National Interest: Z F-35 se stává "nudně" úspěšný program

National Interest: Z F-35 se stává &quote;nudně&quote; úspěšný program
Autor: Lockheed Martin|Popisek: F-35B na palubě lodi USS America
06 / 11 / 2016, 13:15

Magazín The National Interest (NI) je známý svými poměrně kontroverzními názory a nebojí se upozorňovat na příklady ruských zbraní, které mohou teoreticky překonávat své západní protějšky. Program F-35 byl dlouhou dobu něčím jako noční můrou. Teď se ale vše mění.

Ke stavu tohoto programu se na stránkách NI vyjádřil Dan Goure, viceprezident Lexington Institute.

"Pamatujete si, když program Joint Strike Fighter F-35 (JSF) bylo něco jako dívat se na jeden z těch temných dramatických seriálů z produkce HBO nebo FX? Problémy s letadlem, jeho motory a hlavní systémy vyskakovaly na denní bázi. Software byl pozadu, testování nebyla vykonávána ve správném tempu a program potřeboval více času a peněz. Bylo tam dokonce hrozné období od roku 2011 do roku 2013, kdy varianta F-35B pro námořní pěchotu byla ve zkušební době tehdejšího ministra obrany Roberta Gatese," říká Goure.

Rychlý posun několik let vpřed a program Joint Strike Fighter se stal nudně úspěšným. Obě varianty pro US Marine Corps a Air Force splnily podmínky pro prohlášení počáteční operační schopnosti. Neméně důležité je, obě síly mají dostatečný počet letadel pro vývoj provozních koncepcí a taktiky. Členové Mezinárodního konsorcia dostávají svojej první letouny a několik národů aktivně investuje do podpory infrastruktury.

F-35B On Board USS America

Dokonce i řešení nedávných problémů probíhá předvídatelným způsobem s žádným vážným dopadem na celkový program. V roce 2014 nastal katastrofální požár motoru způsobený selháním těsnění v důsledku nadměrného opotřebení lopatek dmychadla. Výrobce motoru Pratt & Whitney rychle zareagoval vyšetřováním a analýzou hlavní příčiny. Prozatímní oprava byla identifikována pro stávající stroje F-35, a trvalé řešení bylo navrženo a realizováno pro nové motory. Pak tu byl problém s nestandardní izolací elektrického vedení na asi 15 letadlech právě letos v září. Ukázalo se, že problém je s jedním dodavatelem a určitou šarží produktu, a byl velice rychle vyřešen. Několik postižených JSF již opět létá. Největším problémem je nyní přesnost děla F-35.

Poslední problém vyplývající z úřadu pro testování a hodnocení (OT & E) je oznámení, že program bude potřebovat dalších 550 milionů k dokončení vývoje. Došlo k selhání kritické části? Nefunguje software? Nic takového. Podle OT & E jsou další prostředky nutné k dokončení kompletní sady 8 000 testovacích bodů nařízených touto organizací. Berme to jako daň programu, který má zajistit plnou zaměstnanost testerů.

Neexistují žádné další stopky v programu F-35, jen známé problémy, které je třeba řešit a kousky pokročilého software, které musí být napsány a nainstalovány.

Frank Kendall řekl v nedávném rozhovoru: "Už nějakou dobu nejsou považovány F-35 za jeden z mých problémových programů."

Jak jsem řekl - úspěšný a nudný program.

Do té doby letadla létají a cena za F-35 v po sobě jdoucích sériích pokračuje v poklesu. Počáteční cena za F-35A byla mezi od 160 - 220 miliony dolarů za kus. V nejnovější sérii LRIP 9, je cena na zhruba 90 milionech za kus. Letectvo ukončilo po 18 měsících vyjednávání s výrobcem Lockheed Martin a za celkovou cenu 6,1 miliardy dolarů nakoupí 57 letadel v této sérii.

Jeden zbývající závažný problém pro program JSF není vůbec technický. Je to schopnost Lockheed Martin pro dosažení předvídatelné a ekonomické výrobní rychlosti. Takovou rychlost, aby mohla společnost jednat se subdodavateli a dodavateli o ceně materiálu a komponent. Pracovní síla a výrobní linky mohou fungovat optimálně.

Jak se dostat správný počet F-35 závisí na Kongresu a poskytnutí dostatečných zdrojů. Pokaždé, když je Pentagon nucen snížit počet JSF, které plánoval koupit v daném roce oproti tomu, co bylo před rokem, bude to mít dopad na celý výrobní proces a dodavatelský řetězec. Cena za další dávku letadel nemůže jít dolů tolik, jak se očekávalo. Pokud Kongres chce lepší ceny, musí financovat příslušný počet letadel, a to ne jen na jeden rok, ale na pět nebo dokonce deset. Víceleté zakázky na stíhačky F / A-18, vrtulníky Black Hawk, V-22 Osprey , ponorky třídy Virginia, torpédoborce DDG-51 a vrtulníky Chinook výrazně snížily jednotkové ceny.

F-35B On Board USS America

Zdroj: The National Interest, Dr. Dan Goure

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace