National Interest - Rusko a letadlová loď na jaderný pohon. Může se sen zhmotnit v realitu?

National Interest - Rusko a letadlová loď na jaderný pohon. Může se sen zhmotnit v realitu?
Popisek: Admiral Kuzněcov
30 / 08 / 2018, 18:00

Server National Interest se zamýšlí nad otázkou, zda je možné, aby Rusko postavilo letadlovou loď s jaderným pohonem.

Rusko a letadlová loď na jaderný pohon. Jde to vůbec dohromady? Jak známo, Rusko má v současnosti k dispozici pouze jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov, která je však technicky značně nedokonalá, musí procházet modernizacemi či opravami a nesplňuje nároky, které klade dnešní době na moderní letadlové lodě. Jak známo, jediná letadlová loď na světě s jaderným pohonem mimo USA je francouzská Charles de Gaulle.

psali jsme: Co neumí Rusko ani Velká Británie? Postavit jadernou letadlovou loď...

Může Rusko být tou další? Teoreticky samozřejmě ano. Podle serveru byly zahájeny předběžné práce na vývoji funkčního pohonného systému budoucí letadlové lodi. To potvrdil i admirál Vladimir Tryapichnikov z ruského námořnictva, který uvedl pro televizi Zvezda, že v současné probíhají výzkumné práce na konstrukci nového motoru pro letadlovou loď.

To, že dlouhodobým cílem Ruska je postavit letadlovou loď na jaderný pohon, potvrdila i před časem agentura TASS, který uvedla, že takové plavidlo by nemělo mít menší výtlak než 70 000 tun. Není to však v současné době ruská priorita.

Na druhé straně ruské plány jsou limitovány několika faktory. Chybí kapacity na stavbu takové letadlové lodě. Letadlové lodě byly ještě v sovětských časech stavěny v Mykolaivu, městu, které je součástí Ukrajiny, takže Rusko pomalu, ale postupně staví obří dok o délce 114 metrů na potenciální stavbu letadlové lodě na Dálném východě, který by odpovídal její proponované velikosti.

psali jsme: Jaderný křižník Admiral Nachimov – jaderné monstrum se vrátí k ruské flotile po zuby ozbrojené

Podle ruského vicepremiéra Dimitrije Rogozina by takový obří suchý dok mohl pojmout letadlovou loď o výtlaku mezi 110 000 a115 000 tunami. Rogozin však na druhé straně vznesl otázku, zda Rusko opravdu potřebuje tak velkou letadlovou loď.

Server nationalinterest.org na druhé straně uvádí, že i když bude Rusko disponovat vhodným prostorem na stavbu letadlové lodi na jaderný pohon, neznamená to, že má i technologické know-how na to, aby zkonstruovalo plavidlo o tak vysokém výtlaku. Rusko nikdy předtím nepostavilo letadlovou či jinou loď o výtlaku kolem 115 000 tun a nemá se stavbou tak masivních plavidel potřebné zkušenosti.

psali jsme: Ruská letadlová loď Admiral Kuzněcov projde modernizací, aby mohla nést letouny 4++ generace

Otázkou také zůstává klíčová věc - zda dá Rusko zelenou ke stavbě této letadlové lodi, která by doslova přepsala ruské vojenské dějiny. Další otázkou je skutečná potřeba takového plavidla, které by bylo velmi drahé, možná až neúměrně. Je tak možné, že Rusko nakonec bude investovat spíše do masivní obojživelné útočné lodi či jiného méně náročného plavidla a plány na svou ,,vysněnou" letadlovou loď na jaderný pohon zatím odloží na neurčito. Taková loď by stejně nespatřila světlo světa dříve než na konci přespříští dekády.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Zdroj: nationalinterest.org

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace