Autor fotografie: Airman Magazine CC BY-NC 2.0|Popisek: F-16
Dodávka letounů F-16 je stále tématem, o němž se hovoří snad ve všech pádech. Kyjev nakonec podle všeho převezme tyto stíhače od Nizozemí a Dánska. Nicméně bude to pro jeho účely stačit? Podle amerického magazínu National Interest se bude jednat o malé dodávky, které navíc přijdou příliš pozdě, než aby reálně napadenému státu nějak významně pomohly.
Měly to být přitom pozitivní zprávy. Americká administrativa v čele s Joem Bidenem schválila transfer nizozemských a dánských letounů F-16. americký magazín National Interest ovšem není příliš optimistický v tom, zda v budoucnu dodané stíhače přinesou na bojišti nějaký zásadní obrat, jak se o tom ještě před několika měsíci hovořilo.
Američtí političtí a vojenští činitelé v soukromí totiž mluví jinak než na veřejnosti, a podle nich poskytnou letouny Ukrajině jen malou pomoc, zamýšlí se National Interest. Ukrajinská protiofenziva sice pomalu postupuje, nicméně nedá se stále hovořit o průlomu. Sami Ukrajinci utrpěli značné ztráty a podle magazínu National Interest ztratila ukrajinská armáda skoro čtvrtinu svých zbraňových systémů.
Pravdou na druhé straně zůstává, že Ukrajina začala před několika měsíci svou protiofenzivu bez řádného zajištění ze vzduchu. Tento fakt kromě jiného brzdí účinnost protiofenzivních operací, protože ukrajinské pozemní jednotky a technika jsou více než zranitelné a vystavené útoku ruského nepřítele. Dodávka letounů F-16 v nastalé fázi války tak bude mít umenšený efekt na protiofenzivu, a do toho všeho vstupují samozřejmě další faktory, jako je výcvik pilotů na těchto strojích, potřebná infrastruktura a zdroje. Výcvik ukrajinských pilotů pak nepotrvá několik týdnů, ale měsíců.
National Interest připomíná, že bude trvat přibližně 6 měsíců, než bude pilot kompletně připraven na ovládání stíhače. To potvrzuje například rovněž Andrew Curtis z Royal Air Force, podle něhož výcvik zkušeného pilota je měřen nikoliv v týdnech, ale právě v měsících. Je třeba také dodat, že dodávky letounů F-16 mohou být zpožděny, společně s nezbytným výcvikem pilotů a dalším vybudováním zázemí pak může být dopad nasazení strojů F-16 na bojiště skutečně velmi omezený. Dalším, tentokrát klíčovým faktorem jsou samotné letouny.
Podle dostupných informací budou Kyjevu poskytnuty stroje staré asi 40 let, které budou potřebovat zvýšené náklady na údržbu. Ukrajinské letectvo pak musí počítat s tím, že nějaký čas určitě zaberou opravy stíhače a příprava na další mise, což zahrnuje funkční logistický řetězec. Jiným činitelem, který může ovlivnit průběh protiofenzivy, je také schopnost dosáhnout vzdušné nadvlády. I pilotovi, který projde zmíněným výcvikem, bude trvat poměrně dlouho než zvládne svůj letoun ovládat mistrně. A to si žádá stovky, ba tisíce letových hodin.
Pokud Ukrajina dostane žádané stíhače F-16, musejí potom počítat s tím, že základny, kde budou umístěny, se stanou jedněmi z primárních cílů nepřítele, stejně jako runwaye, z nichž stroje budou startovat k jednotlivým misím. Přestože pořízení F-16 v sobě skrývá řadu nástrah a nevyřešených otazníků, pro Ukrajinu to bude na druhé straně jistě posun. Staré MiGy už ve vzduchu objektivně dosluhují a potřebují adekvátní náhradu.
Letouny F-16 se sice jeví jako přechodné řešení, protože o dodávkách opravdu moderních strojů na Ukrajinu zatím nemůže být řeči, nicméně i tak představují stíhače F-16 pro Ukrajinu krok vpřed, byť jejich bojový efekt proti ruským okupantům bude nejspíš limitovaný, jak už jsme uvedli jinde.
Zdroj: National Interest