NATO Days 2019: Aero L-159 ALCA - lehký podzvukový letoun, který byl prověřen bojem

NATO Days 2019: Aero L-159 ALCA - lehký podzvukový letoun, který byl prověřen bojem
Autor: Milan Nykodým (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Aero L-159 ALCA
21 / 09 / 2019, 11:00

Na letošním ročníku Nato Days mohou návštěvníci vidět i lehký podzvukový letoun Aero L-159 ALCA jak ve statické, tak dynamické ukázce. O tento stroj projevil zájem Irák či USA. Pro Irák byly letouny důležité v rámci boje proti Islámskému státu, pro USA plní L-159 Alca roli cvičného stroje. Jaký byl vývoj tohoto letounu?

Vývoj letounu začal v 90. letech a letectvo se v této době poohlíželo po lehkém podzvukovém stroji, který by byl pokud možno víceúčelový a mohl tedy plnit jak bojové úkoly, tak například cvičné. Postupným vývojem se nicméně došlo k tomu, že letoun bude navržen zejména k boji s pozemními cíli, k poskytnutí letecké podpory či k taktickému průzkumu. V omezené míře může být pak L-159 ALCA použit ve vzdušném souboji.

Nový lehký bojový letoun poprvé vzlétl v roce 1997 a zařazen do služby byl o tři roky později. Délka letounu činí 12,73 m, výška 4,80 m, rozpětí křídel pak 9,54 m. Maximální vzletová hmotnost je 8 000 kg, dostup 13 200 m. Dolet stroje bez přídavných palivových nádrží činí 1 570 km, s těmito nádržemi 2 530 km. Pohonnou jednotku tvoří jeden dvouproudový motor Honeywell/ITEC F124GA-100. Letoun je schopen dosáhnout maximální rychlosti 960 km/h.

Pilot letounu má k dispozici lehce pancéřovanou kabinu a moderní avioniku včetně přístrojových a navigačních prostředků. Stroj má rovněž neoddiskutovatelnou výhodu v nízkých provozních nákladech.

V současné době je L-159 ALCA k dispozici v několika variantách. L-159A je jednomístnou bojovou verzí pro českou armádu, L-159B pak představuje dvoumístnou cvičně-bojovou verzí určenou pro export, L-159E je jednomístnou verzí, kterou používá americký partner Area Vodochody, společnost Draken ke cvičným účelům. dále existuje verze L-159T1, což je dvoumístná cvičná verze pro české vzdušné síly a konečně varianta F/A-259, společný projekt Aera Vodochody s izraelskou společností IAI (Israel Aerospace Industries) určený pro americký program OA-X, na jehož konci by měla vzniknout jednomístná cvičně-bojová verze.

O letoun projevil zájem před několika lety Irák a USA. V roce 2015 došlo k prodeji 15 letounů irácké armádě a stroje se stěhovaly na leteckou základnu Balád. Tam naši vojáci cvičili své irácké kolegy. Irák si pořídil L-159 ALCA jednak jako cvičné stroje pro stíhačky F-16, ale nasadila je také do ostrého boje s Islámským státem. V USA pak byly letouny nasazeny při výcviku pilotů US Marine Corps. Již zmíněný americký partner Area Vodochody, společnost Draken, použila české podzvukové letouny při několika vojenských cvičeních v Novém Mexiku a Nevadě, kde se stroje osvědčily.

L-159 ALCA má své pevné místo v leteckém průmyslu. Jedná se totiž o jediný letoun ve své kategorii, který má zkušenosti z boje.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace