady na PHM a běžné opotřebení částí rotorů. Při plánování nákupu počtu 12 strojů včetně letových hodin jsou potom náklady na provoz těchto vrtulníkú v rozmezí 12-15 mld. Kč na další 2-3 roky provozu s tím, že se jedná o kontrakt na dalších 20-30 let a není cesty zpět. Jak můžete zdůvodnit takto vysokou cenu ve srovnání např s víceúčelovými vrtulníky typu SOKOL anebo AGUSTA? Jste ochoten přijmout politickou odpovědnost a jak to zdůvodníte před daňovými poplatníky?"

Jakékoli cesty zpět se týká také poslední otázka: UH-60 jsou vybaveny licencovanou avionikou, a bez souhlasu výrobce je nelze prodat třetí straně.

Tagy článku

-->